Volvo 740gl -88 till turbo??

Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Då skall det vara 88b och det är LH2.4
Och då finns det mera grejor än till LH2.2 om man vill stoppa i en turbomotor..

/Göran

putte-740 skrev:
jag har felkodsavläsare under huven i min.. är det en 88b då elle? uttagen tidigt 89 men räknas som 88..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
putte-740
30 december 2010 · 148 Inlägg

Sharky skrev:
Då skall det vara 88b och det är LH2.4
Och då finns det mera grejor än till LH2.2 om man vill stoppa i en turbomotor..

/Göran

putte-740 skrev:
jag har felkodsavläsare under huven i min.. är det en 88b då elle? uttagen tidigt 89 men räknas som 88..

tack för svaret, nu vet jag! men egentligen så är det skit samma på en bil som bara går o går wink grymt nöjd med den! men i det stora hela.. vad är skillnaden mellan 87a, 87b, 88a o 88b? har en 740 från 87 med b230f, m47, kommer inte ihåg om det är en felkodsavläsare i den, dock!

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

88b var ett specialtrick för att biltillverkarna skulle få extra bidrag från staten för katalysator.

Om du letar lite i detta forum så hittar du en klistrad informationstråd om motorsystem till Volvo mm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
putte-740
30 december 2010 · 148 Inlägg

okej, tack! besgubben sa att det inte var nå avgaskrav på 88? kom först 89 sa han men förra året jag besikta sa en annan besgubbe att kraven som 88! MEN på 87 me elektroniska sprutet, måste katten sitta där men behöver inte funka, kan alltså ge ifrån sig helt fel värden utan betydelse? så sa han till mig iaf.. men i år var det inge test på avgasvärdena?

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Seth
30 december 2010 · 3 354 Inlägg

putte-740 skrev:
okej, tack! besgubben sa att det inte var nå avgaskrav på 88? kom först 89 sa han men förra året jag besikta sa en annan besgubbe att kraven som 88! MEN på 87 me elektroniska sprutet, måste katten sitta där men behöver inte funka, kan alltså ge ifrån sig helt fel värden utan betydelse? så sa han till mig iaf.. men i år var det inge test på avgasvärdena?

enda kravet 88or hade var att katen skulle finnas på plats. om den funkar eller ej började man inte bry sig om förräns 89

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
putte-740
30 december 2010 · 148 Inlägg

Seth skrev:

putte-740 skrev:
okej, tack! besgubben sa att det inte var nå avgaskrav på 88? kom först 89 sa han men förra året jag besikta sa en annan besgubbe att kraven som 88! MEN på 87 me elektroniska sprutet, måste katten sitta där men behöver inte funka, kan alltså ge ifrån sig helt fel värden utan betydelse? så sa han till mig iaf.. men i år var det inge test på avgasvärdena?

enda kravet 88or hade var att katen skulle finnas på plats. om den funkar eller ej började man inte bry sig om förräns 89

aa men.. i år när jag var in å besikta så sa besiktningsgubben att 88 SKA katten sitta där och den SKA funka! men förra året.. då hade jag krav på avgasvärden, och de var klockrena. Men i år kolla de inte ens.. smile

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
putte-740
30 december 2010 · 148 Inlägg

putte-740 skrev:

Seth skrev:

putte-740 skrev:
okej, tack! besgubben sa att det inte var nå avgaskrav på 88? kom först 89 sa han men förra året jag besikta sa en annan besgubbe att kraven som 88! MEN på 87 me elektroniska sprutet, måste katten sitta där men behöver inte funka, kan alltså ge ifrån sig helt fel värden utan betydelse? så sa han till mig iaf.. men i år var det inge test på avgasvärdena?

enda kravet 88or hade var att katen skulle finnas på plats. om den funkar eller ej började man inte bry sig om förräns 89

aa men.. förra året när jag var in å besikta så sa besiktningsgubben att 88 SKA katten sitta där och den SKA funka, och de kollade värdena! men i år.. då hade jag inga krav på avgasvärden och de kollade inte ens. big_smile

Senast redigerat av putte-740 (30 december 2010)

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Seth
30 december 2010 · 3 354 Inlägg

om den nu Ska fungera så är det lite overkill då den har mkt lättare avgasvärden att klara. är bara CO som mäts.
Princip samma mätning som min som är utan kat bara att din har lägre gräns CO 3,5 ist för CO 4,5 som för min.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
putte-740
31 december 2010 · 148 Inlägg

Seth skrev:
om den nu Ska fungera så är det lite overkill då den har mkt lättare avgasvärden att klara. är bara CO som mäts.
Princip samma mätning som min som är utan kat bara att din har lägre gräns CO 3,5 ist för CO 4,5 som för min.

alla värden mättes förra året på besiktning (88an).. på 87an (230f & kat) kollades bara co däremot hmm

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang