2,5" eller 3" avgassystem på Volvo 855 T5

Shallie
6 juni 2010 · 730 Inlägg

Hejsan, Sitter här och bestämt mig för att bygga nytt avgassystem på bilen, I dagsläget sitter det 3" downpipe, original katt och resten original, !

ska bygga nytt men vet inte om jag ska fortsätta efter katten med 2,5" eller 3", Vad tycker ni ?? jag har bilen som bruksbil och vill ha ett gott sound men ändå komfortabelt i cupén , !

Nå, vilket föredrar ni ?? smile


Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
peegee Forummoderator
6 juni 2010 · 2 924 Inlägg

3" hela vägen såklart, då får du klart skönast sound i en T5a... hur komfortabelt det blir beror ju på hur många och hur stora ljuddämpare du väljer att ha.

Ska man tänka effektivt i förhållande till din effekt så räcker kanske 2,5" men det sköna ljudet behöver 3" wink

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Sarge
6 juni 2010 · 2 337 Inlägg

Min erfarenhet är att 2.5" är lagom i en bruksbil. Lite dovare ljud vid vanlig körning, men inte så det stör, och lever upp lite när man kuggar ner och trampar på gasen.

Shallie
6 juni 2010 · 730 Inlägg

peegee skrev:
3" hela vägen såklart, då får du klart skönast sound i en T5a... hur komfortabelt det blir beror ju på hur många och hur stora ljuddämpare du väljer att ha.

Ska man tänka effektivt i förhållande till din effekt så räcker kanske 2,5" men det sköna ljudet behöver 3" wink

Jo jag har fått den uppfattningen att 5an behöver 3" för att kunna sjunga de höga tonerna, ! Men använder den som sagt som bruksbil från och till jobbet var dag =/, Men kommer de bli stor skillnad gent emot vad det är nu om jag sätter på 2,5 med en ljuddämpare ?? smile

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Shallie
6 juni 2010 · 730 Inlägg

Sarge skrev:
Min erfarenhet är att 2.5" är lagom i en bruksbil. Lite dovare ljud vid vanlig körning, men inte så det stör, och lever upp lite när man kuggar ner och trampar på gasen.

Precis, man ska ju kunna leva med att åka i bilen till och från jobbet var dag,  man vill ju att den ska sjunga när man trampar på, Men fungerar det bra ihop med original katten ??

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
peegee Forummoderator
7 juni 2010 · 2 924 Inlägg

T5-ljudet får en grövre & goare karaktär med 3" jämfört med 2,5" oavsett antal ljuddämpare... cool

Jag är lite osäker på var ljuddämparna är placerade orginal på en sån bil men har du bara kvar en inte allt för liten ljuddämpare mitt under bilen så blir det inte alls jobbigt att ha den som bruksbil med 3".

En del kör ju 3" med bara en slutdämpare längst bak och då blir det ganska stor skillnad i kupéen som kan upplevas som obehagligt ljud när man dagspendlar till jobbet...

Om du funderar på rostfritt så ska du absolut inte ha 2,5", för rostfritt dämpar ljudet ännu mer...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juni 2010 · 13 806 Inlägg

3" med dubbla dämpare fungerar yppligt inte störande iallfall var det inte det på min med aut
dock har jag märkt att manuella verkar varva lite mer och låter då lite mer
kan dock vara att jag inte fått ordning på systemet och att det läcker innan första ljudämparen
var för fet för att få plats med armarna under bilen så jag kunde få ihop systemet ordenkligt

men med 1dämpare låter det för mycket för att orka pendla
2.5" är inte större än orginal istort sätt tror orginal är 2.25"
då kan man likagärna byta ut orginal dämparen mot en stor simons dämpare och sen sätta en dämprare längst bak än att slänga ut pengar på ett nytt system

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Shallie
13 juni 2010 · 730 Inlägg

Okej, tackar så mycket, men 3" med en stor ljuddämpare mitt under bilen, Vad tror ni om det ??

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Mr-Sniper
3 januari 2011 · 25 Inlägg

Köp ett 3" system från jt med en dämpare det e inte så störande
men om man tycker det så e det bara att montera lite större stereo
o höja volymen big_smilecool

Mr-Sniper Racing
!! Stockholm !!
Volvo S60 2.4T "Sniper Racing" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang