Kamremsbyte Ford sierra

rybbe
17 november 2010 · 614 Inlägg

Har nu bestämt mig för att byta kamremmen, och remspännaren på min vinter bil, bilen är en Ford sierra 2,0 101 hk 8v.
årsmodell 88.

Har bytt kamremmar på bilar förut så dom grundläggande grejerna som tex att inte vrida på kugghjulena så att tändningen blir fel och så vidare det vet jag redan att såna grejer ska man akta sig för.

Min fråga är nu då till er Ford kunniga då detta är min första sierra.

Behöver man några special verktyg eller något annat vid byte?

behöver man plocka av fläkten för att kunna kränga på den nya fläktremmen,? eller går det att kränga den över fläkten direkt? (ej elfläkt på min sierra)


Något annat speciellt man behöver tänka på eller är detta så att säga en enkel operation?big_smile.



Tacksam för svar då jag ska göra detta i helgen:D

Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
mange_240
17 november 2010 · 1 562 Inlägg

har inte dom kamkedja?

rybbe
17 november 2010 · 614 Inlägg

mange_240 skrev:
har inte dom kamkedja?

Haha hade dom haft det så hade jag ju knappast skrivit detta inlägg:D.. men nej du.. Ford har varit dumma nog att köra med kamrem ifall på min sierra:D har kollat upp det med egna ögon:D

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
mange_240
17 november 2010 · 1 562 Inlägg

rybbe skrev:

mange_240 skrev:
har inte dom kamkedja?

Haha hade dom haft det så hade jag ju knappast skrivit detta inlägg:D.. men nej du.. Ford har varit dumma nog att köra med kamrem ifall på min sierra:D har kollat upp det med egna ögon:D

jajamän kolla lite på google vissa verkar ha de 16ventilarna.

rybbe
17 november 2010 · 614 Inlägg

mange_240 skrev:

rybbe skrev:

mange_240 skrev:
har inte dom kamkedja?

Haha hade dom haft det så hade jag ju knappast skrivit detta inlägg:D.. men nej du.. Ford har varit dumma nog att köra med kamrem ifall på min sierra:D har kollat upp det med egna ögon:D

jajamän kolla lite på google vissa verkar ha de 16ventilarna.

Ja det är möjligt:D 

Men du har ingen erfarenehet av ett kamremsbyte på dessa bilar elelr?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
mange_240
17 november 2010 · 1 562 Inlägg

nej men de är väl ganska enkla motorer i de där tror jag. du skulle ju vetat om de finns krysskil de e väl de enda.

thelaughingmadman
17 november 2010 · 711 Inlägg

Har inte 2.0 DOHC-motorn kamkedja?
På tal om kedja vs. rem.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
rybbe
17 november 2010 · 614 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Har inte 2.0 DOHC-motorn kamkedja?
På tal om kedja vs. rem.

Jo 16v hade tydligen kamkedja enligt mange_240.. jag vet ej.. jag vet bara med säkehet att min sierra med 8v motor har rem.. och det var ju det som detta inlägg gällde

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
mange_240
17 november 2010 · 1 562 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Har inte 2.0 DOHC-motorn kamkedja?
På tal om kedja vs. rem.

jajamän de va nog en sån jag kika på.

isso \m/(><)\m/
17 november 2010 · 742 Inlägg

Sierra med gamla pintomotorn (enkelkam) har rem. På nyare dohc motorn (dubbla kammar) sitter det kedja men motorn är bara 8v

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Seth
17 november 2010 · 3 354 Inlägg

mange_240 skrev:

rybbe skrev:

mange_240 skrev:
har inte dom kamkedja?

Haha hade dom haft det så hade jag ju knappast skrivit detta inlägg:D.. men nej du.. Ford har varit dumma nog att köra med kamrem ifall på min sierra:D har kollat upp det med egna ögon:D

jajamän kolla lite på google vissa verkar ha de 16ventilarna.

njae kanske löjligt petig men 16v har kamrem. Cossiemotor. 2.0 Dohc'en med 8v har kedja tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
karlsson_6 Volvo Fantast
6 december 2010 · 194 Inlägg

rybbe skrev:

mange_240 skrev:
har inte dom kamkedja?

Haha hade dom haft det så hade jag ju knappast skrivit detta inlägg:D.. men nej du.. Ford har varit dumma nog att köra med kamrem ifall på min sierra:D har kollat upp det med egna ögon:D

Är det rund kugg eller kantkugg?

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
robban_1989
9 januari 2011 · 2 Inlägg

Du kan byta fläktrem utan att ta bort fläkten men om du ska byta kamremmen så lär du bort med fläkten å kylaren och sen ha en vanlig avdragare att dra av remskivan så du får ut kamrems hjulet å sätta dit kamremmen sen ihop med allt igen:P

kamremmen har kantkugg

Mina Bilar
Ford Scorpio 88a
Ford Sierra 88a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang