Bygga om Volvo V70XC 2000 till 50/50 drivning. Vad behöver man göra? Är det nån här som redan gjort det?

H3dlund Med lem
14 februari 2010 · 1 127 Inlägg

nicnir90 skrev:

H3dlund skrev:
Haha ja det är ju rätt självklart.

Inte speciellt självklart, på offroadfordon som låser helt förekommer det att framhjulen driver snabbare. Ibland upp till 5%. Detta för att det driver bättre när man svänger, då framhjulen har ju en längre väg att gå än bakhjulen. Precis som utterhjulet har på den vanliga axeln.

Skillnad på offroadbil och en XC70. ^^

VXC70
14 februari 2010 · 210 Inlägg

vore ju värt att testa på en bil där viscon gett upp iaf.
på min är viscon nybytt på så den går fint den tongue

ja borde ju hålla, för den driver ju 50/50 när man backar? eller äre lägre jaja, intressant ämne det här tongue

BOLIN_
14 februari 2010 · 2 763 Inlägg

VXC70 skrev:
vore ju värt att testa på en bil där viscon gett upp iaf.
på min är viscon nybytt på så den går fint den tongue

ja borde ju hålla, för den driver ju 50/50 när man backar? eller äre lägre jaja, intressant ämne det här tongue

Man borde ju kunna få tag på en med en rasad visko rätt billigt smile

Volvo - For Life
TurbOla Reservdansk
14 februari 2010 · 6 271 Inlägg

VXC70 skrev:
vore ju värt att testa på en bil där viscon gett upp iaf.
på min är viscon nybytt på så den går fint den tongue

ja borde ju hålla, för den driver ju 50/50 när man backar? eller äre lägre jaja, intressant ämne det här tongue

Ja, den låser fyrhjulsdriften när du backar, så du har konstant 50/50. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
15 februari 2010 · 216 Inlägg

H3dlund skrev:

nicnir90 skrev:

H3dlund skrev:
Haha ja det är ju rätt självklart.

Inte speciellt självklart, på offroadfordon som låser helt förekommer det att framhjulen driver snabbare. Ibland upp till 5%. Detta för att det driver bättre när man svänger, då framhjulen har ju en längre väg att gå än bakhjulen. Precis som utterhjulet har på den vanliga axeln.

Skillnad på offroadbil och en XC70. ^^

Ja men om det nu handlade om att låsa drivningen 50/50 så kommer du ju ha detta problem. Borde ju vara större egentligen på en bil avsedd att gå på asfalt, bättre grepp. På halt underlag glider ju hjulen lättare. därför man kan köra med låsta diffar i större utsträckning. De gatbilar med permanent AWD har ju centerdiffar som tillåter framhjulen snurra fortare än bakhjulen.

Vet inte ifall detta finns på volvos AWD då dess inte är tänkte att alltid vara just AWD. Och därmed inte nödvändigt med centrumdiff.

Hade varit kul om någon hade lite bilder på volvos AWD system. Den ända man ser ibland är bilden på bakaxeln som TurbOla brukar visa när dessa frågor kommer på tal;)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
TurbOla Reservdansk
15 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Det kan ordnas. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bensinskallen P o r s c h e
15 februari 2010 · 1 700 Inlägg

Går inte.

Låser man 50/50 knäcker man drivlinan efter några svängar på asfalt. Knäcks de inte lär man få korta serviceintervall:lol:

AWD:n har ingen centrumdiff, det är därför den har visco/ haldex. Precis som nån nämnde tidigare så ( vill ) framhjulen rull fortare än bakhjulen när man svänger. Driver då fram och bakhjulen exakt lika mycket så måste något ge med sig, och hjulen börjar inte tugga hur som helst på en tung volvo.

viscon/ haldexens uppgift är ju att "leka" centrumdiff på awd systemen. På system som ska driva hela tiden släpper den upp när det behövs osv. På volvo ska den bara driva när framhjulen förlorar sitt grepp.


kan tyvärr inte ta kort hur som helst och lägga upp för det är fotoförbud på verkstan...

Har kikat lite på röraxlarna som dom kallas på internspråk och dom som tillverkas nu ska fan inte gå av hur som helst... De är axlar med en ytterdiameter på ungefär 75mm och ungefär 45 i innerdiameter, alltså 15mm rent gods i radien som ska knäckas wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
TurbOla Reservdansk
15 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Men då hade ju åtmintone en ställbar centrumdiff varit intressant. tongue

Är det inte Opel som har ställbar viscodiff, som styrs med servooljan eller något liknande?

Haldex kan man ju styra med en extern controller, vet jag. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MattiasH
15 februari 2010 · 1 291 Inlägg

TurbOla skrev:
Men då hade ju åtmintone en ställbar centrumdiff varit intressant. tongue

Är det inte Opel som har ställbar viscodiff, som styrs med servooljan eller något liknande?

Haldex kan man ju styra med en extern controller, vet jag. smile

Nja opels system (calibra/vectra turbo mfl) har en vanlig visco med ett max överförbart moment på 90Nm men mellan den och planetväxeln sitter en hydralstyrd flerskivig våtkoppling för att helt enkelt koppla in och ur 4wd vid tex inbromsningar.
Det finns dock en firma i tyskland som gjort förstärkt lådan, plockat bort själva viscon och styr kraftfördelningen genom att slira på våtkopplingen i f-lådan. Bör jag tillägga att service intervallet är kort smile

Kooza
10 januari 2011 · 234 Inlägg

TurbOla skrev:

VXC70 skrev:
vore ju värt att testa på en bil där viscon gett upp iaf.
på min är viscon nybytt på så den går fint den tongue

ja borde ju hålla, för den driver ju 50/50 när man backar? eller äre lägre jaja, intressant ämne det här tongue

Ja, den låser fyrhjulsdriften när du backar, så du har konstant 50/50. smile

Jag har en 855 awd, är det någon skilnad på fyrhjulsdriften på den jämfört med den på de lite senare med visco. när jag backar driver bara framhjulen? men annars funkar fyrhjulsdriften utmärkt och driver på alla fyra.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang