Hjälp! Min V70 immar igen!

_v70_
11 januari 2011 · 10 Inlägg

Jag har en v70 2,5t -99 och har ett sjukt jobbigt problem.

Det går knappt att köra då bilen immar igen helt så fort man startar den.
Förra veckan lyfte jag mattan på passagerarsidan och hittade något läckage ifrån ac,n.
Mattorna är torra och fina igen men imman försvinner inte, vad ska jag göra?

Tacksam för alla tips!

johan-s70-t5
11 januari 2011 · 299 Inlägg

skulle tippa på att värmepaketet läcker har haft de på 2 av mina x70isar jag ägt tar ca 1tim å byta i lugn takt med lite mekarvana

Zwudda Refined
11 januari 2011 · 1 770 Inlägg

Försvinner det mycket kylarvatten ur systemet?

_v70_
11 januari 2011 · 10 Inlägg

ja det försvinner en del, jag brukar få fylla på med jämna mellanrum

JaggaChafen Tesla Senior Technician
11 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Tätt kupefilter kanske sitter under torkardiket på höger sida 2 skruvar å skruva ut lyfta lite å sen ser du det.

Testa å bara köra utan först å hjälper det skaffa ett nytt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Christian S
11 januari 2011 · 4 816 Inlägg

_v70_ skrev:
ja det försvinner en del, jag brukar få fylla på med jämna mellanrum

då är det garanterat värmepaketet.
har fått byta det på 3st X70 och på 1st 850 mad

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Zwudda Refined
11 januari 2011 · 1 770 Inlägg

Har någon bra bilder/info om hur man gör en sådan operation?

Stefan Varberg Supraman
12 januari 2011 · 2 300 Inlägg

Det är enkelt att byta.
Börja med att sätta klämmor på slangarna i motorummet som går till paketet.
Sen tar du loss panelerna vid fotbrunnen så du kommer åt paketet som sitter bakom mittkonsollen.
Paketet sitter med några skruv plus anslutningarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Billy__bob
12 januari 2011 · 496 Inlägg

Det är riktigt enkelt att byta det. Om inget annat så står det även i hayens boken om hur man göra det. Tänk på att det kan sitta fast rätt bra när du väl släppt alla skruvar. Så sätt dig med röven på båda fram sätena så att du får en han på varje sida att dra med och ryck till. Tänk även på att lägga ut massa trasor då det kommer pissa ut en hel del vatten smile


Edit! Gjorde en beskrivning för ett tag sedan så läs den för där står allt, Detta är till 850 men ska väl vara samma som v70.

När du väl ska byta gör du såhär. Ta väck plasten under ratten och på passagerarens sida (6 torx) Sedan så tar du ut dina bilmattor och därefter så drar du ner heltäcknings mattan från mittkonsollen. Under mattan sitter det en bit plast med (1 torx) som du tar väck på båda sidorna. Har du orginal slutsteg tar du väck det + ram. Du kommer att se en stor vit (behållare ). Tänk nu på att tömma ut vattnet eller sätta typ en svetstång på slangarna som går in i bilen. På den vita behållaren sitter det fyra skruvar uppåt som ska väck och en som sitter mellan rören som går in till elementet. Lossa alla dem ta även väck drenerings slangen ( den svart, bara att dra loss typ) Lägg ut massa trasor då allt vatten som är i värme elementet kommer att rinna ut i bilen. Ta ett stadigt grepp från varsin sida av den undre delen på den vita behållaren och dra bakot ( man kan få dra rätt hårt) Sedan så är det bara att lirka ut det liggandes ( lättast att ta ut det på passagerar sidan. Sätt ihop i omvänd ordning och ha värmen på när du fyller på vatten.

Jag köpte mitt begagnat och kostade 200kr funkar som en klocka nu 

Hoppas att detta hjälpte.

MvhBilly

Senast redigerat av Billy__bob (12 januari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang