Trasig spännrulle kamrem, Volvo V70 2.5 SE -98

Guarana92
12 januari 2011 · 74 Inlägg

Tjena! Plockade av kamremskåpan idag och såg att min spännrulle har blivit sne, sen såg jag att det låg små kulor längs ner och det är kullager från spännrullen. remmen är ej av !

Jag ska byta kamrem & alla andra grejer som ska bytas. Jag är inte säker nu om ventilerna har krockat med kolvarna. Undrar om någon vet vid ett ungefär om dem har krockat eller inte. För spännrullen sitter fortfarande kvar och det gör även remmen också.

Om det är nu så att dem har krockat. Vilket är det enklaste & billigaste alternativet att göra. Byta ventiler eller på med ny topp??

Hoppas jag får snabba svar, för ska börja plocka av toppen imån i skolan. sad

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
Marlboroman
12 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Hade dem krockat så hade du märkt det, men gick den som den skulle innan du tog av kåpan så lär inget ha hänt. Så då är det bara på med nya rullar och ny rem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Guarana92
12 januari 2011 · 74 Inlägg

Hur hade man märkt det. Något ljud eller.

Motorn fungerade perfekt i någon minut när den stog på tomgång. Och efter det stängdes den av sig själv och vill inte starta längre. Men motorn håller på trögt utan att starta

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
Powerman Japan Quality
12 januari 2011 · 670 Inlägg

Ventilsallad. Då är det ny motor som gäller.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Marlboroman
12 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Ett tydligt tecken på att nåt dumt hänt är att den bara lägger av, i vissa fall i kombination med att det låter illa när kolvar och ventiler krockar. Kan ju vara så att remmen hoppat och då kan man med tur klarat ventilerna. Men det finns inga garantier. Och har det blivit en krock så är det oftast billigast och enklast att byta topp. Sen beror det ju på hur hårt kolvarna smällt i ventilerna. För är det stora jag i kolvarna är det snarare ide at fundera på ny motor. Men eftersom det var på tomgång så bör det mesta ha klarat sig hyffsat. Steg 1 är ju att hänga på en ny rem (och nolla motorn riktigt såklart) och dra runt den och se vad som händer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Guarana92
12 januari 2011 · 74 Inlägg

Tack för svar ! smile

Det uppkom inget ljud. Så jag hoppas att det har klarat sig ganska bra sad

1 3 5
├┼┼
2 4 R
Volvo S60 T5 "Poison Ivy" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang