Storlek på låda till 2 Orion Hcca 15"?

mrfiregotti
10 januari 2011 · 50 Inlägg

Har funderingar till sommaren då jag ska inhandla en ny bil (Bmw e36 328 touring) går tankarna i.
Men skulle gärna villja få ner 2 hcca 15" i den men då uppstår ett problem!
Jag försökte räkna med probox men fick inte alls ut nått som verkade vettigt överhuvudtaget.
Tänkte om nån visste nån beprövad portad låda som spelar bra har hört ca 200 liter men ingen har en aning om hur många portar man ska ha, vissa säger att man ska ha 2x6" portar till en bas och vissa säger att det räcker för två basar.

Sen har jag problemet att jag har ingen aning om hur stort ett bagageutrymme på en e36 touring är och om man får plats med en så pass stor låda + ca 5 batterier och undrar om nån kan hjälpa mig på den fronten också?

Lite bas info:
                  # Qts 0,44
                  # Vas 113,7L
                  # Fs 24,7Hz

Tack på förhand.

Senast redigerat av mrfiregotti (10 januari 2011)

BMW 328 "E36" (1998)
stRaend
10 januari 2011 ·

Ska du burpa, spela musik, tävla? Vad för musik om du ska spela musik? Bara så du vet så behöver du hyffsade steg att driva dom med, om du inte redan visste wink

mrfiregotti
10 januari 2011 · 50 Inlägg

Nja burpa är väl inte så jätte intressant, vill kunna spela blandad musik (vet att det inte är musik basar men borde spela hyffsat ändåwink ) Så en allround låda hade ju inte vart fel. Jo då vet att dom kräver lite men ska nog inhandla ett SPL D7 och lasta det i 1ohm borde funka hyffsat tongue

BMW 328 "E36" (1998)
stRaend
10 januari 2011 ·
matheus
10 januari 2011 · 181 Inlägg

där du köpte basarna kan du även köpa en ritning på en låda.. kostar ju 1 hundring eller 2 för en ritning, men de kanske det är värt ?smile

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
dbakuten TEAM dBAkuten
10 januari 2011 · 865 Inlägg

Köp 2st 12" basar så har vi en ritning som passar er så det kommer spela något djävulskt.

2st 15" blir aningen för stort för din bil om du ska montera det i bagaget.

Mindre bas i perfekt låda spelar oftast bättre en större bas i för liten låda.


MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Frippe_L Gladen Audio
10 januari 2011 · 2 388 Inlägg

dbakuten skrev:
Köp 2st 12" basar så har vi en ritning som passar er så det kommer spela något djävulskt.

2st 15" blir aningen för stort för din bil om du ska montera det i bagaget.

Mindre bas i perfekt låda spelar oftast bättre en större bas i för liten låda.


MVH//Björn

Jag håller med, eller en 15.2 och ett D7. det kommer kötta i den bmwn, minns hur det lät i hifimickes V50 med en sån 15 och 2500w Orionsteg big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
mrfiregotti
10 januari 2011 · 50 Inlägg

Jo tack för svaren men undrar fortfarande lite på vad det blir för storlek på lådan för att det ska låta sjyst?
i värsta fall blir det väl två 12" ist men jag har gått och blivit förälskad i 15" på sistonde och är väl egentligen det jag vill ha. Ingen som har några mått på en e36 touring bagageutrymme så man får fundera över idén lite?smile

BMW 328 "E36" (1998)
NMI
11 januari 2011 · 1 045 Inlägg

stoppa en 15" ordentligt steg och en bra låda till det,, är nog det du får plats med i den bilen,
för ska du ha ett ordentligt steg till denna bas behöver du ordentligt med ström., så minst ett extra batteri hade jhu inte varit fell,,, samt byt ut ditt org mot ett bra,

så jag skulle lägga extra pengarna från ena basen på ström och steg så blir det roligare och kommer nog spela mer för dig.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
mrfiregotti
11 januari 2011 · 50 Inlägg

NMI skrev:
stoppa en 15" ordentligt steg och en bra låda till det,, är nog det du får plats med i den bilen,
för ska du ha ett ordentligt steg till denna bas behöver du ordentligt med ström., så minst ett extra batteri hade jhu inte varit fell,,, samt byt ut ditt org mot ett bra,

så jag skulle lägga extra pengarna från ena basen på ström och steg så blir det roligare och kommer nog spela mer för dig.

Jag har ju redan räknat med steg och batterier i den budget jag har så att köpa en bas mindre spelar inte så stor roll tänkte ändå mata på med ca 5 batterier då steget kommer vilja ha bra mycket ström, räcker inte på långa vägar med två batterin som du skriver tongue

BMW 328 "E36" (1998)
Tokken Team dBakuten
11 januari 2011 · 3 453 Inlägg

mrfiregotti skrev:

NMI skrev:
stoppa en 15" ordentligt steg och en bra låda till det,, är nog det du får plats med i den bilen,
för ska du ha ett ordentligt steg till denna bas behöver du ordentligt med ström., så minst ett extra batteri hade jhu inte varit fell,,, samt byt ut ditt org mot ett bra,

så jag skulle lägga extra pengarna från ena basen på ström och steg så blir det roligare och kommer nog spela mer för dig.

Jag har ju redan räknat med steg och batterier i den budget jag har så att köpa en bas mindre spelar inte så stor roll tänkte ändå mata på med ca 5 batterier då steget kommer vilja ha bra mycket ström, räcker inte på långa vägar med två batterin som du skriver tongue

Tvivlar ganska skitstarkt på att du får in tillräckligt med låda i en E36 kombi.. Dom är duktigt små i skuffen.

Varför inte skaffa en bil FÖRST och fundera på ljudet som ska i i andra hand?

Sen är probox bara bra på en enda sak och det är att fixa bra kapnotor..
Finns inget program där ute som magiskt räknar ut den perfekta lådan.
Det krävs en hel del erfarenhet att räkna ut en bra låda beroende på bil.

Så lyssna på råden du får, det ligger faktiskt något i vad de flesta säger.

En enkel HCCA 15" bas med ett duktigt steg och RÄTT byggt kommer kunna spela högt, riktigt högt.
Du kommer ha svårt att sitta kvar, eller så sitter du kvar och sabbar hörseln, men det är upp till var och en.

Räknade lite lätt på en portad låda till EN 15" bas.. 140 liter med två 6" portar på 30cm.
Då är det lådan PLUS utrymmet portarna tar upp.
Den lådan spelar DJUPT i en kombi.. garanterat.

Senast redigerat av Tokken (11 januari 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
mrfiregotti
11 januari 2011 · 50 Inlägg

Tokken skrev:

mrfiregotti skrev:

NMI skrev:
stoppa en 15" ordentligt steg och en bra låda till det,, är nog det du får plats med i den bilen,
för ska du ha ett ordentligt steg till denna bas behöver du ordentligt med ström., så minst ett extra batteri hade jhu inte varit fell,,, samt byt ut ditt org mot ett bra,

så jag skulle lägga extra pengarna från ena basen på ström och steg så blir det roligare och kommer nog spela mer för dig.

Jag har ju redan räknat med steg och batterier i den budget jag har så att köpa en bas mindre spelar inte så stor roll tänkte ändå mata på med ca 5 batterier då steget kommer vilja ha bra mycket ström, räcker inte på långa vägar med två batterin som du skriver tongue

Tvivlar ganska skitstarkt på att du får in tillräckligt med låda i en E36 kombi.. Dom är duktigt små i skuffen.

Varför inte skaffa en bil FÖRST och fundera på ljudet som ska i i andra hand?

Sen är probox bara bra på en enda sak och det är att fixa bra kapnotor..
Finns inget program där ute som magiskt räknar ut den perfekta lådan.
Det krävs en hel del erfarenhet att räkna ut en bra låda beroende på bil.

Så lyssna på råden du får, det ligger faktiskt något i vad de flesta säger.

En enkel HCCA 15" bas med ett duktigt steg och RÄTT byggt kommer kunna spela högt, riktigt högt.
Du kommer ha svårt att sitta kvar, eller så sitter du kvar och sabbar hörseln, men det är upp till var och en.

Räknade lite lätt på en portad låda till EN 15" bas.. 140 liter med två 6" portar på 30cm.
Då är det lådan PLUS utrymmet portarna tar upp.
Den lådan spelar DJUPT i en kombi.. garanterat.

Jo men jag funderar lite på ljud och bil men har inte bestämt nått än kommer bli först i sommar jag köper nya grejer men gillar att ha en plan innan jag gör saker i den här prisklassen då det inte är det billigaste.


Tack för lådtipset det ska användas om det blir en 15"!
Du vet möjligtvis inte om 2 x 12" Hcca skulle få plats möjligen? Eller nått som kanske spelar ännu värre i samma prisklass som får plats? Du verkar ju kunna en del menar jag.smile

BMW 328 "E36" (1998)
Tokken Team dBakuten
12 januari 2011 · 3 453 Inlägg

mrfiregotti skrev:

Tokken skrev:

mrfiregotti skrev:

Jag har ju redan räknat med steg och batterier i den budget jag har så att köpa en bas mindre spelar inte så stor roll tänkte ändå mata på med ca 5 batterier då steget kommer vilja ha bra mycket ström, räcker inte på långa vägar med två batterin som du skriver tongue

Tvivlar ganska skitstarkt på att du får in tillräckligt med låda i en E36 kombi.. Dom är duktigt små i skuffen.

Varför inte skaffa en bil FÖRST och fundera på ljudet som ska i i andra hand?

Sen är probox bara bra på en enda sak och det är att fixa bra kapnotor..
Finns inget program där ute som magiskt räknar ut den perfekta lådan.
Det krävs en hel del erfarenhet att räkna ut en bra låda beroende på bil.

Så lyssna på råden du får, det ligger faktiskt något i vad de flesta säger.

En enkel HCCA 15" bas med ett duktigt steg och RÄTT byggt kommer kunna spela högt, riktigt högt.
Du kommer ha svårt att sitta kvar, eller så sitter du kvar och sabbar hörseln, men det är upp till var och en.

Räknade lite lätt på en portad låda till EN 15" bas.. 140 liter med två 6" portar på 30cm.
Då är det lådan PLUS utrymmet portarna tar upp.
Den lådan spelar DJUPT i en kombi.. garanterat.

Jo men jag funderar lite på ljud och bil men har inte bestämt nått än kommer bli först i sommar jag köper nya grejer men gillar att ha en plan innan jag gör saker i den här prisklassen då det inte är det billigaste.


Tack för lådtipset det ska användas om det blir en 15"!
Du vet möjligtvis inte om 2 x 12" Hcca skulle få plats möjligen? Eller nått som kanske spelar ännu värre i samma prisklass som får plats? Du verkar ju kunna en del menar jag.smile

Jo två tolvor skulle väl få plats men det kommer bli fullt i skuffen..

Men köp en bil, sen är det roligare och diskutera dina möjligheter.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Martink666
12 januari 2011 · 58 Inlägg

Glöm inte att du ska ha plats för batterierna någonstans också tongue

//Martin

mrfiregotti
12 januari 2011 · 50 Inlägg

Toyotamartin skrev:
Glöm inte att du ska ha plats för batterierna någonstans också tongue

//Martin

Nej då är ännu bara på planeringsstadiet så får ju självklart bygga efter vad bilen begränsar mig till men man vill ju gärna ha så mycket som möjligt:P

BMW 328 "E36" (1998)
Frippe_L Gladen Audio
12 januari 2011 · 2 388 Inlägg

Tokken skrev:
Jo två tolvor skulle väl få plats men det kommer bli fullt i skuffen..

Men köp en bil, sen är det roligare och diskutera dina möjligheter.

Som sagt det får nog plats men det blir inte mkt plats över.
Hifimicke hade två såna HCCA12" i sin V50 och den lådan tog upp nästan hela bagaget förutom platsen stegen tog upp närmast bakluckan.
https://www1.garaget.org/archive/84/83527/86464/86464-1655505.jpg

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
mrfiregotti
12 januari 2011 · 50 Inlägg

Jo då det är klart att det inte blir plats över men det är nått jag räknat med.
Sen får jag väl göra så att jag köper bil först måttar lite och kollar vad man får plats med men tänkte att nån här kanske visste och det har jag ju fått svar på att 2x15" blir alldeles för stort så får bli nått som får plats i detta kommande bygget!
Känner bara att jag har en Cerwin vega stroker 15" i min e30 nu och det tycker jag inte räcker på långa vägar och en förkärlek till orion hcca finns ju då dom presterar nå fruktansvärt.

BMW 328 "E36" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang