audi a4t -98 start problem

evil-one
2 december 2006 · 350 Inlägg

min audi brukar vara svår startad på morran, ungefär 2 ggr i veckan och alltid på morgonen. första månaden jag haft bilen så vard inga problem, men efter att sen monterat öppet luft filter från brl. o kört utan problem i en månad till så har nu börjat va svår startad.
har testa me k-sprit i tanken men hjälpte inte så jag mistänker luftfiltret.

sen när bilen äntligen startar efter ca 1 min så stinker d bensin över hala bilen..

hur e d me denna audin ska man ha den i gång på tomgång en liten stund inan man stänger av motorn så som d e på lite äldre turbo bilar ?

någon me samma bil/motor problem ?

mvh kovamies

Frenzy
2 december 2006 · 121 Inlägg

Jag har en TS Quattro -98 och har ibland (sällan) också problem med att starta. Kollade med verkstad och det kunde vara kodningen i nyckeln eller den del som läser kodningen i startboxen. jag tror det krävs speciella avläsningsintrument för att konstatera vilket.
Lev väl

Non omnia possumus omne
hansson_1985
3 december 2006 · 106 Inlägg

du kan ta och kolla upp din lmm.. de kan ju vara de som har get upp. men de skulle du märka när du kör bilen me. om den är slöare och att den går upp och ner i varv på tomgång.
men de där me nykeln kan de också vara. ta med dig din reservnykel och pröva först me den vanliga. om den inte startar med den så prövar du den andra. då ser du om de är nykeln som de är fel på. min mamma hade de problemet.
MVH Hansson

SampsoN_
7 december 2006 · 5 Inlägg

Någon som vet varför en Audi A4 V6 2.6 eller 2.8  (96-99)´är lika billiga som 1.8t eller 1.8?
Är dem inte lika lättrimmade eller vad är det?

jonTe
8 december 2006 · 5 710 Inlägg

kovamies skrev:
hur e d me denna audin ska man ha den i gång på tomgång en liten stund inan man stänger av motorn så som d e på lite äldre turbo bilar ?

Inte fel nej.
Har du kört den HÅRT skadar det inte att ha den på tomgång några minuter (eller ta det lugn sista km innan stopp) för att grenrör/turbinhus skall få svalna av lite.
Nu har du vattenkylt lagerhus på din snurra som gör att man kan slarva lite mer men som sagt.....det skadar inte.

Däremot är det av yttersta vikt att inte varva motorn och hastigt stänga av.....det mår inte turbons lager bra av.

MVH Jonas
..............
jonTe
8 december 2006 · 5 710 Inlägg

SampsoN_ skrev:
Någon som vet varför en Audi A4 V6 2.6 eller 2.8  (96-99)´är lika billiga som 1.8t eller 1.8?
Är dem inte lika lättrimmade eller vad är det?

Jag gissar att det har med efterfrågan att göra.
En V6:a har dyrare driftkostnader (dricker mer bränsle, försäkring, reservdelar osv) än 1.8 modellerna och riktar sig därför till en mindre bred kundkrets.

Mindre "sug" på begagnatmarknaden= lägre priser.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang