Var hitta en elektrisk oljepump?

henke_99 Offroad Racing
18 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Svårt att välja rätt forumsdel för denna tråden... Jag letar efter en elektrisk oljepump som klarar kontinuerlig drift. Jag måste få till bättre kylning av automatlådan på min gröna cheva och har då tänkt att helt enkelt svetsa på två anslutningar i oljetråget och koppla dit en elektrisk pump som pumpar runt oljan genom en extra oljekylare. Problemet är att hitta en pump som inte ger så stort flöde, den behöver ju bara klara några få liter/min men framför allt klara att köras kontinuerligt några timmar under en dag i skogen.

Nån som har nåt bra tips?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Dansken-
18 januari 2011 · 950 Inlägg

henke_99 skrev:
Svårt att välja rätt forumsdel för denna tråden... Jag letar efter en elektrisk oljepump som klarar kontinuerlig drift. Jag måste få till bättre kylning av automatlådan på min gröna cheva och har då tänkt att helt enkelt svetsa på två anslutningar i oljetråget och koppla dit en elektrisk pump som pumpar runt oljan genom en extra oljekylare. Problemet är att hitta en pump som inte ger så stort flöde, den behöver ju bara klara några få liter/min men framför allt klara att köras kontinuerligt några timmar under en dag i skogen.

Nån som har nåt bra tips?

Då jag höll på med långloppsracing, använde vi en kvalitets bränslepump för att pumpa oljan från växellådan genom kylet. Fungerade utmärkt, men man fick vänta med att slå på den tills oljan hade blivit varm, för den kalla oljan var lite för tjock för pumpen.

Senast redigerat av Dansken- (18 januari 2011)

henke_99 Offroad Racing
18 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Okej. Kanske man skulle prova då. Biltemas bränslepumpar kostar ju inte så mycket. I detta fallet är det ju atf-olja så den är ju ganska tunn även när den är kall. Å andra sidan, är oljan kall så behövs ju inte kylningen heller...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang