Händer inget när jag trycker på gasen! (Volvo 850)

JBPictures
27 januari 2011 · 930 Inlägg

Tjena! Har ett litet problem med min 850 t5, Det är något knas med den när det är kallt ute, då lever den sitt eget liv.
Har vart förut att den inte startat när det är kallt och har haft problem med att när det är över 6-7 minus ute så kan man oftast starta bilen men man kan inte gasa, för när man trycker på gasen så händer det absolut ingenting.
Kan ta som exempel; Idag när jag åkte till jobbet så startade bilen felfritt och gick bra till jobbet det var minst -10 ute, men sen när jag skulle åka hem så startade jag bilen och så fick jag det problemet igen att det inte hände ett skvatt när jag tryckte på gasen så jag försökte köra iväg på 1:an i ca 25-30 för att få upp värmen i bilen och det blev lite bättre och bättre hela vägen, ca 2,5 mil men den gick aldrig helt bra trots att värmen var uppe på rätt grader. det känns nästan som att den stryper sig själv när man gasar och ju varmare den blev så gick gick varvtalet upp mer och mer. ska även tillägga att turbon laddade ingenting, när man tryckte gasen i botten så gick mätarn upp till 0. aja väl framme så stog bilen ett tag och sedan skulle jag köra iväg igen och då gick bilen helt felfritt, man kunde gasa som vanligt och turbo trycket gick upp i det normala, detta var kanske lite mer än en timma efter jag stängt av den.
Nu undrar jag om det finns NÅGON som har en endaste aning om vad det kan vara. grymt tacksam om någon har något svar.
Kanske ska tillägga också att motorelektronik lampan lyser och den är avläst men minns inte helt vad felet var, kan vart att signalen till lambda sonden var felaktig eller ingen alls, men är inte säker.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Muckluck
28 januari 2011 · 248 Inlägg

Garanterat en ispropp i intercoolern, bara att göra rent den smile

JBPictures
28 januari 2011 · 930 Inlägg

Muckluck skrev:
Garanterat en ispropp i intercoolern, bara att göra rent den smile

Men det är ju inte likadant varje dag, sen har det ju vart lite varmare nu det senaste och nu blivit kallt igen, Har en kompis som är mekaniker som trodde det kunde vara tempgivarn men känns lite skeptisk till det men jag vet inte?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Vitamin
28 januari 2011 · 719 Inlägg

Du har ic röret draget över motorn, det är felet smile Volvo bytte ut många av dom. Rören fryser

Senast redigerat av Vitamin (28 januari 2011)

Mack855
28 januari 2011 · 1 354 Inlägg

Vitamin skrev:
Du har ic röret draget över motorn, det är felet smile Volvo bytte ut många av dom. Rören fryser

Skulle det bli bättre om han drog ett nytt rör i silicon eller alu över motorn? Eller får han köra på det som går "bredvid" motorn eller vad man ska säga smile

Marlboroman
28 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Man kan undvika mycket av bekmret med ispropp om man gör ren intercoolern och ser till att dräneringshålet i botten på intercoolern inte är igensatt. Byta tryckrör är inte nödvändigtvis det första man ska ge sig på för at bli av med bekymret.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang