Avgasvärden för höga =/

Dratsab Leg. Fartdåre
28 januari 2011 · 306 Inlägg

Besiktigade förra veckan... fick dessa värden...

CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 764 (HC-halt tomgång, för hög)
Lamda 1,11 (Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt) Förhöjd tomgång? den ligger på stadiga 1k rpm yikes

Den går för snålt enligt lambdan men HCn står ju för oförbränt bränsle och/eller en trasig katt. Fått förslag på vad som kan vara tokigt men tänkte om de finns fler saker som kan vara fel.

1: Katten, dålig eller inte tillräckligt varm
2: tjyvluft någonstans
3: Lambdan trasig

Tänkte åka ut ikväll eller helgen för att undersöka vad som kan vara boven i dramat.

Hoppas någon kan försöka klura lite på detta...

En gång Evo alltid Evo...
gamlingen
28 januari 2011 · 5 198 Inlägg

En rejäl service kan åtmindstånde sänka hc värdena..

Volten
28 januari 2011 · 8 Inlägg

Dratsab skrev:
Besiktigade förra veckan... fick dessa värden...

CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 764 (HC-halt tomgång, för hög)
Lamda 1,11 (Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt) Förhöjd tomgång? den ligger på stadiga 1k rpm yikes

Den går för snålt enligt lambdan men HCn står ju för oförbränt bränsle och/eller en trasig katt. Fått förslag på vad som kan vara tokigt men tänkte om de finns fler saker som kan vara fel.

1: Katten, dålig eller inte tillräckligt varm
2: tjyvluft någonstans
3: Lambdan trasig

Tänkte åka ut ikväll eller helgen för att undersöka vad som kan vara boven i dramat.

Hoppas någon kan försöka klura lite på detta...

jag tror tyvärr det blir svårt med nya sakerna utan mappning..
men du har du tillgång till någon mätare?

Dratsab Leg. Fartdåre
28 januari 2011 · 306 Inlägg

Gamlingen: Jag har precis nyrenoverat motorn så de lär ju knappast vara gammal olja i motorn.

Volten: Jo jag tror det också. En mappning blir det så fort lite cash ramlar in men tycker värdena ger ett skumt intryck, hade HCn bara varit hög ja då är de ju mappning men samtidigt visar lambdan att den går lite för tunt och förmodligen drar tjuvfluft nånstans.. samt att Jocce på JRM sa att mappning lär ju knappast behövas då jag inte bytt spridare,turbo osv.. det ända som är ändrat är kompet och det har ju inget med avgasvärdena att göra. Men att en mappning bör göras i framtiden för att få ut så mkt som möjligt smile

En gång Evo alltid Evo...
gamlingen
28 januari 2011 · 5 198 Inlägg

Dratsab skrev:
Gamlingen: Jag har precis nyrenoverat motorn så de lär ju knappast vara gammal olja i motorn.Volten: Jo jag tror det också. En mappning blir det så fort lite cash ramlar in men tycker värdena ger ett skumt intryck, hade HCn bara varit hög ja då är de ju mappning men samtidigt visar lambdan att den går lite för tunt och förmodligen drar tjuvfluft nånstans.. samt att Jocce på JRM sa att mappning lär ju knappast behövas då jag inte bytt spridare,turbo osv.. det ända som är ändrat är kompet och det har ju inget med avgasvärdena att göra. Men att en mappning bör göras i framtiden för att få ut så mkt som möjligt smile

Det visste ju inte jag,, säkerligen många med mej..

Volten
28 januari 2011 · 8 Inlägg

Dratsab skrev:
Volten: Jo jag tror det också. En mappning blir det så fort lite cash ramlar in men tycker värdena ger ett skumt intryck, hade HCn bara varit hög ja då är de ju mappning men samtidigt visar lambdan att den går lite för tunt och förmodligen drar tjuvfluft nånstans.. samt att Jocce på JRM sa att mappning lär ju knappast behövas då jag inte bytt spridare,turbo osv.. det ända som är ändrat är kompet och det har ju inget med avgasvärdena att göra. Men att en mappning bör göras i framtiden för att få ut så mkt som möjligt smile

har du en mätare som du kan testa med? ja tror ja har en evo orginal lambda i garaget.
har även 2st orginal luftmassemätare big_smile
och en evo 6 orginal databox. så lite skit man kan testa med tongue
ja behöver ta en titt till på min evo med tongue

hög lambda kan du få om avgassystemet läcker också..

Senast redigerat av Volten (28 januari 2011)

Dratsab Leg. Fartdåre
28 januari 2011 · 306 Inlägg

Nope ingen mätare tyvärr sad

Jag har en till Lambda liggandes dock så är den skarvad och lödd så den fungerar väl inte alls... Luftmassemätaren är det inget fel på. Glömde plugga in den efter packningsbytena då ville bilen inte gå alls sen när man hittade sladden då gick den igen.

Jo, de läcker med säkerhet vid katten ska ut o svetsa den nu i helgen.

Sen gnisslar det eller pipe till från dumpen så måste nog smörja upp den också, kan ju läcka förbi där hela tiden också...

En gång Evo alltid Evo...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang