Weber 45 dcoe läcker bensin

offfroad Män med stil kör dieselbil
25 januari 2011 · 595 Inlägg

hej jag köpte ett par weber 45 dcoe förgasare ett tag sedan , en var skadad så jag fick dem "billigt" 4000kr

jag skruvade dem på motorn och motor går , ( har lite problem med att ställa in förgasarna men det tar vi i en annan tråd)

det som var trasigt var att någon hade troligen tappat en av förgasarna i marken och den yttersta örat på motorsidan hade gått av , säljaren hade svetsat tillbaks den ( inte den bästa svetsfogen jag har sett), men han har slipat rejält fint på insidan så att diametern är i princip perfekt , och från vad jag ser så är de bara utvändig skada , ( sprickan kom inte nära något mekaniskt viktigt)

men nu märker jag att motorn drar REJÄLT med soppa , och det läcker bensin underifrån förgasaren, jag tror att de är någon dålig packning eller något lurt någonstans i förgasaren , packningen mellan insuget (motorsidan), är en tjock gummimatta (packningsmaterial) som är köpt på bilteman och som jag beskärde till för att passa, eftersom förgasaren är inte 100% plan längre och för insuget svetsade jag ihop själv ... , denna packning verkar hålla för de är en fin avtryck av förgasare , och den visar ingen tecken på läckage, däremot är dem flesta packningar i förgasaren ganska gamla , dem ska bytas i framtiden men inte nu.

bensintrycket är under kontroll,

frågan

varifrån kan en weber läcka , var ska jag börja leta



, idag (den 25 jan), så har jag förgasaren här och jag ska demontera den för att hitta felet ,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
tekniknissen-
25 januari 2011 · 252 Inlägg

Flotör ventilen läcker. har förgasarn legat tomma på soppa så måste du byta flotörventilen i alla fall Sen är det lika bra att köpa en 2 rep satser för packningarna spricker och smular sig när man pillar med förgasarna. Det är säker inte i går som var nya :-)

offfroad Män med stil kör dieselbil
25 januari 2011 · 595 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Flotör ventilen läcker. har förgasarn legat tomma på soppa så måste du byta flotörventilen i alla fall Sen är det lika bra att köpa en 2 rep satser för packningarna spricker och smular sig när man pillar med förgasarna. Det är säker inte i går som var nya :-)

flotören kollade jag , den gör sitt jobb och stänger till, och ja jag ska köpa rep satser men jag har en lång lista med saker jag behöver först
, jag behöver en "tillfällig" fix

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
TireSlayer Tvivlare
25 januari 2011 · 2 266 Inlägg

här har du en fin sprängskiss som kan va till hjälp smile

http://petrolpowered.com/include/pages/ … dcoe45.png

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
offfroad Män med stil kör dieselbil
25 januari 2011 · 595 Inlägg

MantaRobin skrev:
här har du en fin sprängskiss som kan va till hjälp smile

http://petrolpowered.com/include/pages/ … dcoe45.png

tack , men jag har gått genom sådana när jag ställde in förgasare, ( första skissen jag ser som har tillhörande lista)

vore roligt med en pil "här läcker den"

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
TireSlayer Tvivlare
25 januari 2011 · 2 266 Inlägg

offfroad skrev:

MantaRobin skrev:
här har du en fin sprängskiss som kan va till hjälp smile

http://petrolpowered.com/include/pages/ … dcoe45.png

tack , men jag har gått genom sådana när jag ställde in förgasare, ( första skissen jag ser som har tillhörande lista)

vore roligt med en pil "här läcker den"

det blir ju svårt för oss som inte tittat i ditt motorrum... roll

men på skissen sitter de ju nåt lock på undersidan med en packning, det kan ju va där kanske.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
offfroad Män med stil kör dieselbil
25 januari 2011 · 595 Inlägg

MantaRobin skrev:

offfroad skrev:

MantaRobin skrev:
här har du en fin sprängskiss som kan va till hjälp smile

http://petrolpowered.com/include/pages/ … dcoe45.png

tack , men jag har gått genom sådana när jag ställde in förgasare, ( första skissen jag ser som har tillhörande lista)

vore roligt med en pil "här läcker den"

det blir ju svårt för oss som inte tittat i ditt motorrum... roll

men på skissen sitter de ju nåt lock på undersidan med en packning, det kan ju va där kanske.

am ja , jag hade locket isär för 5 min sedan och den såg bra ut , men den packningen som sitter på "spjällaxeln"?, ( dem med 2 skruvar) packning nr 41 på skissen , dem såg skit ut så nu skär jag fram en nu ur den gummimattan
sedan ska jag hälla vatten in i förgasaren och ta en ordentlig titt runt för att se leckage

ja om motorrummet , de finns egentligen ingen motorrum på denna http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA
och jag märkte då man känner på undersidan av förgasaren så var den våt och luktade man så var de bensin, och den gött varma avgasröret är strax under ...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
TireSlayer Tvivlare
25 januari 2011 · 2 266 Inlägg

offfroad skrev:

MantaRobin skrev:

offfroad skrev:

tack , men jag har gått genom sådana när jag ställde in förgasare, ( första skissen jag ser som har tillhörande lista)

vore roligt med en pil "här läcker den"

det blir ju svårt för oss som inte tittat i ditt motorrum... roll

men på skissen sitter de ju nåt lock på undersidan med en packning, det kan ju va där kanske.

am ja , jag hade locket isär för 5 min sedan och den såg bra ut , men den packningen som sitter på "spjällaxeln"?, ( dem med 2 skruvar) packning nr 41 på skissen , dem såg skit ut så nu skär jag fram en nu ur den gummimattan
sedan ska jag hälla vatten in i förgasaren och ta en ordentlig titt runt för att se leckage

ja om motorrummet , de finns egentligen ingen motorrum på denna http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA
och jag märkte då man känner på undersidan av förgasaren så var den våt och luktade man så var de bensin, och den gött varma avgasröret är strax under ...

Du ska ut en ny packning till locket under också va? Packningar är ju "engångsmaterial" oftast..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
offfroad Män med stil kör dieselbil
25 januari 2011 · 595 Inlägg

ok nu har jag gjort min test , jag hängde upp förgasaren och fyllde insidan med vatten tills det rann ut ur , huvud, spridare inne i förgasaren , och letade under efter läckor, hittade ingenting...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
tekniknissen-
25 januari 2011 · 252 Inlägg

Vatten ! Du får ha någor med liten ytspäning diesel fotogen bensin rödsprit alting utom vatten det är nästan så¨ett durkslag håller tätt med vatten ;-)

offfroad Män med stil kör dieselbil
26 januari 2011 · 595 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Vatten ! Du får ha någor med liten ytspäning diesel fotogen bensin rödsprit alting utom vatten det är nästan så¨ett durkslag håller tätt med vatten ;-)

hur blir det med vatten+diskmedel

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
offfroad Män med stil kör dieselbil
28 januari 2011 · 595 Inlägg

jh nu har jag testat med vatten+diskmedel=0ytspänning,
logiken: eftersom det sitter en packning ( plats 41 http://petrolpowered.com/include/pages/ … dcoe45.png ), so kom jag fram till att det kan finnas bensin där då motorn körs.

och eftersom den packningen som satt där såg ut och en potatis chip, så var den för gammal redan. och eftersom den sprickan som finns på min förgasare går genom där så läckte det där , och jag kom på en ny sätt att fixa det. jag tog den metalluckan som satt där satte in den i tunn plastpåse och sedan hällde jag in epoxylim i förgasaren pressade dit lyckan( som satt i plastpåsen), och vinklade förgasaren ner så att epoxylimmet skulle fylla varenda öppning den hittade i sprickan, sedan när det hade torkat så tog jag bara bort metalluckan och plasten satt fastlimmat , och nu hade jag en perfekt skräddarsydd tolerans mellan förgasaren och luckan. sedan skärade jag till en ny packning dit , och tog extralånga skruvar för att inte förstöra gängarna på förgasaren och skruvade ihop hela , den håller bra nu ( och resten av epoxin som kom lite på utsidan av det hela petar man bort i början eller slipar sen

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang