Problem med Volvo 740 -87.

frollen
31 januari 2011 · 97 Inlägg

Hej!

Jag har ett jobbigt problem med min Volvo 740gl -87 som uppstår då och då rättare sagt, och jag hoppas ni kan hjälpa mig med något.

Fel: När man har bilen igång så kan bilen helt plötsligt börja gå ojämt i motorn, med ojämt menar jag då så att varvmätaren far över hela mätaren fram och tillbaka och motorn går dåligt så den dör tillslut oftast. Det spelar ingen roll om bilen är kall eller varm när problemet uppstår.

Det vi kommit fram till: Har kontrollerat båda bränslepumparna och de är fullt fungerande, så motorn får bränsle. Vi har skruvat loss tändstiften, och det visade sig att när felet uppstår så får den ingen gnista!

Det vi testat: Det är nya tändstift, tändkablar, fördelarlock. Har även testat några andra delar av en kompis 740 där vi byte tändspole, tändmodul, tomgångsmotor, stybox, och även den lilla svarta klumpen som sitter på expansionskälet. Har tagit bort tändningslåset och ersatt med vanlig knapp till strömbrytare för att det möjligtvis var glapp vid det. Men ingen skillnad. 
 

Är tacksam för svar! smile

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
norpan1
31 januari 2011 · 1 043 Inlägg

Prova att byta fördelaren, sitter en givare till tändningen där.

Danneeandersson
31 januari 2011 · 332 Inlägg

sitter det hallgivare när fördelaren är monterad bak?

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
norpan1
31 januari 2011 · 1 043 Inlägg

Danneeandersson skrev:
sitter det hallgivare när fördelaren är monterad bak?

japp

twin_cam Smålänning
31 januari 2011 · 7 877 Inlägg

Kolla så bilen laddar som den ska.

Det första som händer när spänningne blir får låg är att elektroniken (instrument, databoxar) börjar bete sig konstigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Muckluck
31 januari 2011 · 248 Inlägg

norpan1 skrev:

Danneeandersson skrev:
sitter det hallgivare när fördelaren är monterad bak?

japp

!987 årsmodell så sitter hallgivaren i fördelaren smile

Danneeandersson
31 januari 2011 · 332 Inlägg

Okej, för det är är en insprutare. vet dock inte hur det kan vara årsmod 87 då.

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
frollen
31 januari 2011 · 97 Inlägg

okej, så nästa steg är att kontrollera hallgivaren som sitter i fördelaren? hur kontrollerar jag om den är hel då? ohm mäter eller?

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
twin_cam Smålänning
31 januari 2011 · 7 877 Inlägg

Du kontrollerar fyrkantsvågen med ocilloskop. (Eller Ohm-mäter, men har inte värdet här...) Ohm.mätning tar dock inte hänsyn till glapp eller avmagnetisering.

Danneeandersson skrev:
Okej, för det är är en insprutare. vet dock inte hur det kan vara årsmod 87 då.

87 är första GL med insprutning (Bosch LH2.2 Jetronic.)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Danneeandersson
31 januari 2011 · 332 Inlägg

twin_cam skrev:
Du kontrollerar fyrkantsvågen med ocilloskop. (Eller Ohm-mäter, men har inte värdet här...) Ohm.mätning tar dock inte hänsyn till glapp eller avmagnetisering.

Danneeandersson skrev:
Okej, för det är är en insprutare. vet dock inte hur det kan vara årsmod 87 då.

87 är första GL med insprutning (Bosch LH2.2 Jetronic.)

dålig koll jag har wink trodde det var 88 smile

Senast redigerat av Danneeandersson (31 januari 2011)

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
frollen
31 januari 2011 · 97 Inlägg

Hur sitter de under fördelarlocket då? vad behövs ta bort efter det?

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
twin_cam Smålänning
1 februari 2011 · 7 877 Inlägg

frollen skrev:
Hur sitter de under fördelarlocket då? vad behövs ta bort efter det?

Du får ta väck hela fördelaren, sen sitter den med två stenhårda nitar. Aluminiumet är som smör, så försök inte använda våld för att få väck den.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
frollen
2 februari 2011 · 97 Inlägg

Jag och en kompis tog bort fördelaren och kontrollerade hallgivaren, visade sig att de kanske var kontaktstycket som glappade och var dålig kontakt. det återstår att se, bättre nu iallafall.

Tack smile

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang