Hjälp med felkodsläsare v40 -03

kricka_
21 augusti 2010 · 168 Inlägg

Tjenare,

Skulle vilja ha hjälp med att få min felkodsläsare att fungera med min Volvo v40 2,0t -03.
Någon här kanske kan hjälpa mig och som har en aning om vad jag gör för fel.
Har då en Felkodsläsare som heter ELM327 OBDII som plggas i i bilen sen via usb till datorn,
Kör med programmt Scantool 1.13.
Det jag får upp i programmet är interface was not found. Provat i andra bilar v70 , Renault Megane där den fungerade perfekt års från ca 98-02. Kanske någon har ett annat program som fungerar?

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Busgrabb Rejsa ?
22 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

Kanske inte läser det interfacet som är i X40 bilarna vilket inte är samma som V70, S60 mm
X40 kör en ISO någonting...
Kan kolla upp exakt vad det heter om du vill så kan du kolla om din mjukvara är kompatibel med det.

Autotech
BMW 335D (2008)
kricka_
22 augusti 2010 · 168 Inlägg

Busgrabb skrev:
Kanske inte läser det interfacet som är i X40 bilarna vilket inte är samma som V70, S60 mm
X40 kör en ISO någonting...
Kan kolla upp exakt vad det heter om du vill så kan du kolla om din mjukvara är kompatibel med det.

Hade varit bra om du orkat titta smile Hållt på och tjorva med massa olika program men alla säger samma.  Interface was not found.

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
kricka_
1 september 2010 · 168 Inlägg

ingen som vet?

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Busgrabb Rejsa ?
1 september 2010 · 2 959 Inlägg

Har kollat men glömt att skriva här kom jag på och om jag inte minns fel heter protokollet ISO 9141-2 i X40 bilarna.

Har en läsare över faktiskt som läser detta, du kan ju PM:a om du intresserad.

Autotech
BMW 335D (2008)
kricka_
3 september 2010 · 168 Inlägg

Kollat upp felkodsläsaren ODB2 ELM327 och den ska kunna läsa min bil.
Finns lite info här:
http://www.diytrade.com/china/4/product … cable.html

Senast redigerat av kricka_ (3 september 2010)

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
torpis Forummoderator
3 september 2010 · 10 576 Inlägg

Busgrabb skrev:
Har kollat men glömt att skriva här kom jag på och om jag inte minns fel heter protokollet ISO 9141-2 i X40 bilarna.

Har en läsare över faktiskt som läser detta, du kan ju PM:a om du intresserad.

PM... pffft, åk upp till Kiruna och hjälp han wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kricka_
3 september 2010 · 168 Inlägg

torpis skrev:

Busgrabb skrev:
Har kollat men glömt att skriva här kom jag på och om jag inte minns fel heter protokollet ISO 9141-2 i X40 bilarna.

Har en läsare över faktiskt som läser detta, du kan ju PM:a om du intresserad.

PM... pffft, åk upp till Kiruna och hjälp han wink

haha, ;D hatar sånt här har aldrig hållt på med detta förr. Och denhär läsarn visas först som en seriell port men gick in på avancerade inställningar och la den som COM1 men inte fan vill den sammarbeta. big_smile Men blir väl att lägga den åt sidan och köpa en egen smile

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Busgrabb Rejsa ?
4 september 2010 · 2 959 Inlägg

torpis skrev:

Busgrabb skrev:
Har kollat men glömt att skriva här kom jag på och om jag inte minns fel heter protokollet ISO 9141-2 i X40 bilarna.

Har en läsare över faktiskt som läser detta, du kan ju PM:a om du intresserad.

PM... pffft, åk upp till Kiruna och hjälp han wink

Jo jag ska roll

Autotech
BMW 335D (2008)
kricka_
4 september 2010 · 168 Inlägg

Busgrabb skrev:

torpis skrev:

Busgrabb skrev:
Har kollat men glömt att skriva här kom jag på och om jag inte minns fel heter protokollet ISO 9141-2 i X40 bilarna.

Har en läsare över faktiskt som läser detta, du kan ju PM:a om du intresserad.

PM... pffft, åk upp till Kiruna och hjälp han wink

Jo jag ska roll

Är ju inte så långt haha! big_smile En kaffe rast och lunch så är man ju framme smile

Senast redigerat av kricka_ (4 september 2010)

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
torpis Forummoderator
4 september 2010 · 10 576 Inlägg

kricka_ skrev:

Busgrabb skrev:

torpis skrev:

PM... pffft, åk upp till Kiruna och hjälp han wink

Jo jag ska roll

Är ju inte så långt haha! big_smile En kaffe rast och lunch så är man ju framme smile

felkodsläsare brukar inte fungera till 100% på våra bilar, så det är väl att testa med olika programvaror som g-ller, eller byta interfacet helt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kricka_
4 september 2010 · 168 Inlägg

torpis skrev:

kricka_ skrev:

Busgrabb skrev:

Jo jag ska roll

Är ju inte så långt haha! big_smile En kaffe rast och lunch så är man ju framme smile

felkodsläsare brukar inte fungera till 100% på våra bilar, så det är väl att testa med olika programvaror som g-ller, eller byta interfacet helt

Hittade ett annat program nu som hittade datorn PCMSCAN men får inte den att visa realtid. Men fick den att söka felkoder men den hittade ingen och det verkar rätt för inget lyser för tillfället. Fick också den att hitta lamdasonderna. Finns det nått sätt att göra så man får en felkod som bara lyser för tillfället och nollställer sig själv? Så man kan testa och se om den hittar nått? smile

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Busgrabb Rejsa ?
4 september 2010 · 2 959 Inlägg

kricka_ skrev:

torpis skrev:

kricka_ skrev:

Är ju inte så långt haha! big_smile En kaffe rast och lunch så är man ju framme smile

felkodsläsare brukar inte fungera till 100% på våra bilar, så det är väl att testa med olika programvaror som g-ller, eller byta interfacet helt

Hittade ett annat program nu som hittade datorn PCMSCAN men får inte den att visa realtid. Men fick den att söka felkoder men den hittade ingen och det verkar rätt för inget lyser för tillfället. Fick också den att hitta lamdasonderna. Finns det nått sätt att göra så man får en felkod som bara lyser för tillfället och nollställer sig själv? Så man kan testa och se om den hittar nått? smile

Lossa tex kontakten till LMM så blir det felkod...

Autotech
BMW 335D (2008)
kricka_
4 september 2010 · 168 Inlägg

Busgrabb skrev:

kricka_ skrev:

torpis skrev:

felkodsläsare brukar inte fungera till 100% på våra bilar, så det är väl att testa med olika programvaror som g-ller, eller byta interfacet helt

Hittade ett annat program nu som hittade datorn PCMSCAN men får inte den att visa realtid. Men fick den att söka felkoder men den hittade ingen och det verkar rätt för inget lyser för tillfället. Fick också den att hitta lamdasonderna. Finns det nått sätt att göra så man får en felkod som bara lyser för tillfället och nollställer sig själv? Så man kan testa och se om den hittar nått? smile

Lossa tex kontakten till LMM så blir det felkod...

Just ja den nollar ju sig själv sen om man gör ett ex omstarter?

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
t2r
6 februari 2011 · 302 Inlägg

pcmscan har jag också... men jag behöver registreringskod. nån som vet vart man kan fixa det??
eller vart man kan köpa det?

Eller har en annan programvara som funkar bra till elm327 ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang