Köpa ny Larmenhet och byta, Cargard 950s - A4 -97

pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
3 februari 2011 · 85 Inlägg

Hej jag har 3 frågor som ligger och tär på hjärnan...

1. För det första är det någon som vet var Larmenheten/Styrenheten till Cargard 950s sitter på en Audi A4 från -97??

Det är så att vänster blinkers "hänger" sig hela tiden å jag tror det kan vara den det beror på.
Har bytt blinkers spak och relä utan att det blivit någon skillnad.
Vet inte riktigt hur den ser ut, den jag trodde det var va en immobilizer.


2. Var kan man få tag på en på nätet? ringt runt till bilskrotar men dom skruvar inte bort sånt säger dom utan då får man skruva sj och eftersom jag inte vet hur den ser ut eller sitter så känns det onödigt å fara x-antal mil för å skotta fram en bil på skroten.

3. Om jag skulle få tag på en så måste den väll inte kodas om utan det räcker väll å knäppa lös å dit med den andra?

MVH PJ

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
3 februari 2011 · 85 Inlägg

Tack så mkt för hjälpen smile har kodat dosorna förut så d ska inte vara nått problem.
Hoppas det löser sig nu, tack än en gång //PJ

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
3 februari 2011 · 85 Inlägg

Du vet inte om det går att få tag begagnat? Var kanske lite för dyrt för en arbetslös.

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
3 februari 2011 · 85 Inlägg

ok men jag ska testa lite då så får vi se vart det leder smile tack så mkt.
MVH PJ

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
8 februari 2011 · 85 Inlägg

Tja igen, har nu tagit bilder på mitt larm:
Mitt:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112409/large/1053424_hoxde0.jpg
Serial Nr:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112409/large/1053425_3i0ueb.jpg
Mitt uttag:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112409/large/1053428_ke1ugt.jpg

Sen har jag fått tag i 2 st enheter men är osäker vilken eller om nån funkar?
Båda kopplingarna ser ju lika ut men olika tryck på dom sen undrar jag om man måste ha samma "serial nr" som det är på den jag har?
kollade på ca 9 st larm och dom här var mest lik men inget nr var "exakt" lika.
Larm 1:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112409/large/1053426_hlubdp.jpg
Larm 2:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112409/large/1053427_alxnmn.jpg

MVH PJ

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
8 februari 2011 · 857 Inlägg

Då serie numret skiljer sig på alla enheter så är det svårt att hitta nån med exakt lika. Ta den som du känner för.

Rock-Star
8 februari 2011 · 2 982 Inlägg

jag hade liknande alternativ när jag köpte mitt 950S till min S40.
ja tog den som det endast stor 950s på, och kopplade även till centrallås via larmfjärren.
(enklare än vad man tror)

240bns
8 februari 2011 · 1 008 Inlägg

Med högre serienummer så är enheten nyare,  vad som skiljer VAG-950s vet jag faktiskt inte, men gissar på att statusutgången eller nån av de andra option-anslutningarna är konfigurerade anorlunda, men själva larmet och dess vanliga anslutningar skall vara samma.
kanske "Swedenrockers" vet ?
Jag vet iaf att CG950s av äldre årgångar som saknar CG9 i början av serienumret är inte lika stabil som efterträdarna.

pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
8 februari 2011 · 85 Inlägg

Aha men då borde ju "larm 2" var den bättre av dom att sätta dit?
Var ute och försökte byta enhet nyss:

Lyfte av strömen, bort med gamla larm, in med nya, på med ström. Men då gick larmet helatiden.

Lyfte av strömen igen, bort med larm, in med det gamla, på med ström, på med tändningen, tryckte in knappen på larmdosan 3 sec så service lampan börja lysa (först lyste båda sen blinka dom var 3:e), av med tändning, bort med strömmen, bort med gamla enheten, in med nya, på med ström. Men då gick larmet med :-/

Vad gör jag för fel när jag byter? Eller rättare sagt hur byter man enheten?

Har bilen iordning för att testa mer så skulle vara glad för tips eller förklaring.

MVH PJ

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
240bns
8 februari 2011 · 1 008 Inlägg

Det du gjorde vara att sätta larmet i "service-läge" och sedan tog du ju bort det larmet smile

Larmet du anslutit  var antagligenn aktiverat sist när det var inkopplat, du får använda Nöd-brytaren (eller bygla stift 1+2 om denna saknas) för att deaktivera larmet.
Tändningen skall vara påslagen och nödbrytaren skall hållas inne i ca 3 sek/tills det tystnar.

pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
8 februari 2011 · 85 Inlägg

Aha ska tändningen vara på med då tongue tänkte inte på det när jag tryckte in nödbrytaren. ska ut å testa det efter middagen smile
Tror jag tar den som det står VAG på då eftersom den var nyare wink
Tack än så länge återkommer med uppdate.

Senast redigerat av pj87 (8 februari 2011)

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
pj87 Varför Rimmar PJ På Bäst?
8 februari 2011 · 85 Inlägg

Tog andra enheten eftersom den var nyare och den var inte larmad när jag la på strömen smile
Har kodat in fjärrarna och nu ser det ut att funka (än så länge).
Kommer inte lita för mkt på larmet fören om några veckor/månader men har 1 till jag kan testa med då.
Har bytt så mkt annat för flera hundra och tid, men aldrig fått till blinkersarna.
Men tack så mkt för all hjälp jag har fått och är det det här som varit felet med blinkersarna i 2år!! så kommer jag skratta varje gång jag svängar vänster nu, länge, länge...

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."
Volvo V70 2,5FT "Pappabil" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang