Olagligt med lättad bil?

hejpadig
13 februari 2011 · 262 Inlägg

Hej.

Har en Audi A4 1.8T som jag har lättat. Jag har tagit bort:
x Baksäte
x Dörrklädsel bak
x Reservhjul
x Bagageluckan klädsel
x Isolering
och lite annat.

Det jag har kvar är då, varningstreangeln, 1 liter olja.

Är det olagligt då att man tar bort allt detta utan att regga om bilen?
Vad säger polisen eller Bilprovningen om dom ser detta?

Simon.

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
chrijjle Gasglad Skåning'
13 februari 2011 · 49 Inlägg

Tror inte snuten bryr sig, du får tona rutorna så dem inte ser in lol  Haha

Bilprovningen kan ha en annan uppfattning... sad

henne_svenne
13 februari 2011 · 668 Inlägg

Det finns väl iallafall en regel som säger att du inte måste ha baksäte bara bälten

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
TireSlayer Tvivlare
13 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Det enda bilprovningen bryr sig om är att bältena sitter kvar på alla platser, så dom kan kolla de. Du kan ju alltid skylla på att du håller på att dra kabel eller nåt om de skulle knipa smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
13 februari 2011 · 273 Inlägg

Tror faktiskt du får göra som benny och regga den utan baksäte men vet inte riktigt så du kan ju fråga benny eller tobbe om råd när du är och hälsar på wink

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
hejpadig
13 februari 2011 · 262 Inlägg

MantaRobin skrev:
Det enda bilprovningen bryr sig om är att bältena sitter kvar på alla platser, så dom kan kolla de. Du kan ju alltid skylla på att du håller på att dra kabel eller nåt om de skulle knipa smile

Jaa, bältet har ja ju tagit bort bak.... Då får ja sätta i dom igen vid besiktning.

Tack, Simon smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
hejpadig
13 februari 2011 · 262 Inlägg

WolleJR skrev:
Tror faktiskt du får göra som benny och regga den utan baksäte men vet inte riktigt så du kan ju fråga benny eller tobbe om råd när du är och hälsar på wink

hehe ja får väl fråga dom wink

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
hejpadig
13 februari 2011 · 262 Inlägg

chrijjle skrev:
Tror inte snuten bryr sig, du får tona rutorna så dem inte ser in lol  Haha

Bilprovningen kan ha en annan uppfattning... sad

haha mjaa, tona rutorna kommer ja nog göra. Blir lite svårare och se in i bilen. Fast öppnar dom dörren då så ser dom att där inte finns något... tongue

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
chrijjle Gasglad Skåning'
13 februari 2011 · 49 Inlägg

hejpadig skrev:

chrijjle skrev:
Tror inte snuten bryr sig, du får tona rutorna så dem inte ser in lol  Haha

Bilprovningen kan ha en annan uppfattning... sad

haha mjaa, tona rutorna kommer ja nog göra. Blir lite svårare och se in i bilen. Fast öppnar dom dörren då så ser dom att där inte finns något... tongue

Nä men de gör dem inte, de är luuugnt wink

BELGISKBLUE
14 februari 2011 · 4 Inlägg

du måste regga om bilen tar snuten dig så kan du vara beredd på ombesiktning eller böter jag gjorde det på min ford shake and brake o jag var tvungen att regga om bilen det spelar ingen roll om bilen gått igenom besiktningen utan baksäte m,m snuten har sina egna regler det kom jag underfund med,omreggning kostade mig ca 1500 tips regga om den sen kan dom inte säga något då e det bara köra o va glad lycka till:)

Opel Astra "The Phoenix" (2000)
hejpadig
14 februari 2011 · 262 Inlägg

BELGISKBLUE skrev:
du måste regga om bilen tar snuten dig så kan du vara beredd på ombesiktning eller böter jag gjorde det på min ford shake and brake o jag var tvungen att regga om bilen det spelar ingen roll om bilen gått igenom besiktningen utan baksäte m,m snuten har sina egna regler det kom jag underfund med,omreggning kostade mig ca 1500 tips regga om den sen kan dom inte säga något då e det bara köra o va glad lycka till:)

Hahaha trodde inte de kunde va så jävligt... Men asch får köra så länge de går helt enkelt. Jag vet inte heller om man kanske stoppar i sätena någon gång i framtiden ju... smile

Simon

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
KHRacing
15 februari 2011 ·

BELGISKBLUE skrev:
du måste regga om bilen tar snuten dig så kan du vara beredd på ombesiktning eller böter jag gjorde det på min ford shake and brake o jag var tvungen att regga om bilen det spelar ingen roll om bilen gått igenom besiktningen utan baksäte m,m snuten har sina egna regler det kom jag underfund med,omreggning kostade mig ca 1500 tips regga om den sen kan dom inte säga något då e det bara köra o va glad lycka till:)

vill bara poängtera att din Fiesta är en kombi/kombikupe, som går att regga som "lätt lastbil".

Det går INTE med TS 4-dörrars bil

Men.. regga om till lätt lastbil går även med helfordonsgodkända fordon (ej 4-dörrrs)
& Det bästa med detta är att då försvinner helfordonsgodkännandet smile

Finns det ett baksäte/bälten så skall de vara monterade, detta har till o med stått på SBP´s hemsida
förr under "vanliga" frågor.

Senast redigerat av KHRacing (15 februari 2011)

zovix Maskinbefäl
17 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Det beror på årsmodell om bilen är helfordonsgodkännd eller inte. Det är en av anledningarna till varför jag bygger rejs bil på mitsun som är en 93:a d.v.s. går att regga med bur mm.


edit: Å andra sidan så med den frekvensen jag blivit stoppad av polisen så kunde jag kört i princip vad som hällst (inte blivit stoppad på 3 år)

Mvh Magnus

Senast redigerat av zovix (17 februari 2011)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
KHRacing
17 februari 2011 ·

zovix skrev:
Det beror på årsmodell om bilen är helfordonsgodkännd eller inte. Det är en av anledningarna till varför jag bygger rejs bil på mitsun som är en 93:a d.v.s. går att regga med bur mm.


edit: Å andra sidan så med den frekvensen jag blivit stoppad av polisen så kunde jag kört i princip vad som hällst (inte blivit stoppad på 3 år)

Mvh Magnus

Det att regga bur i helfordonsgodkända fordon med, bara vet hur man skall göra exakt,.

hejpadig
17 februari 2011 · 262 Inlägg

KHRacing skrev:

zovix skrev:
Det beror på årsmodell om bilen är helfordonsgodkännd eller inte. Det är en av anledningarna till varför jag bygger rejs bil på mitsun som är en 93:a d.v.s. går att regga med bur mm.


edit: Å andra sidan så med den frekvensen jag blivit stoppad av polisen så kunde jag kört i princip vad som hällst (inte blivit stoppad på 3 år)

Mvh Magnus

Det att regga bur i helfordonsgodkända fordon med, bara vet hur man skall göra exakt,.

Som du det där med helbilsgodkännandet, har jag för mig min inte är... Har för mig jag såg det på mekonomens hemsida när jag skulle beställa delar en gång. Men kan ha fel, men är nästan bombsäker på det... hmm Men om vi säger att jag skulle rega den utan säten osv, kommer bilen bli dyrare i försäkring och så eller det är det samma?? smile

Simon

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
sleepyoh
17 februari 2011 · 1 319 Inlägg

hejpadig skrev:

KHRacing skrev:

zovix skrev:
Det beror på årsmodell om bilen är helfordonsgodkännd eller inte. Det är en av anledningarna till varför jag bygger rejs bil på mitsun som är en 93:a d.v.s. går att regga med bur mm.


edit: Å andra sidan så med den frekvensen jag blivit stoppad av polisen så kunde jag kört i princip vad som hällst (inte blivit stoppad på 3 år)

Mvh Magnus

Det att regga bur i helfordonsgodkända fordon med, bara vet hur man skall göra exakt,.

Som du det där med helbilsgodkännandet, har jag för mig min inte är... Har för mig jag såg det på mekonomens hemsida när jag skulle beställa delar en gång. Men kan ha fel, men är nästan bombsäker på det... hmm Men om vi säger att jag skulle rega den utan säten osv, kommer bilen bli dyrare i försäkring och så eller det är det samma?? smile

Simon

Samma.

_----------'
hejpadig
17 februari 2011 · 262 Inlägg

sleepyoh skrev:

hejpadig skrev:

KHRacing skrev:

Det att regga bur i helfordonsgodkända fordon med, bara vet hur man skall göra exakt,.

Som du det där med helbilsgodkännandet, har jag för mig min inte är... Har för mig jag såg det på mekonomens hemsida när jag skulle beställa delar en gång. Men kan ha fel, men är nästan bombsäker på det... hmm Men om vi säger att jag skulle rega den utan säten osv, kommer bilen bli dyrare i försäkring och så eller det är det samma?? smile

Simon

Samma.

Ok, ja men det är ju bra i alla fall. Men hur mycket kostar det att regga om den?

Simon

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
zovix Maskinbefäl
17 februari 2011 · 1 038 Inlägg

KHRacing skrev:

zovix skrev:
Det beror på årsmodell om bilen är helfordonsgodkännd eller inte. Det är en av anledningarna till varför jag bygger rejs bil på mitsun som är en 93:a d.v.s. går att regga med bur mm.


edit: Å andra sidan så med den frekvensen jag blivit stoppad av polisen så kunde jag kört i princip vad som hällst (inte blivit stoppad på 3 år)

Mvh Magnus

Det att regga bur i helfordonsgodkända fordon med, bara vet hur man skall göra exakt,.

Nja, Du får regga som ombyggt fordon via SFRO annars ska det vara omöjligt.

Då måste man bygga om betydligt mer än att "bara" installera bur.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
KHRacing
17 februari 2011 ·

zovix skrev:
Nja, Du får regga som ombyggt fordon via SFRO annars ska det vara omöjligt.

Då måste man bygga om betydligt mer än att "bara" installera bur.

Mvh Magnus

Råkar vet att det finns flera helfordonsgodkända bilar i lilla Sverige varav en superkänd bil, som gatreggats med bur, o inte via SFRO

tar man via SFRO så försvinner som jag berättat tidigare, helfordonsgodkännandet & då kan man ju ändå regga med bur utan problem.

kan även tillägga att SFRO faktiskt inte är et krav vid ombyggt/amatörbyggt fordon, man kan lika väl regga utan SFRO !

jonTe
19 februari 2011 · 5 710 Inlägg

Reggade om min 9000 från 4 passageraplatser till 1 när jag slängde ur baksätet för ett antal år sedan.
Kostar typ 1500 ihop med en vanlig besikning.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang