Problem luftfiltret stänger inte av sig!

RichardC Fartdåre
17 december 2006 · 378 Inlägg

När ja kom hem för ca 40 min sedan så stängde jag av bilen och skulle gå in då jag hörde ett märkligt ljud från motorn. Det visade sig att luftfiltret jobbar för fullt trots bilen är avstängd.

Vad kan detta bero på?

Jag har ryckt batteri kabeln nu för att få tyst på den, får kolla lite nogrannare imorgon.

Nån som vet nåt om detta?

TICen är till salu säljs billigt.
Moser .-ϻΘϨƎЯ
17 december 2006 · 1 313 Inlägg

är det inte bara elfläckten som går för att kyla ner bilen?

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
RichardC Fartdåre
17 december 2006 · 378 Inlägg

Kommer från luftburken och det låter högt. Aldrig hört nåt sånt förut.

TICen är till salu säljs billigt.
guzzisto mannen utan vidare
17 december 2006 · 11 Inlägg

Jag har alltid trott att luftfiltret var en bit papper som filtrerar luft som råkar passera förbi. Hur skulle det kunna fortsätta jobba? Jag gissar också på elfläkt och då är det inte så fiffigt att rycka batterikabeln. Om det inte fortsätter låta riktigt länge förstås.

Nu är det nu igen och nu är det nu igen och nuet varar väl till sedan
Men det var inte sant nej det var inte sant för däremellan kommer medan
Timkarlsson
17 december 2006 · 79 Inlägg

Det var inte så att du hörde elfläkten till kylen gå men tyckte att ljudet kom från luftburken när du stog i mörkret och pillade?

RichardC Fartdåre
17 december 2006 · 378 Inlägg

Kan vara så! Men ni menar att ja skall låta den gå tills den är klar?
Varför går den då?

TICen är till salu säljs billigt.
Syyhn Calibra Is The Shit!
17 december 2006 · 662 Inlägg

Den går för att kyla ner motorn efter körning... Den borde sluta efter någon minut...

/// SyyHn
vw_performance Greve
17 december 2006 · 1 058 Inlägg

det kan ju vara så att det var ett pysande ljud från en insugsventil som du hörde.

PoLoud =D
RichardC Fartdåre
17 december 2006 · 378 Inlägg

var inget pysande ljud utan man hörde det tydligt och det var helt klart en fläkt. Jobbar hela dan men skall kolla på det ikväll. Bilen stod i gång i säkert 5 min utan att det sluta.

Aldrig hört detta förut!

TICen är till salu säljs billigt.
Fredrik.Gustavsson
17 december 2006 · 2 123 Inlägg

Tycker det låter som relät till fläkten är trasigt om den låter så länge : /

Miklen
17 december 2006 ·

Eller så behöver den bara kyla så länge.. finns väl fläktar som går tills motorn når viss temp..

RichardC Fartdåre
17 december 2006 · 378 Inlägg

men nu när bilen stått sen igår natt så är den ju kall men den går ändå om ja kopplar in batteriet. Relät kan det gå sönder bara så.   Hur kan man kolla om det är helt.

TICen är till salu säljs billigt.
Miklen
17 december 2006 ·

beror väl på hur styrningen funkar.. ett relä kan ju hänga sig.. testa å banka till d lite smått.. För övrigt så är det väl termostaten som styr fläkten..den kan ju vara kass..haru märkt att motortempen har vart lite ostadig ?

Christian S
17 december 2006 · 4 816 Inlägg

Miklen skrev:
beror väl på hur styrningen funkar.. ett relä kan ju hänga sig.. testa å banka till d lite smått.. För övrigt så är det väl termostaten som styr fläkten..den kan ju vara kass..haru märkt att motortempen har vart lite ostadig ?

Själva termostaten styr ju inte elfläkten utan det sitter en givare som känner av tempen och när den kommer upp i en viss temperatur så startar den fläkten.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
RichardC Fartdåre
17 december 2006 · 378 Inlägg

motortempen har varit jämn och legat precis som vanligt. Samma motorgången och allt är jämnt precis som vanligt.

Vart sitter det här relät då? Eller hur ser de ut?

TICen är till salu säljs billigt.
Christian S
18 december 2006 · 4 816 Inlägg

Har för mig att det är ett av dom som sitter ovanför kylet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Germax
18 december 2006 · 12 086 Inlägg

Troligen är det ju elfläkten som snurrar.. min skeptis ligger i varför den börjar jobba sådär appropå inget mitt i vintern?

HoKkee
18 december 2006 · 845 Inlägg

kan nog mycke möjligt vara relät som hängt sig. har själv ett relä till extraljusen som hängersig sad jobbigt satan..

Lada Tuning Lada-missbrukare
18 december 2006 · 566 Inlägg

Kan sejja såhär.. Grattis!!! (ironi) Exakt samma fel var på en 850 som en kille kom med dit där jag jobbade innan (Volvoverkstad) Minns att det var flera timmars felsökande där.. Tyvärr minns jag inte vad felet var... sadsadsadsadsad

Senast redigerat av Lada Tuning (18 december 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Pontus_mpower Cotech
18 december 2006 · 21 Inlägg

Kortis i reläet till sekundärluftpumpen?, det finns ständig 30 matning ansl till reläet, det gör att pumpen som sitter nedanför luft burken under batterihyllan kan gå utan manöver från ECM styrenheten, pumpen är även ansluten till luftburken via en slang därav ljudet??

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang