9261
Sök

Lätt mekad bil Volvo 850 VS 940

1 302 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Hej!

Jag är ute efter en lätt mekad Volvo med billiga reservdelar och modellerna som det står emellan är
Volvo 850 och Volvo 940.

Berätta gärna vilken utav dem som har följande egenskaper.

¤ Billiga reservdelar

¤ Inte allt för dyr i skatt och försäkring då jag är 22år

¤ Lätt mekad

¤ Låter finast ifrån motorn

¤ Trimvänligast ( alltså billigast )

Samt övriga + och - saker som rör dessa bilar.

Är intresserad utav alla svar jag kan få och är mycket tacksam för de svar jag kan få också smile

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
2 mars 2011
Ännu en tråd med din iver att komma billigt undan.

Skatten kan du ju kolla på transportstyrelsens hemsida o försäkringen kan bara du ta reda på genom att kolla på insplanet/compricer eller det bästa att ringa runt själv.

Att du ens tänker på trim förvånar mig.

Forummoderator
26 675 Inlägg
2 mars 2011
fegge_89 skrev:
Hej!

Jag är ute efter en lätt mekad Volvo med billiga reservdelar och modellerna som det står emellan är
Volvo 850 och Volvo 940.

Berätta gärna vilken utav dem som har följande egenskaper.

¤ Billiga reservdelar   

Volvo 940

¤ Inte allt för dyr i skatt och försäkring då jag är 22år

Volvo 940 GL

¤ Lätt mekad

Volvo 940

¤ Låter finast ifrån motorn

Volvo 850

¤ Trimvänligast ( alltså billigast )

Volvo 940 ltt.

Samt övriga + och - saker som rör dessa bilar.

Är intresserad utav alla svar jag kan få och är mycket tacksam för de svar jag kan få också smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

847 Inlägg
2 mars 2011
940 lätttryckare är nog det bästa valet.

679 Inlägg
2 mars 2011
940 utan tvekan

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 mars 2011
Kan bara hålla med om att 940n är garanterat mer lättmekad, mycket enklare uppbyggd, o.s.v.
Billigare reservdelar också, kolla bara i böndernas lador, finns grejer överallt.

Motorljudsmässigt är 5an i 850 överlägsen.

Men 4ventilsteknik och crossflow-topp och tvärställd aluminium-motor är lite bökigare att meka, mer som kan gå sönder, och känsligare för misshandel, men det gäller alla nyare bilar idag.

Det är inte mycket det fina tål, som det heter.

Inte jättefarligt dyra i reservdelar dock till trots, men absolut, det går inte att jämföra med 940.

Körmässigt upplever jag 850 som en roligare bil än 940.
Om man nu ser till bilens uppträdande, och inte möjligheten till att bränna däck och drifta på någon stackars parkering någonstans...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 168 Inlägg
2 mars 2011
är verkligen 940in mer lätttrimmad och billigare och trimma? 850in har ju mer hästar org. och t5an har ju defenetivt mer hästar än en 940 ltt, oavsett om 940in är chippad och uppställt laddtryck. chipptrimmar man 850 t5an får den ju ytterliggare mer krut i kanonen..
rätta mig om jag har fel?

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 mars 2011
jimmzzan skrev:
är verkligen 940in mer lätttrimmad och billigare och trimma? 850in har ju mer hästar org. och t5an har ju defenetivt mer hästar än en 940 ltt, oavsett om 940in är chippad och uppställt laddtryck. chipptrimmar man 850 t5an får den ju ytterliggare mer krut i kanonen..

Det stycket såg jag inte ens... tongue

Det beror på lite ju, 940n borde vara billigare i inköp, och en LTT är billigare att försäkra och ändå lätt att trimma (pysventil deluxe).

En 850 T5 för samma pengar som en 940 LTT är nog relativt slutkörd, men måste förstås inte vara det.
Därtill krävs att man chippar, för man vill inte gärna börja laborera med bränsle och laddtryck på en sån bil där det styrs elektroniskt.

Ett chip kostar förstås en hel del mer än vad det kostar att pysa upp lite ladd på en 940.

Men man får mer hästar med chip, och man har givetvis mer hästar i grunden på en 850.

1 168 Inlägg
2 mars 2011
TurbOla skrev:
jimmzzan skrev:

Det stycket såg jag inte ens... tongue

Det beror på lite ju, 940n borde vara billigare i inköp, och en LTT är billigare att försäkra och ändå lätt att trimma (pysventil deluxe).

En 850 T5 för samma pengar som en 940 LTT är nog relativt slutkörd, men måste förstås inte vara det.
Därtill krävs att man chippar, för man vill inte gärna börja laborera med bränsle och laddtryck på en sån bil där det styrs elektroniskt.

Ett chip kostar förstås en hel del mer än vad det kostar att pysa upp lite ladd på en 940.

Men man får mer hästar med chip, och man har givetvis mer hästar i grunden på en 850.

hehe! smile

men 940 och pysa upp så för mig, så har bägge mina 940is börjat hacka och "spika" men efter chippning så har dom gått felfritt smile
men det finns ju snuskigt billiga chip, vi snackar 500kr. noname pirat allt vad det heter, ett sånt borde ju lira lite tryck i 850in? för i 940 gör det sin sak iaf. sen har jag ingen kommentar om övrigt med chip förutom att det uppfyller sin fuktion!

men ska man ha en fräsch 940 ltt får man trycka ur 25tusen om man ska ha utrustning så den blir likvärdig med 850 t5. dvs elspeglar elhissar ac halvskinn osvosov. och för 25tusen kan man väl få en hygglig t5?

inget är personligt och är mer frågor än "såhär är det" så rätta mig gärna "igen" wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 mars 2011
Så klart, ett chip ger ju bättre styrning än manuellt styrt ladd och bränsleökning. smile

Jag hade ett piratchip i min 850 när jag köpte den (det stod 4 hål lediga -> på en papperslapp på chipet)

Och den misstände som f*n, skrämde slag på stackars medelåldersmän i sina cabbar i tunnlar och under broar.... big_smile

Gick lite orent, var inte helt nöjd.

Fick tag på ett begagnad steg 3 chip från Motornord, och det går fint utan misständningar (om man inte provocerar), så visst är det skillnad.
Men så är ju priset också.

En skillnad är att på 850 T5 chippar man bara en styrbox, för det finns bara en.

876 Inlägg
2 mars 2011
TurbOla skrev:
Kan bara hålla med om att 940n är garanterat mer lättmekad, mycket enklare uppbyggd, o.s.v.
Billigare reservdelar också, kolla bara i böndernas lador, finns grejer överallt.

Motorljudsmässigt är 5an i 850 överlägsen.

Men 4ventilsteknik och crossflow-topp och tvärställd aluminium-motor är lite bökigare att meka, mer som kan gå sönder, och känsligare för misshandel, men det gäller alla nyare bilar idag.

Det är inte mycket det fina tål, som det heter.

Inte jättefarligt dyra i reservdelar dock till trots, men absolut, det går inte att jämföra med 940.

Körmässigt upplever jag 850 som en roligare bil än 940.
Om man nu ser till bilens uppträdande, och inte möjligheten till att bränna däck och drifta på någon stackars parkering någonstans...

+1

SKANK Performence
272 Inlägg
3 mars 2011
Rekomenderar 940 ltt:D både prismässigt, utseende, lättmekningen osv

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Gammal och grinig
362 Inlägg
4 mars 2011
En 940 efter 1995 borde vara fräscht, billigt och lättmeckat, efter 95 hade alla turbo samt om man har schysst puts i motorn och bryr sig om sin bil drar dom inte alls mkt!

1 302 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Okej tack alla det får bli en Volvo 940 smile

1 302 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Men vad drar en sådan / mil ungefär om man kör lugnt och mestadels ecodriving ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 mars 2011
0,8 - 0,9 tippar jag på.

Ungefär samma som en T5a - som dock har en del hästar fler. tongue
Det är det som kallas utveckling. smile

SKANK Performence
272 Inlägg
4 mars 2011
Jag körde stockholm till linköping (24mil) på 17 liter med min 940 i sommras:) o då är den inte direkt orginal om man säger så;) jag höll 110 hela vägen o försökte att inte lägga tegelstensfoten på gas pedalen o då drar dom inte mycket!

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 mars 2011
Det där låter som glädjesiffror.
Så du menar att en 940 Turbo med 330hk i 110km/h drar 0,7liter per mil?

Du borde söka jobb på Volvos Driv-e avdelning, de söker fler sådana som dig...

Jag körde mellan Hässleholm och Göteborg en gång förra våren, tankade fullt i Hässleholm och tankade när jag kom fram. Tankade 98-oktan soppa.
Det var drygt 25 mil.
Färddatorn visade på att jag snittat 0,92l/mil, ca 120km/h hela vägen samt dubbade vinterdäck.
Jag räknade ut det till 0,93l/mil.

Samt bilens tjänstevikt på 1650kg.

Det låter mycket mer troligt än 0,7liter milen i en 940 med 2 ventilsteknik och en del trim?

679 Inlägg
4 mars 2011
Det är glädje siffror, Ramb0 min golf drar ungefär 0,6-0,7 OCH den har en 1,8 motor på 89 häst..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 mars 2011
TurbOla skrev:
0,8 - 0,9 tippar jag på.

Ungefär samma som en T5a - som dock har en del hästar fler. tongue
Det är det som kallas utveckling. smile

Fast en T5 är ju liiite törstigare än så. Åkte till skåne med polarens T5 och den gick inte under litern på motorvägskörning, och den drack rätt bra vid statskörning roll Den är förvisso lite trimmad men inget som märks när man smygkör precis

Sök