Vilket oktantal ska man köra på?

DiddePil
2 mars 2011 · 59 Inlägg

Bör man köra på 98 om bilen har 300-400 hk? Händer det nåt om man kör på 95?

Senast redigerat av DiddePil (2 mars 2011)

Stefan Varberg Supraman
2 mars 2011 · 2 300 Inlägg

Det beror ju på vad det är för bil och motor.
Många usa bilar klarar sig på 95 oktan och många modera bilar körs på 95 förutsatt att dom inte är trimmade.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
TooS Hjultomte
2 mars 2011 · 1 500 Inlägg

Bilen går bättre på 98 sen e det va den är mappad till också. spikar mindre på 98 också.

Mer kan jag nog inte säga ^^

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
mr_green
2 mars 2011 · 847 Inlägg

Enligt nåt engelskt test jag såg för några år sen va det rätt stor skillnad på effekten när det gällde lite motorstarkare bilar. Det va bla en evo ?? som dom bromsade till 220hk på 95 o 248 på v-power.
Så det som händer är ju helt enkelt att man tappar effekt o bilen dricker mera på 95.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
DiddePil
2 mars 2011 · 59 Inlägg

Det är en evo 9:a importerad från USA.

Glimbrink
2 mars 2011 · 723 Inlägg

kör med shell v-power

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Aerodynamik ...
2 mars 2011 · 7 120 Inlägg

Beror ju på vad den är mappad för men jag hade kört med 98! Inte så kul om motorn skulle spika

mats757
2 mars 2011 · 915 Inlägg

Det är inte mer "Dynamit" i 98 eller 99 oktan. Fungerar motor bra utan att spika, så kan man lugnt köra på 95.

MEN, har du en "Smart" motor, med spikningskontroll så tjänar man bränsleförbrukning om man tankar högre oktantal.

Mats

DiddePil
2 mars 2011 · 59 Inlägg

Det sitter en boost control i, så kan köra med 300 eller 400 hk.

schnauz
2 mars 2011 · 1 758 Inlägg

Som mats757 säger så är det främst kompet (temperaturen om man ska vara petig) som avgör. 100 eller 1000 hästar spelar ingen roll.
Har man inga problem med spikning på 95 oktan är det bara pengar i sjön att köra på högre oktantal.
Med reservation för det som mats också är inne på, nämligen att en del sprut delvis kan anpassa sig efter bränslet, och t.ex. justera tändning för bättre prestanda eller bättre bränslekonomi. I så fall kan man tjäna lite på det, men annars är det ingen mening med att köra på högre oktantal än vad motorn kräver. Kostar bara mer!

RD_87 Skrotsamlare
3 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Behovet av oktantal styrs ju av komp & laddtryck. På en trimmad bil kan det vara en fördel med 98oktan. Jag försöker att tanka 98 i min Chrysler p.g.a den höga kompressionen. Sprut med knacksensor kan man i princip tanka vilket som i men med något högre effekt/lägre förbrukning med högre oktantal. Utan knacksensor blir förbrukningen den samma. En del gamla med kunde man justera tändkurvan & bränslet manuellt, beroende på vilken soppa man använder.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DiddePil
3 mars 2011 · 59 Inlägg

ok, så går den bra på 95 så kör jag med det. Märker man av spikning vid tomgång eller hela tiden under körning?

RD_87 Skrotsamlare
3 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Framförallt när det går tungt, tex uppförsbackar & kraftiga accelerationer.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DiddePil
3 mars 2011 · 59 Inlägg

ok då har jag lite mer koll. Tack för svaren!

CarpeDiem German Engineering
3 mars 2011 · 9 083 Inlägg

Kör med 98 oktan, alternativt V-power om den är mappad för nån av de oktantalen. Bilen går sämre, drar mer bränsle och tappar effekt med 95 oktan. Spikningar har oftast med tändning att göra.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Aerodynamik ...
3 mars 2011 · 7 120 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Spikningar har oftast med tändning att göra.

Mvh

Ja, men desto högre oktantal desto mindre risk är det för spikningar oavsett hur tändningen är ställd.

mats757
4 mars 2011 · 915 Inlägg

3 saker påverkar om det knackar eller inte.
-Trycket, Komp och laddtryck
-Temperaturen i gasen
-Hur fort förbränningen går

En bränsleblandning som brinner fort, vilket det gör på högre varv har, klarar av att  motstå knackning längre än på låga varv.
För att det ska kunna spika måste motorn bli hårt belastad, så att cylindern fylls ordentligt med luft. Mao på låga varv räcker det med halvgas för att cylindern ska bli full med gas och det brinner långsamt. Och när det brinner långsamt blir det väldigt varmt i förbänningsrummet, det värmer nästa gascykel som kommer in i cylindern.



Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang