Volvo 940 turbo övertryck i kylaren

mr240
5 mars 2011 · 136 Inlägg

hej har en fulltrycks turbo från -93 som får övertryck i överkylarslangen och expantionskälet.
men håller normal temp och kokar inte

bytt termostat
bra värme inne i bilen
kollat så inte det är tätt i kylaren
tar ingen vatten
inte olja i vattnet
inge grå olja.

det ända är att det inte sitter någon värmekran på  (AC i den)

är det någon som har en teori, eller haft lika problem?

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
ramb0 SKANK Performence
5 mars 2011 · 272 Inlägg

Det är standard med övertryck i kylarsystemet på 940 turbona:)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
mr240
5 mars 2011 · 136 Inlägg

göra åt det då??

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
PMPerformance
5 mars 2011 · 2 266 Inlägg

bara övertryck eller trycker den ur vattnet med? om du har utan locket på expansionkärlet så ska den inte bubbla ur sig de, kan vara locket som är helt stängt och släpper inte ut en del av övertrycket sitter som nåt övertrycksskydd i locken

svetsdiff !!!
mr240
5 mars 2011 · 136 Inlägg

den trycker väl ur sen vattnet med, om man öppnar locket, men kör jag med locket halv öppet trycker den ur sig vattner runt gängorna runt locket

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
PMPerformance
5 mars 2011 · 2 266 Inlägg

kört utan termostat och prövat?

svetsdiff !!!
mr240
5 mars 2011 · 136 Inlägg

ja samma sak dåsad

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
240bns
5 mars 2011 · 1 008 Inlägg

Alltså kylsystemet SKa vara ett slutet trycksatt, och vid för högt tryck så öppnar säkerhetsventilen i locket på expansionkärlet, kokpunkten höjs med slutna trycksatta system.
Öppningstrycket är märkt på locket.
Dock är det inte helt ovanligt att ventilen inte fungerar korrekt och man istället spräcker värmepaket,slangar eller kylare.
Får man onormalt högt tryck i kylsystemet så kan det vara topp packningen som är murken och skickar kompression ut i kylsystemet.

mr240
5 mars 2011 · 136 Inlägg

jo tack har precis bytt cellpaket (inte det roligaste) pga att detta. men var tror du då? är det packningen andå?

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
240bns
5 mars 2011 · 1 008 Inlägg

Svårt att säga, går ju ta komressionsprov kanske, och/eller trycktesta kylsystemet om det håller tryck, men man tycker att det borde försvinna lite kylvätska om det är packningen, men det är inte säkert.
Men annars kan det som sagt även bara vara säkerhetsventilen i locket också som inte öppnar.

mr240
5 mars 2011 · 136 Inlägg

men om jag kör men locket halvstängt så läcker det ur och blir att det fyller upp kälet

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
PMPerformance
5 mars 2011 · 2 266 Inlägg

kan nog vara topppackningen ändå för på min 945 turbo spräckte jag kylet på samma fenomen som du, sen rev jag av toppen och renovera toppen de enda jag såg på packningen var att den hade rostat lite alldeles i hörnet på fyrans cylinder mellan vattenkanalen och cylindern

svetsdiff !!!
mr240
5 mars 2011 · 136 Inlägg

japp var iväg och kolla med en HC mätare och det blev HC som fan i vattnet i kälet och det är då en packning dåsad

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
PMPerformance
6 mars 2011 · 2 266 Inlägg

tur att de är lättskruvat iallafall

svetsdiff !!!
mr240
6 mars 2011 · 136 Inlägg

jo det är ju det smile

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang