Besikta utan backväxel?

Grillkungen
7 mars 2011 · 18 Inlägg

Tjena ! har en bil stående som backen racklar på (automat), dvs man får varva till och trixa för att få i växeln. naturligtvis så ska jag byta lådan, men hade velat få bilen i trafik innan, tror ni det går genom bes?

mig veterligen provar dom väll aldrig backen?

och om dom gör det borde det ju gå att säga " jasså! ?  Jag bytta olje i lådan igår och fick inte i riktigt så mycket som det skulle vara , måste vara det  får fylla ikväll " tex ?


vad tror ni om chanserna ?

loow Jävel
7 mars 2011 · 2 018 Inlägg

Jag tror de lirar. Enda gången dom provar backen är väl om du parkerat annorlunda så att dom måste backa när dom provkör bilen. Annars kör dom ju alltid frammåt smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
evilaudio
7 mars 2011 · 16 195 Inlägg

alseryd skrev:
Backen har inget med besiktningen att göra.
Besiktnig har bara med säkerhet att göra. Så än om du inte har en back så ska den gå igenom.
Annars är det ett stolpskott som besiktar och inte vet vad han gör!!
Mvh Eva.

dock vet ja iaf minst en besiktningsstation här i sthlm där man måste backat ut ur hallen när man besiktat..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Grillkungen
7 mars 2011 · 18 Inlägg

Låter lovande  iaf ! på min bes station kör man rakt fram igenom smile

Coddas ProWanker
7 mars 2011 · 211 Inlägg

vet inte hur det är när det är trasigt men om man har en bil med mc motor så måste man fixa så det har en fungerande back. typ en elmotor som driver kardan funkar, men ska ha back för att klassas som bil vill jag minnas  och borde då ge en tvåa om det ej finns.. fast sen det här på bilprovningen är ett lotteri , vilken station och besikningsman man råkar prova turen på...

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
Grillkungen
7 mars 2011 · 18 Inlägg

alseryd skrev:
Kom till Skellefteå så ska jag visa hur det går till. Alla på besiktningen vet vem jag är och dom kan inte ta fram en EU-regel som säger att backen har nåt med säkerheten att göra
Finns ingen EU-regel som säger att du behöver en back. Allt som gäller lysen och sånt är det som gäller!
Mvh Eva.

haha om dom inte släpper igenom mig i luleå kommer jag till skellefteå wink

KHRacing
7 mars 2011 ·

alseryd skrev:
Backen har inget med besiktningen att göra.
Besiktnig har bara med säkerhet att göra. Så än om du inte har en back så ska den gå igenom.
Annars är det ett stolpskott som besiktar och inte vet vad han gör!!
Mvh Eva.

Eva:  samma sak med backväxel som med dimljus. finns den så skall den fungera

är faktiskt lag/regelkrav på att fordon med mer än 2/3-hjul skall ha fungerande backväxel,
även om den typ aldrig kollas.

jag har bessat många bilar, o aldrig någonsin sett dem testa backen iaf.
men som sagt.  det är lag/regelkrav på fungerande backväxel.

Fungerar den ej(trasig) så är det en trafikfara ju.

mvh Kristian

loow Jävel
8 mars 2011 · 2 018 Inlägg

Man måste nog ha back trots allt. Min kompis besiktigade sin Plymouth Valiant i somras och fick nedslag: Växellåda, funktion bristfällig.  Det var en automat som var knepig att växla med.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 mars 2011 · 13 773 Inlägg

jag bes iaf min 745:A med rasad 3:A på m90 lådan utan problem
upplyste om att 3:an var paj
då det skarpar så förbannat när man försökte lägga i den

fast det är inte riktigt samma sak om backen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
G-sson
8 mars 2011 · 612 Inlägg

alseryd skrev:
...och dom kan inte ta fram en EU-regel som säger att backen har nåt med säkerheten att göra
Finns ingen EU-regel som säger att du behöver en back.

Inget direkt samband mellan back och säkerhet, men däremot mellan växellåda och säkerhet. Har det börjat ge upp finns det inget som säger att den inte kan tvärlåsa eller hoppa över till backen under landsvägskörning... roll

IX ____________________________________
11 mars 2011 · 1 340 Inlägg

alseryd skrev:
Backen har inget med besiktningen att göra.
Besiktnig har bara med säkerhet att göra. Så än om du inte har en back så ska den gå igenom.
Annars är det ett stolpskott som besiktar och inte vet vad han gör!!
Mvh Eva.

Att kunna manövrera fordonet har mycket med säkerheten att göra.
Att kunna backa eller ej när man susar fram på motorvägen har ingen betydelse, men det finns tillfällen då den verkligen behövs.

T.ex. När man möter ett utryckningsfordon på en plats där möte inte är möjligt pga refuger, snövallar, små skogsvägar, parkerade bilar, gränder osv Där förväntas det att Du ska kunna backa med ditt fordon. Ibland är varenda sekund livsviktigt, vill du låta en ambulans backa för att du inte kan?

Bilar på tusentals kilogram kan bli fina hinder i vägen om de ej går att manövrera korrekt, som kan hindra trafiken och vara i en sådan position att den utgör en fara. Kan vara en sådan småsak som att man får bakvagnssladd och hamnar med fronten mot räcke, snövall, stolpe osv. Du utsätter då dig och andra för en ökad risk.

Jag var i tjänsten ute på en olycka för drygt två veckor sedan, Flertalet brandbilar, ambulanser och "personbilar" mitt ute på en smal väg i skogen, ingen möjlighet att mötas, i mitten mellan räddningsfordonen och  militära- + civilafordon hade vi en ryggskada. Hur mycket kaos tror du det skulle blivit om det så skulle varit bara en bil som inte kunde backa?

Sluta vara naiv. Jag må förstorat detta nu, men det kan rädda liv.

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Grillkungen
11 mars 2011 · 18 Inlägg

RightFront skrev:

alseryd skrev:
Backen har inget med besiktningen att göra.
Besiktnig har bara med säkerhet att göra. Så än om du inte har en back så ska den gå igenom.
Annars är det ett stolpskott som besiktar och inte vet vad han gör!!
Mvh Eva.

Att kunna manövrera fordonet har mycket med säkerheten att göra.
Att kunna backa eller ej när man susar fram på motorvägen har ingen betydelse, men det finns tillfällen då den verkligen behövs.

T.ex. När man möter ett utryckningsfordon på en plats där möte inte är möjligt pga refuger, snövallar, små skogsvägar, parkerade bilar, gränder osv Där förväntas det att Du ska kunna backa med ditt fordon. Ibland är varenda sekund livsviktigt, vill du låta en ambulans backa för att du inte kan?

Bilar på tusentals kilogram kan bli fina hinder i vägen om de ej går att manövrera korrekt, som kan hindra trafiken och vara i en sådan position att den utgör en fara. Kan vara en sådan småsak som att man får bakvagnssladd och hamnar med fronten mot räcke, snövall, stolpe osv. Du utsätter då dig och andra för en ökad risk.

Jag var i tjänsten ute på en olycka för drygt två veckor sedan, Flertalet brandbilar, ambulanser och "personbilar" mitt ute på en smal väg i skogen, ingen möjlighet att mötas, i mitten mellan räddningsfordonen och  militära- + civilafordon hade vi en ryggskada. Hur mycket kaos tror du det skulle blivit om det så skulle varit bara en bil som inte kunde backa?

Sluta vara naiv. Jag må förstorat detta nu, men det kan rädda liv.

förstår din synpunkt! men lådan skall bytas så fort som möjligt ! vill bara få bilen genom bes innan.
har inte sagt att jag skall köra runt med den massa för det.

mvh

IX ____________________________________
12 mars 2011 · 1 340 Inlägg

Grillkungen skrev:

RightFront skrev:

alseryd skrev:
Backen har inget med besiktningen att göra.
Besiktnig har bara med säkerhet att göra. Så än om du inte har en back så ska den gå igenom.
Annars är det ett stolpskott som besiktar och inte vet vad han gör!!
Mvh Eva.

Att kunna manövrera fordonet har mycket med säkerheten att göra.
Att kunna backa eller ej när man susar fram på motorvägen har ingen betydelse, men det finns tillfällen då den verkligen behövs.

T.ex. När man möter ett utryckningsfordon på en plats där möte inte är möjligt pga refuger, snövallar, små skogsvägar, parkerade bilar, gränder osv Där förväntas det att Du ska kunna backa med ditt fordon. Ibland är varenda sekund livsviktigt, vill du låta en ambulans backa för att du inte kan?

Bilar på tusentals kilogram kan bli fina hinder i vägen om de ej går att manövrera korrekt, som kan hindra trafiken och vara i en sådan position att den utgör en fara. Kan vara en sådan småsak som att man får bakvagnssladd och hamnar med fronten mot räcke, snövall, stolpe osv. Du utsätter då dig och andra för en ökad risk.

Jag var i tjänsten ute på en olycka för drygt två veckor sedan, Flertalet brandbilar, ambulanser och "personbilar" mitt ute på en smal väg i skogen, ingen möjlighet att mötas, i mitten mellan räddningsfordonen och  militära- + civilafordon hade vi en ryggskada. Hur mycket kaos tror du det skulle blivit om det så skulle varit bara en bil som inte kunde backa?

Sluta vara naiv. Jag må förstorat detta nu, men det kan rädda liv.

förstår din synpunkt! men lådan skall bytas så fort som möjligt ! vill bara få bilen genom bes innan.
har inte sagt att jag skall köra runt med den massa för det.

mvh

Inge ont mot dig, du vet ju hur din bil fungerar och kan få i backen, och så sa du ju att du skulle byta smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang