Tjuter och ryker från bakaxeln på volvo 240, bakaxelras?

GustavssonF
18 mars 2011 · 74 Inlägg

hej, jag har en volvo 240 årsm 90 som jag tror att pinjongen har lagt av men är inte säker, jag åkte på vägen och sen small det bara till det ven, tjöt och rök o lukta bränt, men iaf om det nu är pinjongen som är kass, är det lättare att byta hela bakaxeln eller går det att byta bara själva pinjongen. smile

Senast redigerat av GustavssonF (18 mars 2011)

Volvo 740 "Wermland" (1988)
Streeetkadett Volvotrimmare
18 mars 2011 · 323 Inlägg

brukar va lagerna som går först om inte du har fått nå skit mellan dreven, byt hela axeln du hittar nog en beggad axel för 500kr.
Att renovera eller "fixa" den du har är meningslöst blir bara dyrt och det är lite pill med in shimsning av spel mellan kronhjul å pinjong.
Att ta ner en axel på en volvo är lätt några bultar å kardan så ligger den nere sen:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
mats757
18 mars 2011 · 916 Inlägg

GustavssonF skrev:
hej, jag har en volvo 240 årsm 90 som jag tror att pinjongen har lagt av men är inte säker, jag åkte på vägen och sen small det bara till det ven, tjöt och rök o lukta bränt, men iaf om det nu är pinjongen som är kass, är det lättare att byta hela bakaxeln eller går det att byta bara själva pinjongen. smile

Snurrar kardarnstången med inte hjulen?

Mats

torpis Forummoderator
18 mars 2011 · 10 576 Inlägg

Du får en chans att fixa din rubrik enligt reglerna, annars låser vi.

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GustavssonF
18 mars 2011 · 74 Inlägg

Streeetkadett skrev:
brukar va lagerna som går först om inte du har fått nå skit mellan dreven, byt hela axeln du hittar nog en beggad axel för 500kr.
Att renovera eller "fixa" den du har är meningslöst blir bara dyrt och det är lite pill med in shimsning av spel mellan kronhjul å pinjong.
Att ta ner en axel på en volvo är lätt några bultar å kardan så ligger den nere sen:)

Ah jag har varit iväg till skroten och köpt en annan axel men den var så in i nordens rostig bara, och jag har skruvat av skölden på diffen och allt såg bra ut där, mer har jag inte hunnit med innan snön kom smile

Volvo 740 "Wermland" (1988)
GustavssonF
18 mars 2011 · 74 Inlägg

mats757 skrev:

GustavssonF skrev:
hej, jag har en volvo 240 årsm 90 som jag tror att pinjongen har lagt av men är inte säker, jag åkte på vägen och sen small det bara till det ven, tjöt och rök o lukta bränt, men iaf om det nu är pinjongen som är kass, är det lättare att byta hela bakaxeln eller går det att byta bara själva pinjongen. smile

Snurrar kardarnstången med inte hjulen?

Mats

vi körde ju bilen efter att det small så den är ju körbar men skriker och ryker av den smile

Volvo 740 "Wermland" (1988)
Streeetkadett Volvotrimmare
18 mars 2011 · 323 Inlägg

GustavssonF skrev:

Streeetkadett skrev:
brukar va lagerna som går först om inte du har fått nå skit mellan dreven, byt hela axeln du hittar nog en beggad axel för 500kr.
Att renovera eller "fixa" den du har är meningslöst blir bara dyrt och det är lite pill med in shimsning av spel mellan kronhjul å pinjong.
Att ta ner en axel på en volvo är lätt några bultar å kardan så ligger den nere sen:)

Ah jag har varit iväg till skroten och köpt en annan axel men den var så in i nordens rostig bara, och jag har skruvat av skölden på diffen och allt såg bra ut där, mer har jag inte hunnit med innan snön kom smile

lite rost brukar inte va nå problem, en axel har ganska tjockt material:)
byt olja bara så blir de kanon!

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang