Hur byter man servo olja.

Persa
15 maj 2006 · 4 Inlägg

Min servo olja ser ut som oboy i  min 740.
hur byter man den?

Mattzzon Trucker
16 maj 2006 · 168 Inlägg

Ta en bromsluftare o sug upp oljan bara ur behållaren.

Lada Tuning Lada-missbrukare
16 maj 2006 · 566 Inlägg

Nejj nejj...!! Då byts inte all olja...
Dra ur returslangen till servobehållaren...sätt returslangens ände i ett kärl..(flaska el. dyl.)
Be en kompis starta bilen..Stå då beredd med ny serviolja...börja genast att fylla på ny olja när han startar... Ha honom att svänga fullt till båda sidorna....När NY servoolja börjar komma ut ur returen är all gammal olja bort...stanna då bilen...å fyll till Max...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
okkar
18 maj 2006 · 694 Inlägg

japp så gjorde jag som sista personen sa blev bäst.. allt fårman inte ut ändå men nästan..fast å andra sidan är det bara en 740 så spelar ingen större roll:D om den inte är skit fin:)

RallyHenrik85 Lång & Smal!
13 juli 2009 · 462 Inlägg

Då ska ja uppa denna tråden lite å fråga hur mycket servo olja det ska vara i en 740 GL? så ja vet hur mycket ja ska köpa! Behöver nämligen byta på min också.. har ingen servo nu sad

//Henrik Johansson
r3zz1 mulle mek
13 juli 2009 · 679 Inlägg

RallyHenrik85 skrev:
Då ska ja uppa denna tråden lite å fråga hur mycket servo olja det ska vara i en 740 GL? så ja vet hur mycket ja ska köpa! Behöver nämligen byta på min också.. har ingen servo nu sad

jaa köp  2 liter iaf  så du har så du inte får för lite tongue

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
AudiFors
29 maj 2010 · 906 Inlägg

Nu ska jag med bumpa, har för mig man kunde ha växellåds olja i servon med? Eller om de var bakaxelolja? Kommer ej ihåg vilket det var, men vet att de var något av det, hade de i min gamla, någon som vet? Skulle behöva fixa servon imorgon såtongue

=)
twin_cam Smålänning
29 maj 2010 · 7 877 Inlägg

740Fors skrev:
Nu ska jag med bumpa, har för mig man kunde ha växellåds olja i servon med? Eller om de var bakaxelolja? Kommer ej ihåg vilket det var, men vet att de var något av det, hade de i min gamla, någon som vet? Skulle behöva fixa servon imorgon såtongue

Du ska ha ATF i servon. inget annat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bensinskallen P o r s c h e
30 maj 2010 · 1 700 Inlägg

740Fors skrev:
Nu ska jag med bumpa, har för mig man kunde ha växellåds olja i servon med? Eller om de var bakaxelolja? Kommer ej ihåg vilket det var, men vet att de var något av det, hade de i min gamla, någon som vet? Skulle behöva fixa servon imorgon såtongue

Neyy hydraulolja ;K ;K ;K

Jag kör på OK:s olja i min 240 och de funkar skitfint wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
PoulZen
30 maj 2010 · 772 Inlägg

Är det verkligen så farligt med annan olja i servon?
Hade en Saab 900 och helt plötsligt så försvann oljan i servon. Orkade inte leta upp felet och hade inte lust att lägga mer pengar på bilen heller, så jag fyllde motorolja i servobehållaren. Och det funkade fint och det läckte aldrig ut något heller.

sir_daniel www.kudoz.se
30 maj 2010 · 3 802 Inlägg

saken är den att oljorna innehåller olika tillsatsmedel samt tål olika temperaturer, så tex oljan kan vara frätande för komponeneter (packingar osv) som bromsolja som löser upp det mesta gummit som inte är avsett för det...

Batta
30 maj 2010 · 1 353 Inlägg

sir_daniel skrev:
saken är den att oljorna innehåller olika tillsatsmedel samt tål olika temperaturer, så tex oljan kan vara frätande för komponeneter (packingar osv) som bromsolja som löser upp det mesta gummit som inte är avsett för det...

Fast broms"oljan" är ingen olja heller, det är en vätska smile


Sen så vissa biltillverkare kör med ATF i servon,

Men tex. BMW och Mercedes, och även Citroen som har nivåregleringen i samma system är det viktigt att ha rätt olja, häller man i ATF då så skär servopumpen

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
attif
20 mars 2011 · 36 Inlägg

740Fors skrev:
Nu ska jag med bumpa, har för mig man kunde ha växellåds olja i servon med? Eller om de var bakaxelolja? Kommer ej ihåg vilket det var, men vet att de var något av det, hade de i min gamla, någon som vet? Skulle behöva fixa servon imorgon såtongue

Ska vara Röd olja volvo artnr 1161521. systemet rymmer ca 0,8 liter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang