2162
Sök

VW Sharan VR6 -96- Sprutade ut kylarvätskan i bilen...

9 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Såhär gick det till. Vi startade bilen och lät den gå medan jag håll på med billjudet i ca 10 - 15 min. Därefter så körde vi bilen i ca 15 min och den fick därefter stå på i ca 10 min och helt plötsligt så började det rycka som fan vid panelen och sprutade ut hela kylsystemet i hytten precis vid pedalerna men uppifrån.

Det har luktat sött i bilen i några dagar, och speciellt när man satt på Ac`n. Det har luktat sött även när bara värmen vart på och Tempmätaren har aldrig gått upp mer än vanligt.

Jag har som alltid kollat temp mätaren och den har inte gått upp i värme, Ac`n har ofta vart av då vi inte behövt använda den. Någon som har liknande erfarenheter och kan veta vad felet är? Vi har inte kört hårt med bilen. Alla råd tages tacksamt emot.

Bilen är en Vw Sharon Vr6 - 96

Forummoderator
18 314 Inlägg
23 mars 2011
Värmeelementet som tackat för sig? Eller nån slang/kran i närheten.

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:

Mvh
Alex

Okej, jag ha skruvat bort det understa i bilen men inte hittat något. Vart sitter det ? och vart kan jag hitta det du menar. Jag har sökt under förar sidan där vattnet kom ifrån men inte hittat något.

9 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:

Mvh
Alex

Är det Ac radiatorn du menar?

Forummoderator
18 314 Inlägg
23 mars 2011
AC:n har väl i just detta fallet inget med saken och göra. Värmeelementet är en "kylare" i miniatyr som kupéfläkten blåser igenom och är den varm (värme på, kylvatten strömmar igenom) så värms luften och du får värme i bilen.

Den är tyvärr ett H-E att byta (Riva ner all instrumentering med paneler) på de flesta bilar. Just din vet jag inte vi får avvakta mer svar.

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

496 Inlägg
23 mars 2011
MrVr6 skrev:
Såhär gick det till. Vi startade bilen och lät den gå medan jag håll på med billjudet i ca 10 - 15 min. Därefter så körde vi bilen i ca 15 min och den fick därefter stå på i ca 10 min och helt plötsligt så började det rycka som fan vid panelen och sprutade ut hela kylsystemet i hytten precis vid pedalerna men uppifrån.

Det har luktat sött i bilen i några dagar, och speciellt när man satt på Ac`n. Det har luktat sött även när bara värmen vart på och Tempmätaren har aldrig gått upp mer än vanligt.

Jag har som alltid kollat temp mätaren och den har inte gått upp i värme, Ac`n har ofta vart av då vi inte behövt använda den. Någon som har liknande erfarenheter och kan veta vad felet är? Vi har inte kört hårt med bilen. Alla råd tages tacksamt emot.

Måste varit kul tongue

9 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
haggen90 skrev:
MrVr6 skrev:

Måste varit kul tongue

Inte så värst eftersom jag först trodde att det började brinna då det bara började att välla ut ånga som först såg ut som rök och jag satt då bak vid slutsteget och kopplade och tackar gud för att jag inte körde då hade nog mina ben varit rejält kokta och jag förmodligen på sjukhus för bränn skador.

Jag får söka vidare vid panelen och skruva bort allting.
Någon som vet på ett ungefär vart värmeelementet sitter?

9 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
AC:n har väl i just detta fallet inget med saken och göra. Värmeelementet är en "kylare" i miniatyr som kupéfläkten blåser igenom och är den varm (värme på, kylvatten strömmar igenom) så värms luften och du får värme i bilen.

Den är tyvärr ett H-E att byta (Riva ner all instrumentering med paneler) på de flesta bilar. Just din vet jag inte vi får avvakta mer svar.

Mvh
Alex

Är det Cellpaketet du menar? http://www.bildelsbasen.se/112-W166801.html
Jag har redan börjat riva men behöver veta ungefär vad jag ska leta efter.

Edit - Detta Cellpaket är för en 98a, jag har en 96 men måste väl vara detsamma?
Senast redigerat av MrVr6 (23 mars 2011)

Forummoderator
18 314 Inlägg
23 mars 2011
Ja. Det är korrekt! Riv på du men glöm inte att det KAN vara något annat! Men du måste ju hitta felet så... Kan tyvärr inte svara på årsmodell! Haft Sharan själv men det var en 97:a och året var 97... Vi får hoppas på mer svar. Ge det några dagar!

Mvh
Alex

Sök