V70n 2,4t -02a automat med ökad bränsleförbrukning efter avgasbyte. Varför?

855Affe
29 mars 2011 · 168 Inlägg

Tjena
Har en Volvo v70n 2,4 lätttrycksturbo årsmodell -02 Ocean Race modellen. Är inget speciellt gjort med den förutom att jag bytte avgassystem från katalysatorn för mindre än en vecka sedan. Och det var då det började hända saker... iaf i tanken och på bensinmätarn. Köpte lite SIMONS grejer och byggde ihop själv. Ett rör från katten på cirka 150cm som börjar med 2 och halv" som sedan övergår till dubbla 2". Dessa 2 går in i en simonsljuddämpare och efter dämparn är det 3" hela vägen bak med ett vanligt kromat ändrör längst ut. Jag fick den att låta precis lagom utan att behöva irritera allt och alla men nu till problemt så känns det som om att bränsleförbrukningen ökat en aning. Innan jag monterade avgassystemet låg medelförbrukningen på 1,2 L/milen  men nu efter bytet går det inte få under den under 1,5 L/milen. Har det med avgassystemet o göra eller är det något annat som hänt?

Tacksam för svar.
Mvh Affe

Senast redigerat av 855Affe (29 mars 2011)

jonTe
29 mars 2011 · 5 710 Inlägg

Ett avgassystem skall inte påverka förbrukningen...iaf inte så mycket .
Det du skall vara säker på är att systemet är tätt.
Ett otätt system kan suga in luft (ja det är inte övertryck i systemet hela tiden) och därmed påverka lamdasonden/erna.
Även om du byggde ett system efter katten kanske du ryckte o slet i systemet så flexdel eller någon skarv började läcka?

Eller....det är inte så att du åkt runt och lyssnat på ditt nybyggda system och tycker det är extra roligt att gasa?

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang