Ljud: Kabeldragning framsystem på Opel Vectra -92

wibbmeister
18 maj 2007 · 11 Inlägg

Håller på att skruva i nya högtalare i en Opel Vectra -92 och det befintliga framsystemet är givetvis draget på Opelstandard-manér. På var sida sitter en 5,25" i dörren samt en tweeter uppe i instrumentbrädan. Att följa kablarna från Stereon till resp. högtalare är ett rent he* och verkar kräva att mer än halva instrumentpanelen demonteras.

Höger fram är dessutom dragen i samma bunt från huvudenheten ner till vänster fot-panel och därefter på något sätt bort mot höger sida. Frågan är vart kabeln splittas mot höger dörrhögtalare resp. höger skrikare?

Någon som har erfarenhet av att dra nytt, framför allt till skrikarna, och kommer ihåg på ett ungefär hur? Några luftkanaler man bör passa sig för vid borrning genom ev. paneler etc?

newBadboy
18 maj 2007 · 340 Inlägg

Har gjort det på min vectra från 94. ser likadant ut tror ja. måste fråga, varför skall du dra nytt. använd original kablarna. Vänster sidan är rätt svår att komma åt har jag för mig, högersidan måste du ta väck hela handsfacket så jag tycker det är mycket enklare att använda befintligt kablage

Reaver
19 maj 2007 · 50 Inlägg

Helt fel. Har dragit helt nya kablar i tjejens bil, vectra -89. Hur lätt som helst! Ingenting av instrument-panelen behöver monteras bort. Förutom kopparna på panelen som diskanterna sitter i. Monterade endast me clips, bara att snäppa bort.

wibbmeister
19 maj 2007 · 11 Inlägg

Insåg just att jag glömt nämna det väsentliga big_smile Skäll även ha in ett par ordentligare filter för dörrhögtalare/skrikare. Original har detta monterats på högtalarna. Problemet är då att jag måste knippsa originalkablarna och montera på ett filter på vänster resp. höger sida. Det jobbiga är att hitta rätt kabeltåt, främst till höger skrikare. hmm Hade varit rätt gött att slippa demontera hela handsfacket som sagt neutral

Reaver
19 maj 2007 · 50 Inlägg

Börja me att snäppa bort kopparna som diskanterna sitter i. Koppla loss kontakten som sitter på diskanten. När du tagit bort hela koppen så ser du ett litet mellanrum mellan instrumentpanelen och rutan. Originalkabeln går ner där oxå btw...... Nu tar du den nya kabeln (helst 2x0,75mm2) och matar ner där. De kan va lite knöligt men de ska gå på några minuter. Om du har tagit bort täckplattan under panelen så ska kabeln komma fram där........de kan hända att du måste upp me handen där o känna efter......Hör gärna av dej om de e nåt mer du vill veta smile

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
19 maj 2007 · 991 Inlägg

Som min kära sambo ( reaver ) säger behöver du inte riva halva bilen men det är trångt och kräver en hel hög med svordommar, tro mig, jag vet haha va den som skrek och svor mest när vi drog kablarna ^^

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
wibbmeister
20 maj 2007 · 11 Inlägg

Kan ta och sammanfatta läget just. Fick klart kabeldragningen mot förmodan. Fick använda en dragvajer för att hitta ner genom instrumentpanelen... det fanns en spalt som gick att klämma sig emellan vilket jag inte trodde först, så det löste mycket problem. Fick riva ut handsfacket för att få in hela kabelsurven + filter bakom.

Nästa problem blir högtalarna. De nya diskanterna är på plats i originalpaneln m.h.a en limpistol, men de är lite större varpå det är en plastkant i monteringshålet som nog får slipas ner för att få skiten på plats ordentligt.

Högtalarna i dörren var nästa pungspark. Ska ringa MDS imorrn och höra om de har någon adapterring som passar, annars får jag göra en egen i trä eller nåt. Och det lär få bli ett härligt projekt hmm Underbart när allt är standard...

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
20 maj 2007 · 991 Inlägg

haha låter bra de där, ringar går att få tag i om du inte gör som vi gjorde (den svåra vägen) och slaktade konen och slipa ner kanterna och använde den haha tongue

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
newBadboy
21 maj 2007 · 340 Inlägg

Ahhh man känner igen sig.... ja dörrhögtalarna är fina att få dit smile, jag gjorde distanser i trä, såg ut som ngt en femåring hade gjort.. men de funka ju. Sen ska man ju få dit dörrklädseln igen utan o sabba alla de jävla små vita sprintarna som håller fast panelen.

Så du plockade oxå handsfacket. Kom på att oraskaen jag gjorde det var för att jag skulle montera ett litet steg i hansfacket och skulle dra kablarna.

Senast redigerat av newBadboy (21 maj 2007)

MilleN
21 maj 2007 · 9 108 Inlägg

Hur drog ni nya kablar till dörrarna?

newBadboy
21 maj 2007 · 340 Inlägg

Jag drog inte nya, använde befintliga

Reaver
22 maj 2007 · 50 Inlägg

Går inte att dra nya till dörrarna. Kabelslangen som sitter mellan karossen o dörren går till en snabbkoppling....alltså ej genomgående kabel....mät fram rätt kontakt me en multimeter... Och dra sen om nästan hela kabelstammen för ljudet fram, me delningsfilter o allt va de innebär smile

wibbmeister
24 maj 2007 · 11 Inlägg

Skall ta och sammanfatta fifflet... som nu är någorlunda klart.

Fick dragit nya kablar till båda diskanterna i instrumentbrädan. Till högtalarna i dörrarna blev det aningen meckigare... Slutade med att vi satte skarvhylsor på högtalarsladdarna bak på huvudenheten. Vänster och högerfram ut från stereon gick till filtret och "woofer-out" på filtret tillbaka till stereon och skarvades på till originalkabelaget till vänster och höger fram. Eftersom vi lyckades dra nya kablar till diskanterna så kändes detta smidigast.

Köpte ett par distansringar på MDS... så sladd vi demolera de gamla högtalarna för att återanvända ringen smile Fick köra en extra distans i trä och skruva på då ringarna var på 6,5" och högtalarna på 5,25".

Jädra meck, men nu fungerar det. Dock är det 30 timmars inspelningstid som hägrar innan ljudet blir som det ska... hmm

Reaver
24 maj 2007 · 50 Inlägg

Du gjorde mao exakt samma koppling som vi gjorde. Ja tycker de funkade bäst så. Men som sagt, de blir ju en del kabeldragning...... smile

VoLvO--740
30 mars 2011 · 25 Inlägg

Gammal tråd,men lånar denna lite för att slippa göra en ny!

Ja har en opel vectra -98 som ja håller på att dra kablar i,men hur f*n får man bort nedre listerna längs dörrkanterna??mad Hittar inga skruvar eller så,är det bara att ta i lite försiktigt? neutral
Sen de här med kåpan under ratten,vilka/vilken måste man lossa för att det ska bli enklast att föra upp kablar till stereon?
Sist ja gjorde de här va på en 740,och de va lite lättare tycker ja hehe big_smile

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang