Köpråd: Ny bilstereo - kanske Alpine CDA-9855R?

filigran
4 augusti 2007 · 75 Inlägg

Verkar som de flesta röstar för en 9855 framför en 9887? Synd att det inte fanns några filmer på 9887. hmm

Jobbigt detta. Men ingen rekommenderar iaf Pioneer/Kenwood/Clarion/Sony/JVC hellre än 9855:an iaf, det är ju trevligt. Känns som att jag är en bit på väg i mitt val. smile

Tack för alla tips och råd! smile Ös gärna på med fler. smile

BAE BilstereoNörd
4 augusti 2007 · 576 Inlägg

9887:an är ju så ny än så det är inte många som testat den ännu..
Men den har samma finesser som 9855:an, bara att de plockat bort glidetouchen och stoppat in en möjlighet att köra sk imprint.. Imprint funktionen kan användas tillsammans med en lös enhet för att automatiskt justera in ljudet, tidskomp m.m precis som på ett avancerat hembiosystem.. Sen även fullspeed iPOD interface, adaptern kostar 250kr..
Priset just nu är ju 500kr lägre på 9855 än 9887 (om du vill ha 3-års svensk garanti).
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
filigran
4 augusti 2007 · 75 Inlägg

Jo, det är ju så tyvärr. Men det där automatiska tidskompet är väl bara ett alternativ, man kan väl göra det manuellt oxo? Jag har fattat det så, vill bara vara säker på att jag fattat det rätt. smile

Och de 500 kronorna är inget som ni tycker är värt att lägga för att få fullspeed iPOD, 24-bit DAC och vad det nu kan tänkas vara som skiljer? Vad är det för skillnad på fullspeed iPOD och den versionen som är i 9855:an? Att den reagerar snabbare?

klimpan
4 augusti 2007 · 2 600 Inlägg

filigran skrev:

freddan70 skrev:
jag tävlade med en 9855 förra året, var toknöjd med den!
id3v1 eller v2 skiter jag högaktningsfullt i, bara HU'n låter bra och det gör den verkligen! finns ju en anledning varför så många tävlade och tävlar med den! enda negativa jag upplevde är GlideTouchen, den suger valpung!
jag skulle lätt ta en 9855 före en 9887, priset är ju fördelaktigare bl a.

Vad är så kass med touchen då?

Jo, priset är ju drygt 800:- lägre, och de nya funktionerna kanske inte är så många så att de väger upp prisskillnaden. Men hur är 9885:an när man spelar? Ser den ut som 9887:an när man bläddrar bland låtar och sådär? Eller är de helt olika i menyn? På bilden ser det ju ut som 9887:an kan scrolla genom låtarna på displayen, så man kan välja istället för att bara gå framåt/bakåt en låt eller tio låtar. Stämmer det?

Sen har 9885:an "Regulated 1-bit DAC" och 9887:an har "24-bit DAC" .. 24 låter ju onekligen bättre än 1-bit? Eller är det två helt olika saker? Och den där "Audyssey MultEQ"-funktionen kanske är skrot? Inget som är värt att betala extra för?

Kornz: Men tidskompen finns väl på både 9885:an och 9887:an? Så det är ju inget jag missar. smile

klimpen: Javisst, JVC gör fina stereos, men det känns inte som man kan ställa in nånting på dem.

man behöver ingen inställning på dom dom spelar bra än då tongue skoja jag förstå vad du mennar smile den du vissade först va jävligt snygg (;

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
BAE BilstereoNörd
5 augusti 2007 · 576 Inlägg

Tidskompet m.m i 9887:an går att justera manuellt..
Fullspeed iPOD innebär att den blir betydligt snabbare i menyhanteringen m.m och iPOD interfacet till 9887 kostar 250kr och 1195kr till 9855:an..
24-bitars DAC innebär ju högre upplösning i digital till analog omvandlingen, någon ljudförbättring har givetvis gjorts för att gå framåt i utvecklingen mot 9855:an.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
filigran
5 augusti 2007 · 75 Inlägg

Så man måste köpa till iPOD-interface till 9855:an oxo? Trodde jag hängde med?

Tror nog att 9887:an leder lite i mina ögon än så länge... tack för alla tips och svar. smile

MTR
5 augusti 2007 · 341 Inlägg

Jag är inte helt förtjust i den parametriska EQ:n på 9855:an. Ingreppsfrekvenserna ligger aningen långt ifrån varandra. Hade gärna sett att det gick att justera dem närmare, oavsett Q-värde.
Kanske bara jag som stör mig på det? smile

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
gurenius
9 augusti 2007 · 1 631 Inlägg

MTR skrev:
Jag är inte helt förtjust i den parametriska EQ:n på 9855:an. Ingreppsfrekvenserna ligger aningen långt ifrån varandra. Hade gärna sett att det gick att justera dem närmare, oavsett Q-värde.
Kanske bara jag som stör mig på det? smile

Nä, vi är fler... mad

Nån som vet om det är ändrat i 9887?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
dalgren92 Fotograf
5 april 2011 · 198 Inlägg

loudness skrev:
tja har själv den modellen och ang lågnivå så har du möjlighet att ställa de för fram eller bak eller för 3vägs alla har 5v out och de finns som sagt 3par ut fram bak och sub eller diskant mid och sub


edit:missupfattade trots din feta stil:P ja de finns aux adapter för lågnivå in från tex tele eller ipod mm

vad är det för adapter? smile har denna stereo och har letat massa men hittar ingen adapter nån som vet vart man får tag på en sådan ?big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang