Lätt dunkande från bilen vad kan det vara?

RaGnaR RattmuFF
4 december 2006 · 506 Inlägg

Tror inte det är en baslåda tongue..

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
vw_performance Greve
5 december 2006 · 1 058 Inlägg

låter det mer vid svängar eller acc/motorbroms, följer dunket hastigheten, ökar det i styrka med farten eller tilltar det som mest i en viss hastighet? har du hissat upp bilen och ryckt i hjulen, vickat på dom i sidled och kännt efter glapp.. får absolut inte kännas glappt där!

PoLoud =D
RaGnaR RattmuFF
5 december 2006 · 506 Inlägg

vw_performance skrev:
låter det mer vid svängar eller acc/motorbroms, följer dunket hastigheten, ökar det i styrka med farten eller tilltar det som mest i en viss hastighet? har du hissat upp bilen och ryckt i hjulen, vickat på dom i sidled och kännt efter glapp.. får absolut inte kännas glappt där!

Det låter nog likadant när man svänger och kör rakt fram. Dock så kan man ju inte svänga så skarpt när man kör i en 60 km och uppåt. Men det kommer i hastigheterna 60 och uppåt. Är ju inget högt dunkande utan hör det bara lite som ni vet vinterdäcken kan låta lite. Men det konstiga är att det låter likadant på mina sommardäck som på mina friktionsvinterdäck. Vid en 120 mk/h blir väl det ljudet så snabbt att man knappt kan höra det men man hör att ljudnivån är lite hög.

Jag har bara känt på däcken när den var nersänkt och då kändes det stelt bak iaf. Kände aldrig fram men ljudet känns som om det kommer från mitten av bilen och bakåt. Det skakar ju även lite. Man känner det i låren och fötterna lite lite när man kör lite fortare (70km/h och upp till en kanske 110km/h)..

Ruskigt svårt att förklara detta fenomen över datorn. Men jag försöker så gott jag kan smile.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
vw_performance Greve
5 december 2006 · 1 058 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:

vw_performance skrev:
låter det mer vid svängar eller acc/motorbroms, följer dunket hastigheten, ökar det i styrka med farten eller tilltar det som mest i en viss hastighet? har du hissat upp bilen och ryckt i hjulen, vickat på dom i sidled och kännt efter glapp.. får absolut inte kännas glappt där!

Det låter nog likadant när man svänger och kör rakt fram. Dock så kan man ju inte svänga så skarpt när man kör i en 60 km och uppåt. Men det kommer i hastigheterna 60 och uppåt. Är ju inget högt dunkande utan hör det bara lite som ni vet vinterdäcken kan låta lite. Men det konstiga är att det låter likadant på mina sommardäck som på mina friktionsvinterdäck. Vid en 120 mk/h blir väl det ljudet så snabbt att man knappt kan höra det men man hör att ljudnivån är lite hög.

Jag har bara känt på däcken när den var nersänkt och då kändes det stelt bak iaf. Kände aldrig fram men ljudet känns som om det kommer från mitten av bilen och bakåt. Det skakar ju även lite. Man känner det i låren och fötterna lite lite när man kör lite fortare (70km/h och upp till en kanske 110km/h)..

Ruskigt svårt att förklara detta fenomen över datorn. Men jag försöker så gott jag kan smile.

som du förklarade nu så verkar det som en av dina drivknutar gett upp, yttre eller inre drivknut kan jag tyvärr inte svara på, det får du känna efter själv. men ett hjullager är det nog inte, då det låter likadant i kurvor som rakt fram.

PoLoud =D
RaGnaR RattmuFF
5 december 2006 · 506 Inlägg

Vad skulle en reparation med nya drivknutar kosta tror ni?

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (5 december 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
oumi "audiot"
19 december 2006 · 287 Inlägg

Jag har ingen aning om priser och liknande för din s40, men på min s2a gjorde jag detta fram alldeles nyss och bytte inre knutar för att den "klonkade"  och betedde sig lite underligt där. Nya inre knutar gick på mekonomen på 1050kr/st och yttre gick original på vag på 1800 + moms.  När jag plockade ner detta kändes det jävligt glappt helt enkelt, det var bara att byta.  Ska som dom säger inte finnas något glapp där, det är o-bra. smile

Helt nya drivaxlar dvs alltihop axel-inre knut-yttre knut skulle för mig gått på 5.7k/st ungefär, kanske billigare till volvo?

Men om dom bara behöver byta någon knut så kostar det kanske på verkstad typ
(1500-2500 + timlön) vet dock inte hur lång tid dom tar på sig. (?) Borde väl för någon som är van inte ta mer än 2-3 timmar att plocka ner, byta och renovera en drivknut? 

Men är det verkligen drivknutar som är ditt problem? Dom ska vara ganska dåliga innan dom verkligen klonkar hela tiden, och i så fall klonkar det väl värre när man svänger och sånt?  (kanske missat nåt i tråden)

Mvh Johan

Senast redigerat av oumi (19 december 2006)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
RaGnaR RattmuFF
20 december 2006 · 506 Inlägg

Det låter bakifrån och de säger de som åker med också och jag själv tycker det låter bakifrån.. Det låter som en fälg är oval eller att bultarna i fälgen inte skulle vara centrerade och däcket skulle vobbla lite. Kört endel idag och det låter från 50km/h och uppåt..

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Hencka
29 december 2006 · 12 Inlägg

kolla stötdämparfästena..

djupt nergången i volvoträsket :)
Volvo Amazon "Jonna" (1964)
m_a_c X40 Nordic
29 december 2006 · 784 Inlägg

Var inne på volvo forumet jagrullar.se och hitta nått liknande problem där där snackade man om att de kunde vara de övre motrofästena som hade jett sig.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
SuperGnaget
29 december 2006 · 569 Inlägg

Kan va en drivknut kanske..Eller obalans/Nån bussning?

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang