Tändstift har hoppat av och förstört gängorna i toppen? vad ska jag göra?

SANDBERG___
7 april 2011 · 47 Inlägg

tjenare, var ute med min bmw m3 e36 94a idag, hade precis bytat ojla och körde en sväng gick kanonfint sen helt plötsligt började den gå dåligt och då stannade jag till för att undersöka vad som var fel, bogsera ut bilen till garaget och skulle se på tändspolarna och då såg jag att en av dom hade bränt, lossade skruvarna och fick se att tändstiftet låg löst i, skulle pröva att skruva i det igen men insåg ganska snabbt att hålet var för stort?  fins det någon lösning på detta utan att behöva riva toppen? tacksam för lite hjälp. MVH ROBIN

G-sson
7 april 2011 · 612 Inlägg

Insatsgänga.

SANDBERG___
7 april 2011 · 47 Inlägg

okej var köper jag det och hur fungerar det? MVH

KennethL
7 april 2011 · 412 Inlägg

http://lmgtfy.com/?q=Heli+coil

Google är ganska användbart. smile

135
├┼┼
24 R
Pendulum
7 april 2011 · 1 298 Inlägg

Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.

Senast redigerat av Pendulum (7 april 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
SANDBERG___
7 april 2011 · 47 Inlägg

okej okej tack för hjälpen får väl fara in till biltema och kolla om dom har en sån sats isf,

SANDBERG___
7 april 2011 · 47 Inlägg

tack för google hjälpen, hehe har alldrig sett nåt liknande innan tongue

Low_and_slow Stance is romance
7 april 2011 · 38 Inlägg

Pendulum skrev:
Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.

jag skulle se till att cylindern står i ÖD ( Övre dödläge) och sedan ta o sticka in en magnet penna och samla upp spånet med när jag är klar:)

Fiat Punto "SÅLD" (2000)
BMW E36 320i "Rusty" (1999)
Pendulum
7 april 2011 · 1 298 Inlägg

Low_and_slow skrev:

Pendulum skrev:
Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.

jag skulle se till att cylindern står i ÖD ( Övre dödläge) och sedan ta o sticka in en magnet penna och samla upp spånet med när jag är klar:)

Jo fast är inte topparna oftast tillverkade i aluminium?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Low_and_slow Stance is romance
7 april 2011 · 38 Inlägg

Pendulum skrev:

Low_and_slow skrev:

Pendulum skrev:
Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.

jag skulle se till att cylindern står i ÖD ( Övre dödläge) och sedan ta o sticka in en magnet penna och samla upp spånet med när jag är klar:)

Jo fast är inte topparna oftast tillverkade i aluminium?

Jo det är jag som är ute och cyklar! måste använda njuren lite mer ibland smile

BMW E36 320i "Rusty" (1999)
Fiat Punto "SÅLD" (2000)
G-sson
7 april 2011 · 612 Inlägg

Ställ motorn så avgasventilen är öppen, och ge den en genomkörare med tryckluft ner genom tändstiftshålet. Små aluspån är ändå rätt harmlösa...

Vilken gängdiameter är det på tändsiften?

caromania Forummoderator
7 april 2011 · 9 296 Inlägg

Som G-sson, lite tryckluft och sedan är det bara att köra. Motorer klarar mer än man tror. Lite aludamm brinner upp och gör ingen skada.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SANDBERG___
7 april 2011 · 47 Inlägg

ja jag får göra det var inne på feltema och köpte en reperationssats för tändstifts gängor men dom var doch för stora som feltema hade, vet inte vad det är för gänga eller gängstigning, små smala tändstift iaf, någon som vet vad det är för gänga i stiften?

RD_87 Skrotsamlare
7 april 2011 · 4 031 Inlägg

M 18/1,5 = Stor gänga, återfinns på gamla snöskotrar med rotaxmotor tex
M 14/1,25 = Den vanliga gängan
M 10/1,0 = Skitliten, återfinns på honda monkey & blandade fiddys
M 12/1,25 = Kan jag inte minnas att jag sett.
SAE 7/8"-18 & ASTP 1/2"-14 (konisk) = känns inte aktuellt med tumgängor på en BMW

Nu när du har dom olika gängorna så är det väl bara att ta fram skjutmåttet för att lista ut vilken det är. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
SANDBERG___
8 april 2011 · 47 Inlägg

okej tack för hjälpen smile

habomaster
8 april 2011 · 463 Inlägg

G-sson skrev:
Ställ motorn så avgasventilen är öppen, och ge den en genomkörare med tryckluft ner genom tändstiftshålet. Små aluspån är ändå rätt harmlösa...

Vilken gängdiameter är det på tändsiften?

Annars kan man se till att insugsventilen är öppen och trycksätta insuget medan man borrar. Då åker allt ut genom tändstiftshålet direkt istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang