Funderignar ang Spacers

Taweri
30 mars 2011 · 124 Inlägg

Tjenna.

Funderat på skaffa 2 st spacers där bak för bredda ut fälgarna lite.
Finns det några nackdelar med det? Något man borde se upp för?

Hört att man kan fördärva rätt mycket med såna spacers.

Och juste kom på en sak till undrar vad ET betyder, det har något med fälgar att göra.
Tack

Alecci
30 mars 2011 · 2 014 Inlägg

Ska man ha spacers bör man ha den versionen med centreringsring, dels för att säkerställa hjulets position och dels för att bilens vikt inte ska vila enbart på hjulbultarna.

Vid användning av alltför breda spacers sägs skador på hjullager kunna uppstå, men det är inget som jag personligen eller andra jag känner till har drabbats av. Kör du exempelvis 10-15 mm med spacers som har centreringsringar kan jag inte tänka mig att det ska vara någon fara, utom möjligtvis vid hård bankörning eller liknande kanske. Tänk dock på att längre hjulbultar kan behövas.

ET är inpressningsdjupet på fälgen och det har jag lite svårt för att beskriva vad det är i text och på rak arm. Gör en sökning på Google så lär det nog dyka upp lite fina bilder som illustrerar vad ET är för något.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Aerodynamik ...
30 mars 2011 · 7 120 Inlägg

Mycket enkelt förklarat så är ET hur långt in fälgen sitter. ET40 ca brukar vara original på bilar och ET20 (för att ta ett exempel) så hamnar fälgen 20mm längre ut.

Taweri
30 mars 2011 · 124 Inlägg

Alecci  & Aerodynamik jag tackar för erat svar!!

Kollade på google och läste eran kommentar så nu förstår jag bättre tack!

mrfjonsson DäckSprängarLigan
13 april 2011 · 449 Inlägg

Kan jag hänga på här lite kanske?
Jag funderar med på att skaffa spacers och få ut mina bak däck.
Är det någon som vet hur stor risken är att man sabbar lagren om man använder 20mm spacers?
Någon som har använt spacers och kan säga hur det gick?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Aerodynamik ...
13 april 2011 · 7 120 Inlägg

mrfjonsson skrev:
Kan jag hänga på här lite kanske?
Jag funderar med på att skaffa spacers och få ut mina bak däck.
Är det någon som vet hur stor risken är att man sabbar lagren om man använder 20mm spacers?
Någon som har använt spacers och kan säga hur det gick?

Har haft 25mm spacers bak i två år, kör nu med 28mm bak och 25 fram. Det är lika farligt som att köra breda fälgar = inte alls

mrfjonsson DäckSprängarLigan
14 april 2011 · 449 Inlägg

tack ska du ha.
var har du fått tag på dina spacers?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
KHRacing
14 april 2011 ·

spacers.se

manton.se

Aerodynamik ...
14 april 2011 · 7 120 Inlägg

KHRacing skrev:
spacers.se

manton.se

och driftworks.com

peegee Forummoderator
14 april 2011 · 2 924 Inlägg

Taweri skrev:
undrar vad ET betyder, det har något med fälgar att göra.

Offset/Inpressning (ET):

http://www.vanadisgummi.se/images/gif/offset.gif

Offset är distansen från fälgens anläggningsyta till mitten av fälgen. Offset kan vara av tre olika typer.

Noll offset: Anläggningsytan är jämt med mitten av fälgen.

Positivt offset: Anläggningsytan är mer mot framsidan av fälgen. Positiv kompenserad fälg är  vanligt förkommande på framhjulsdrivna bilar och nyare bakhjuldrivna bilar.

Negativ offset: Anläggningsytan är mer mot insidan av fälgen, fälgar med bred kant är typiskt för en negativ offset.

Om offset på fälgen inte är rätt för bilen kan köregenkaperna påverkas avsevärt. När bredden på fälgen förändras så förändras även offset. Om offset skulle vara detsamma när man väljer en bredare fälg, skulle den pålagda bredden delas lika på inner och yttersida För de flesta bilar blir inte det korrekt och det kan i sin tur medföra problem. Därför är det extra viktigt att du vänder dig till en kunnig verkstad när du köper bredare fälgar.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang