850 -94, knackande ljud från motorn

agf
3 april 2011 · 7 Inlägg

Tjena!

Skulle gärna vilja ha lite tips och hjälp med min volvo 850 t5 -94.. Var tidigare ett knackande ljud från motorn, fråga mig runt och de blev nya lyftare! Efter jag bytt dom så gick bilen helt felfritt, inge knckande ljud och fint i motorn och låda.. Sedan efter ca 8km så började det ett hårt metaliskt ljud som knackar från motorn.. Men motorn går fortfarande jätte fint och nu äre svårt att konstatera vad de är som låter?

Skulle gärna vilja ha lite hjälp med detta! smile

haggen90
4 april 2011 · 496 Inlägg

kamaxlarna rätt inställda?

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Helvete_racing Arg Snickare
4 april 2011 · 875 Inlägg

säckert ställt kam dreven fel. dom är justerbara och det är viktigt att dom kommer 100% rätt. dvs det behöver inte hjälpa om du flyttar ett kugg hit eller dit.

det bästa är att ta bort kamaxellägesgivar locket/na. och kolla så kammarna står lika mot varandra. halvmånarna ska vara i våg med varandra. lätt att kolla, ta bort luftburk, övre motorfästes hållaren och sen lossa på  dom 2 svarta locken som sitter in mot toppen. vrid runt motorn så kammarna står i detta läge   - -

hm.. finns nog någon som kan förklara bättre. har du lyckats med detta o fått det att funka så är iaf inte kammarna fel ställda.

Marlboroman
4 april 2011 · 8 234 Inlägg

Låt motorn gå på tomgång och så provar du att ta loss en tändhatt i taget och lyssna om ljudet försvinner. Gör det inte det sätt tillbaks hatten och prova på nästa cylinder. Blir det tyst på nån cylinder lutar det åt att vevlagret är på väg att gå eller att du krökt en vevstake.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Torstiga-T5R_en-
5 april 2011 · 34 Inlägg

Jag har samma dilemma som "agf".
När man startar bilen när motorn e kall så hörs det inget.
Men i mitt fall kommer ljudet först när olje pumpen har fått upp oljan o motorn börjar bli något varm..
Märkligt fenomen...

Marlboroman
5 april 2011 · 8 234 Inlägg

Torstiga-T5R_en- skrev:
Jag har samma dilemma som "agf".
När man startar bilen när motorn e kall så hörs det inget.
Men i mitt fall kommer ljudet först när olje pumpen har fått upp oljan o motorn börjar bli något varm..
Märkligt fenomen...

Finns en del tänkbara saker. Silen på röret som suger upp oljan ut tråget, igensatt vevhusventilation, kassa lyftare, klen oljepump, för lite olja i motorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Helvete_racing Arg Snickare
5 april 2011 · 875 Inlägg

Torstiga-T5R_en- skrev:
Jag har samma dilemma som "agf".
När man startar bilen när motorn e kall så hörs det inget.
Men i mitt fall kommer ljudet först när olje pumpen har fått upp oljan o motorn börjar bli något varm..
Märkligt fenomen...

säkert en hydralliftare som hängt sig. byt olja ofta och kör bilen varm.

gr44
5 april 2011 · 26 Inlägg
Helvete_racing Arg Snickare
5 april 2011 · 875 Inlägg

gr44 skrev:
http://www.svenska85x70klubben.se/forum/viewtopic.php?t=26801
så du menar Helvete_racing?smile

PRECIS

"Notera att spåret i kammen inte är helt i mitten så ena är lite mer ovanför skarven mellan topp och kamaxelkåpan och det andra är lite under... "

Senast redigerat av Helvete_racing (5 april 2011)

agf
5 april 2011 · 7 Inlägg

tack så mycke! Ska prova med dom knepen! smile

agf
16 april 2011 · 7 Inlägg

Har nu prova dom knepen och det var inget av dom! sad Kan de möjligen vara ett ramlager som är slut? wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang