Kommer jag behöva kyla lådan?

Carl_bmw316
19 april 2011 · 236 Inlägg

Där har ni en ganska tydlig bild av konstruktionen,
Räcker det med att jag gör "lufthål på baksidan? eller bör jag montera dator fläktar? för att kyla batteri och laddare?

mvh /Carl:)








https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104630/104630-c745fa79cae85e5e510a44828c55b720.jpg

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
zrken
19 april 2011 · 329 Inlägg

Om det är ett gammalt hederligt batteri är det definitivt läge att ha ventilation, pga smällrisk.
Beroende på hur 'ilsken' din laddare är, kan det absolut behövas kylning. Tipset är att montera fläkten lågt, och låta den suga in luft utifrån lådan och ta ut någon form av springa högst upp, gärna i andra änden av lådan = då sprider sig luften jämnast och bäst helhetskylning blir resultatet.

Jag har gjort något liknande själv. Jag tog upp ett 80mm hål i fronten mot det håll som skulle vara synligt, men klädde över det med 'bagage filt'. Sedan en spring ai andra änden. Det fungerar tokigt bra. Fördelen är att inget av dom syns.

När det kommer till elen, finns det relä på biltema för runt 35 pix.  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Rela/ som du kan haka på remoten från stereon.

edit:
Prova och ta upp "passiva" kylhål, och se om det räcker för luft omsättning. Sedan går det ju lätt att skruva i fläkt&relä senare.

Senast redigerat av zrken (19 april 2011)

Carl_bmw316
19 april 2011 · 236 Inlägg

Jag har en ny CTEk D250S dual och en CTEK MXS7000 batteriet är ett tudor maxxima 900,
tror du det behövs fläkt då? smile

tack / Carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Drönirettab
19 april 2011 · 21 761 Inlägg

Det batteriet avger normalt sett inga gaser, det tål även värme bra. Jag tror inte att det är nödvändigt med ventilation ur batterisynpunkt, men kanske till laddarna om de får jobba hårt. smile

G-sson
19 april 2011 · 612 Inlägg

Batterier *kan* avge knallgas, och OM det gör det och det blir en gnista så kan det vara högst ohälsosamt att vara nära grejerna. Det är så enkelt att göra lite ventilationshål, så det finns ingen anledning att ta risken.

zrken
19 april 2011 · 329 Inlägg

Det är sällan svårt att fixa ngra hål & / genomföringar som drar igenom luft ordentligt... gärna långt ner och högt upp. Jag skulle lätt satsa på det med en gång utan att fundera på annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang