För mkt olja i motorn Skyline Gtr

Onlyrobin
19 april 2011 · 434 Inlägg

Hallo, råkade klanta mig lite då jag gjorde service på min R33 Gtr jag fyllde i 3-4 dl för mkt olja,
och det konstiga är att jag visste att det skulle vara en viss mängd o höll blåkoll på stickan men tydligen så tog det tid för oljan o rinna ner i tråget lät gamla oljan rinna i 1 timme också innan jag satte i pluggen.

jag körde 6-7 mil såhär nu under 2 dagar och den har börjat fukta/läka vid främre och bakre vevaxeltätningar, obs bara lite, inga oljefläckar under bilen.

har nu tappat ur 3-4 dl och vi är på rätt sträck på stickan,

är detta skadligt? om den tryckt ur lite kring tätningarna går det till sig? känns som ett jäkligt klantigt fel, man är ju rätt erfaren kring det här så man borde inte klantat till det men det var grymt svårt o kolla då det tydligen tog sån tid för oljan o rinna ner i tråget.

//Klantskallen

Jimpa90
19 april 2011 · 46 Inlägg

med för mycket olja så smörjer den inte rätt, piskar upp luftbubblor i oljan och så blir trycket fel. Skadligt då? Ja

RD_87 Skrotsamlare
19 april 2011 · 4 031 Inlägg

Det brukar ju i allmänhet vara viss marginal åt båda håll på stickan, problem brukar sällan uppträda på så lite. Skumt...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Onlyrobin
19 april 2011 · 434 Inlägg

Jimpa90 skrev:
med för mycket olja så smörjer den inte rätt, piskar upp luftbubblor i oljan och så blir trycket fel. Skadligt då? Ja

Men det beror väl på hur mkt olja för mkt? det var typ 3 dl...
tycker det verkar väldigt olika för vad alla säger om man googlar? endel säger att det inte gör nått endel säger att det kan trycka tätningar, felaktigt tryck etc.

bilen går som en klocka och jag körde inte spec långt.... skäms lite för det är ett nybörjarfel,

Onlyrobin
19 april 2011 · 434 Inlägg

RD_87 skrev:
Det brukar ju i allmänhet vara viss marginal åt båda håll på stickan, problem brukar sällan uppträda på så lite. Skumt...

jag vet inte om det är nått problem, det går säkert till sig, den hari nte sprängt tätningarna, det är inga oljefläckar på golvet men man ser att det har fuktat kring tätningarna mer än normalt.

henke_99 Offroad Racing
19 april 2011 · 3 122 Inlägg

sån lite som 3 dl för mycket har ingen som helst betydelse. Antar att det är mellan 4-5 liter "normal" mängd så 3 dl extra ger ju en väldigt marginell volymskillnad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Jimpa90
19 april 2011 · 46 Inlägg

beror på om du gasat mycket och så då du hade för mycket.. och du säger att du fått lite fukt runt tätningar. så ja kanske lite slitet har de väl blivit, låt det inte hända igen bara.. mer än så vågar jag inte svara.

engolf
20 april 2011 · 3 235 Inlägg

Mår tätningarna bra så ska dem sluta läcka när du sugit upp lite olja. Samma sak hände mig en gång, då fyllde dem för mycket på verkstan, och då började det droppa lite mellan motorn och lådan, men det sög jag upp, och då slutade det.

Onlyrobin
20 april 2011 · 434 Inlägg

engolf skrev:
Mår tätningarna bra så ska dem sluta läcka när du sugit upp lite olja. Samma sak hände mig en gång, då fyllde dem för mycket på verkstan, och då började det droppa lite mellan motorn och lådan, men det sög jag upp, och då slutade det.

jag körde igår lite och kollade och det fuktade lite igår men det kan ha varit olja som legat kvar då det är svårt o få bort allt. men inga droppar på golvet eller så. så jag hoppas det gått till sig.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
20 april 2011 · 1 140 Inlägg

Onlyrobin skrev:

engolf skrev:
Mår tätningarna bra så ska dem sluta läcka när du sugit upp lite olja. Samma sak hände mig en gång, då fyllde dem för mycket på verkstan, och då började det droppa lite mellan motorn och lådan, men det sög jag upp, och då slutade det.

jag körde igår lite och kollade och det fuktade lite igår men det kan ha varit olja som legat kvar då det är svårt o få bort allt. men inga droppar på golvet eller så. så jag hoppas det gått till sig.

ta och gör rent riktigt runt packboxarna och ut och kör en sväng bara.. man kan lätt lura sig av gammal olja tycker jag tongue.. tror som tidigare skrivit att de extra du hällt i inte gör någon skillnad.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang