någon som har elshema på Vag spolar och kan se vart stifft B på spolarna går ?

Nitzer
12 augusti 2008 · 127 Inlägg

Hej

Jag vet inte om detta hjälper. Men på min A4 så är signalen från gasspjället omvänt. Vid full gas t ex 0,2 V och vid ingen gas 5 V.

Mvh Ola

Palander Sir
12 augusti 2008 · 201 Inlägg

okej .. jag har inte vev och kammaxel i samma kabalge. Men ska se om det går att lägga isärdom lite mer.  Ska sticka in och se om jag kan få tag i en ny vevaxelgivare idag .. Säkert beställningsvara puu

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
12 augusti 2008 · 201 Inlägg

jo det stämmer jag har rätt kopplar för den går från låg till hög kopplar jag om det får jag fel larm på nirat ,,, tror felet är att när jag maxar detta vr6 spjäll så går den till 118% och den får nog inte gå över 100% så dom 17-18% över 100 verkar det som den lägger på vid uppsläppt gaspedal så den börjar sedan på 17% vid ingen gas och vid max ger den 118% .. vet inte om det gör något men..

tror inte det är någon som har kopplat in detta på en a4 innan så det är ju svårt och veta hur bra allt lirar med orginal delarna..

Får nog slänga ihop en liten guide sedan på hur allt är inkopplat på a4T så kanske fler väljer att koppla in det när det funkar.. smile

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
13 augusti 2008 · 201 Inlägg

Idag börja jag test mappa lite..

Ställde in Bredbandslambdan mot den jag har monterad i bilen + en 3e som jag låna och har fått ganska exackta lmbda värden.  Ska fixa detta helt exackt sedan.

Testa att köra lite på Autofuel och det verka fungera men får inte stabila värden .. Ibland lägger den på och ibland tar den bort bränsle.
Misstänker att Injector Offseten inte stämmer så bra då jag inte har dessa värden för minna spridare och jag har mailat R.c engenering om detta så vi får la se om dom ger mig den infon.  Finns det inga tabeller på spridare och offseten på dom på nätet någon stanns tro?

Spridarna heter Injector SH4-0750.

en fråga till...
Får ni aldrig alarm på DGE cranc sensor teeth? Så länge bilen är igång får jag inget larm men om man gasar och det är lite fel med bränsle osv så bilen dör då kan den ge det larmet?
Hände aldrig detta för er? Har satt på ny givare idag med samma skit. får rpm signal på 200 nått när jag försöker starta.. Orolig för detta ?  Tycker ju att den borde ge det under gång om något skulle vara fel. Men det är bara när den dör den kan ge denna som sagt.

annars har jag nu fått gasspjället att gå från 0 till 100%  Dock har jag inte kommit på hur man ska ställa tomgången när den går på wier och tomgångsstyrningen är elektronisk smile..

Senast redigerat av Palander (13 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
13 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Du får fortsätta läsa manualen...   Det är väldigt lite Auto över Autofuel...   den justerar inte on the fly utan justerar när du trycker "okej"  när du är klar ser mappen ut som en igelkotto ch du får manuellt jämna ut alla spikar och sen börja om igen....   eller så mappar du för hand, tar en kvart ungefär att ställa soppan mot lambda 0.82 över hela mappen (för att sedan gå in i lambda tabel och helt sonika ändra till de lambda du önskar på olika laster och varvtal)

så läääääs manualen och förstå systemet smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palander Sir
14 augusti 2008 · 201 Inlägg

jo.. Problemet e att lamdan vandrar ganska mycket.  så det ger ganska olika värden hela tiden avnågon anledning..  Ska testa lite mer sedan när jag får ordning på spridar offset mm..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Corpze
14 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

ang. larmet DGE crank sensor teeth så får jag det varje gång jag stänger av motorn, inte annars, kanske nån gång när den baktänder under launch men aldrig under normal körning

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Palander Sir
14 augusti 2008 · 201 Inlägg

Jaså ja då är det ju samma för dig allså..

Men ska der värkligen vara så att den larmar ? Larmet betyder ju att den inte känner av alla pullser på triggerhjulet?  Men då har ju du samma problem. Eller det kanske inte är nåt problem då?

det funkar ju så länge bilen är igång somsagt.


Har vart i kontackt med RC engenering angående spridar offseten och dom skriver följande.
"The injector lag time for the SH4-750 is about 1.4 ms at 13.5 volts." Kan detta stämma.?
och kan man räkna ut på ett ungefär offseten på dom andra offseten mellan 7 och 15V om man bara har det på 13.5V.  Skicka med en bild på nirat och offset table men fick bara ett värde´..

Senast redigerat av Palander (14 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Corpze
14 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

ja jag tror att den larmar om den missar en tand alt. om signalen är för svag etc. men det är inget problem för mig för de kommer som sagt när jag stänger av motorn eller rättare sagt när den stannat så för ajg ett litet larm! dock så har jag problem med AUX 1 in hi och även lo larmar den för =/

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Palander Sir
14 augusti 2008 · 201 Inlägg

okej kör du lambdasonden på Aux in 1?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
14 augusti 2008 · 201 Inlägg

Det står ju en del på niras hemsida att man kan prova sätta ett motstånd på signalkabeln till nirat om man tror att signalen är svag från vevaxelgivaren?

Åtgärder vid problem
Om det går att konstatera att signalen är otillräcklig genom larm eller
mätning föreslås följande
• Kontrollera att pulshjulet är magnetiskt
• Kontrollera att pulshjulet är över 130 mm i diameter
• Kontrollera att Crank sensor, in och Crank sensor GND inte är
omkastade – använd oscilloskop
• Minska gapet mellan givaren och pulshjulet. Observera att gap under
0,5 mm kan leda till mekaniska problem
• Välj en känd och utprovad vevaxelgivare avsedd för högre varvtal
• Sätt ett motstånd på 10 kOhm i serie med signalkabeln

Senast redigerat av Palander (14 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
dundersmurfen smurfidunder
26 april 2011 · 327 Inlägg

Skulle göra ett experiment med en sådan här 115r kopia från biltema... hittade en bild på nätet och kopplade in enligt den. På något sätt var numreringen spegelvänd på bilden från nätet och min verkliga spole. Det ledde till att den råkade dö lite lätt när jag kopplade in den polvänt...

Nu när jag försöker leta upp hur det ska kopplas in, så är det stört omöjligt. Hittar bara denna tråden och massa skit som inte hjälper. Vore tråkigt att bränna fler spolar, någon som har koll på detta (utan spegelvänd bild)

Senast redigerat av dundersmurfen (26 april 2011)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang