2469
Sök

Saab 1.9 TID 2008 Motor problem

114 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Hallå..

Skriver här för att jag har problem med saaben 1.9 TID 2008. Har gått 30 mil sedan den var inne på stora serivcen och motor lampan började lysa. Visade tydligen att EGR ventilen är dåligt eller har sotat igen! i felbesiktning säger den "EGR: Flow is to low"

Sen startar motorn väldigt hårt och vet inte alls vad det kan bero på.

Tydligen har EGR och virvelspjäll varit ett vanligt problem hos saabarna, och att partikelfiltret är egensatt och EGR varningen kommer upp pga av det.

Är det något här som har erfarenhet av dessa problem som kan hjälpa mig då jag verkligen behöver det och uppskattar det väldigt mycket.

Är det vanligt på årsmodellerna 2008 att virvelspjället är dåliga på dom också? och vad det kan kosta att byta det ? Har betalat 8000 kr för stora servicen och dessa dyker upp, vilket gör mig arg och besviken.

Det jag är mest orolig över är ju då varför den startar så hårt, trycker man ner kopplingen startar den inte lika hårt.

som sagt, uppskattar all hjälp jag och sambon kan få.

// Dahl_s4

Motborgare
1 099 Inlägg
29 april 2011
Japp. Har haft såna inne. EGR-ventilen stänger inte, så den kvävs när du gasar.
Ofta startar den segt och den blir jätteseg på gaspådrag.

SAAB tog detta ett tag på en utvidgad garanti. Vet ej hur det är nu.

Vet ej hur det är med virvelspjällen. På BMW-dieslar, så plockar man ofta bort dom och pluggar hålen efter axlarna i insuget. Lossar dom och du får bitar in i en cylinder, så blir det dyrt.

-- K

Sök