Vit/blå rök Volvo 850 SE - 94

Kirllkil
2 maj 2011 · 79 Inlägg

Tja jag har en Volvo 850 SE -94 10v som har lite problem och jag har hittills inte kunnat fastställa vad problemet är men kan börja med att berätta om alla symtom bilen har.
*Blåröker vid 5 tusen+ varv.
*Rost/olja under spridaren längst till höger framifråns tätning alltså den tätning som sitter mellan toppen och spridaren.
*Kletar igen samma tändstift som spridaren var rostig/oljig på.
*När tändstiftet kletar igen går han alltid ner på 4 cylindrar tills det rengörs. De andra tändstiften ser fina ut utom det bredvid det igen kletade som är vitt i princip.
*Vit röker som ett lokomotiv ur både oljepåfyllnings hålet och stickan som också är väldigt kladdigt och oljigt.
*När han är kall så vitröker han nå kopiöst ur avgasröret och om jag varvar han hårt då så övergår det till blårök.
*När han kommer upp i ca 5 tusen varv så kan han inte gå högre utan han pluttrar bara och morrar åt en medans han blåröker som ett monster.
*Drar MYCKET olja ca 1 liter var 40 mil

Det jag undersökt är om jag har kompression och det har jag i alla cylindrar med ett värde på ungefär 10,5 på alla utom den längst till höger som ligger runt 11 bar. Alla jag pratat med säger att motorn är slut och kolvringen är fastbränd men jag undrar om det kan vara toppen och vevhusventilationen som spökar samt om det är värt att ta isär dessa komponenter, rengöra och renovera eller om det är mer värt att byta hela motorn direkt för situationen börjar bli akut då besiktningen närmar sig och jag vill inte köpa en topp eller ny motor förens jag vet vad som ska bytas
Ser framemot genomtänkta och hjälpande svar!
Mvh

Marlboroman
2 maj 2011 · 8 234 Inlägg

Ta nytt kompressionsprov men håll i en matsked olja i loppen innan. Blir det bättre beror den dåliga kompressionen på kolvringar eller slitna cylinderlopp. Det låter ju som om vevhusventilationen är igensatt och det ger ju hög oljeförbrukning och kan även ge blårök. Oljan på tändstiftet kan ju komma från nån dålig ventiltätning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
2 maj 2011 · 79 Inlägg

Så alltså ta ur tändstiftet hälla i en matsked olja i hålet och sen göra kompprov? sen se om det blir bättre och jag antar att du då menar att värdet ska gå ner till samma som de övriga cylindrarna?

Marlboroman
2 maj 2011 · 8 234 Inlägg

Ja, ur med stiftet, i med olja, tillbaks med stift och ta prov. Får du samma resultat som innan läker kompressionen ut genom toppen. Får du högre kompression så är det kolvringar eller cylinderlopp som är kassa.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
2 maj 2011 · 79 Inlägg

Jag har en sån man skruvar i så antar att man ska i med den istället för stiftet. Kan de andra stiften sitta kvar eller bör jag ta ur alla innan test?

Marlboroman
2 maj 2011 · 8 234 Inlägg

Jag som skrev för snabbt. Naturligtvis ska inte stiftet i utan kompressionsprovaren, blir ju svårt att mäta annars. Spelar ingen större roll om dem andra sitter i eller inte

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
2 maj 2011 · 79 Inlägg

Återkommer imorgon med svar på om det är toppen det är fel på eller "motorn" så håll till godo med fler goda råd!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2011 · 13 817 Inlägg

kan till 99.99% säga att det är oljeringen som gått sönder på den cyl där stiftet kletar igen smile

hade exakt samma problem på min 10v maskin 4:ans cylinder på min var det

perfekt komp osv =/
oljeringen var kapputt motorn är nu ihop och fungerar perfekt
min blev det så illa att jag tillslut inte orkade byta stift utan rev ur kontakten på den spridaren..
min blårök från början bara när man plåga ur skrotet
men en dag när jag fick satsa ut i ett kors för att hinna så när jag skickade i 2:an vid 6500rpm så såg jag FETASTE molnet bakom bilen =/ sen drog den olja som f-n säkert 4liter på 10mil om man varavade över 2000rpm

Senast redigerat av Growe (3 maj 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kirllkil
3 maj 2011 · 79 Inlägg

Nu har jag gjort komp prov med olja i och jag får inga höjda värden utan ungefär samma big_smile. men nu har jag precis monterat bort höljet till flamfällan och upptäcker att allt är oljigt men...ingen flamfälla? vad bör göras, tips?

Ps. Kan man ha samma värde med olja i fast oljeringen är slut, eller ger det utslag om den hade varit slut och har glömt att säga att min 850 har gått 35000 mil!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2011 · 13 817 Inlägg

komprovet avslöjar inte om det är fel på en oljering
det som troligen hänt är att den börjar åka isär rätt vad det är går den av om den inte redan gjort det

skulle tro att det enda sättet är att ta ur kolven och kolla

lättast helt klart är att kasta i en ny maskin tyvärr är 2.5liters 10v motorn riktigt jäkla dålig och detta fel är inte ovanligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kirllkil
3 maj 2011 · 79 Inlägg

Har nu rivit insuget för att upptäcka att det är oljigt och när jag kommer ner till oljefällan blir det intressant för den var fylld med olja. Vevhusventen var inte så farlig men det andra hålet som oljefällan satt i var igensatt med sot/olja som var hårt som bakelit och verkar vara igensatt bra långt. Min fråga är, vart leder det hålet.

Bifogar bild

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160934/160934-1a8682cc9a7702d07b00ca8c097db42d_tn.jpg

Senast redigerat av Kirllkil (3 maj 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2011 · 13 817 Inlägg

ner i tråget går den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2011 · 13 817 Inlägg

hoppas verkligen detta löser ditt problem..men är rädd för att det inte gör det

helt klart värt att testa
när jag såg det där feta molnet i backspegeln visste jag att någon felsökning inte krävdes längre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kirllkil
3 maj 2011 · 79 Inlägg

Jo jag vet men du vet jag hade olja i insuget också och om hålet ner i tråget är igentäppt så trycker han ju runt olja i hela motorn och kan säga att hela flamfällan var också full med skit så jag hoppas också på att det är det här felet smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2011 · 13 817 Inlägg

Kirllkil skrev:
Jo jag vet men du vet jag hade olja i insuget också och om hålet ner i tråget är igentäppt så trycker han ju runt olja i hela motorn och kan säga att hela flamfällan var också full med skit så jag hoppas också på att det är det här felet smile

japp iof kan min ha varit sån i början..för det var min tanke att det var vevhusventen som var täppt men kunde tyvärr inte ställa bilen en vardag och på helgerna blev det så mycket extra jobb så jag hann med mitt megaras innan jag kollade vevhusventen

men jag är lite av en expert att döda 4:ans cylinder på volvos 5cyl vitblockare..för min t5 är död på 4:ans cylinder oxå smile den har jag dock inte kollat så mycket närmare på rev bara toppen sen stannade det av..ska nog samla lite pengar och köpa parners smiddakolvar och h-profilare för 10k direkt
så man får en stabil underdel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kirllkil
3 maj 2011 · 79 Inlägg

Jag planerar att köpa en T-5 i höst för jag tycker det är förjävligt trevliga bilar. Men du vet returhålet var som bakelit ända ner till tråget och oljefällan fylld med olja och jag hade problem med 1 cylindern som också är den som sitter närmast oljereturen som blev överfull tills det rann in i insug och första cylindern. Det är iaf min teori men vi får se när han är färdig byggd vad motorn säger big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2011 · 13 817 Inlägg

Kirllkil skrev:
Jag planerar att köpa en T-5 i höst för jag tycker det är förjävligt trevliga bilar. Men du vet returhålet var som bakelit ända ner till tråget och oljefällan fylld med olja och jag hade problem med 1 cylindern som också är den som sitter närmast oljereturen som blev överfull tills det rann in i insug och första cylindern. Det är iaf min teori men vi får se när han är färdig byggd vad motorn säger big_smile

vilken cylinder är det du har problem med? räknat från kamremmen då smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kirllkil
3 maj 2011 · 79 Inlägg

Den längst bort från kamremmen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang