M20B25 med problem

xLas
28 april 2011 · 81 Inlägg

Tjenare

Min E30 325 -86 går som ett R*vhål.
Tomgången är orolig(varvräknaren fungerar inte så vet inte hur den ligger till), släpper man gasen med en växel i så "hoppar" bilen, ger man lite gas så går den hur jämt som helst.

Besiktade idag och hade ett CO-värde på 7.8, böt tändstift för 2 veckor sen då bilen bara gick på 3 cylindrar.
En slang som sitter på insuget är veckat, tror att det kan vara vevhusventen? Kan det orsaka orolig tomgång osv?

Kan det hända att oljan har blivit spädd med bensin då bilen bara har gått på 3 cylindrar? För jag hade knappt ovanför minimumsträcket på oljestickan i januari men när jag kollade för 2 veckor sen så var den nästan på max.

Hur får man lättast reda på vad det sitter för bränsle/tändsystem? Det är en 323 med m20b25 motor(årsmodell okänd). Har ett motronic som ligger som förra ägaren sa att det skulle vara bättre än det som sitter där nu.

Ja, problembil helt enkelt, hoppas någon kan komma med några svar.

BMW 520i "Gubben" (2002)
Forciie
28 april 2011 · 61 Inlägg

Finns bara L-jetronic och Motronic på dessa så antar att du har L-jetronic nu. smile
Posta en bild på motorrummet här!

Senast redigerat av Forciie (28 april 2011)

xLas
29 april 2011 · 81 Inlägg

Forciie skrev:
Finns bara L-jetronic och Motronic på dessa så antar att du har L-jetronic nu. smile
Posta en bild på motorrummet här!

Såg inte att du hade skrivit men här kommer en hög med bilder:
http://img62.imageshack.us/i/dsc00165cu.jpg/
http://img692.imageshack.us/i/dsc00167ut.jpg/
http://img685.imageshack.us/i/dsc00168xh.jpg/
http://img15.imageshack.us/i/dsc00169tt.jpg/

Går inte att köra i stan överhuvudtaget, tidigare har jag kunnat släppa gasen på 3ans växel så har den tuffat på i 35km/h, lagom utanför skolor osv men nu är det åt helvete. Urtrampningslagret rasslar men eftersom direkt man ger lite gas så slutar den hoppa så kan det ju inte vara den?

Upplever att den är slö? Blev nästan frånåkt av en Toyota Camry med 2.2 liters sugmotor på 130 fagra hästar...

BMW 520i "Gubben" (2002)
xLas
2 maj 2011 · 81 Inlägg

Fått reda på att motorn kommer från en 88as eller 89as 525 men det sitter 323ans orginal tändsystem, det vill säga L-Jetronic.

Har även kollat oljan och det DROPPAR från oljestickan samt när man luktar på oljan så luktar det väldigt likt oljeblandad bensin big_smile
Så jag misstänker att den får bensin + olja från vevhusventen vilket gör att den går som ett arsle och får skyhöga CO-värden.

Ska byta olja idag och se om det blir bättre.

BMW 520i "Gubben" (2002)
RD_87 Skrotsamlare
2 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Nu har jag dålig koll på M20 då jag bara har haft M30 men tillsatsluftsliden? Den slangen läckte på min och den gick som ett lass skit.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
xLas
2 maj 2011 · 81 Inlägg

RD_87 skrev:
Nu har jag dålig koll på M20 då jag bara har haft M30 men tillsatsluftsliden? Den slangen läckte på min och den gick som ett lass skit.

Vart sitter slangen du pratar om?
Bilen går ju inte hur dåligt som helst men det är som att den inte har alla hästar i stallet :p

Fick även igång varvräknaren idag och då bilen är kall så ligger varven och pendlar mellan 500 - 800 rpm men då den blir varm så är det mellan 1000-1100.
Man hör även att den missar ibland så ska ta och kolla upp hur tändningen står och om rotorn i fördelaren är hel då den var trasig då jag köpte bilen, satte dit en en annan och den hittade jag i handskfacket så den kan ju ha varit trasig, såg iallafall hel ut.

BMW 520i "Gubben" (2002)
Iam2fast4U
2 maj 2011 · 1 534 Inlägg

är det bara jag eller varför sitter det en skruv i spjällhuset där slangen ska gå till tomgånsmotorn?

BMW E34 "538" (1990)
dawwe ...has left the building...
2 maj 2011 · 4 474 Inlägg

1: Se över luft/vakumslangar, är minst en som ser rejält vissen ut...
2: Skippa "sport-luftfiltret", monter original filterboxen.
3: Kolla grundinställningarna på gasspjäll samt LMM (tror du har den gamla LMM med "klaff"), skall vara "platpluppar" från fabrik sk "tamper-proof".
4: Kontroll av tändkablar,rotor, fördelarlock, stift samt tändspole samt ev tändmodul...
5: Kamremmen, sitter den rätt???


Du löser problemet snabbas o enklast genom att göra allt grundligt, tycker motorutrymmet ser allmänt "härjat" ut...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Noxxer
3 maj 2011 · 1 482 Inlägg

Allting ser bara allmänt konstigt ut tycker jag vid spjällhuset.
Du saknar dessutom tomgångsmotor? :S

BLT Service
Theracords Music Label
xLas
3 maj 2011 · 81 Inlägg

dawwe skrev:
1: Se över luft/vakumslangar, är minst en som ser rejält vissen ut...
2: Skippa "sport-luftfiltret", monter original filterboxen.
3: Kolla grundinställningarna på gasspjäll samt LMM (tror du har den gamla LMM med "klaff"), skall vara "platpluppar" från fabrik sk "tamper-proof".
4: Kontroll av tändkablar,rotor, fördelarlock, stift samt tändspole samt ev tändmodul...
5: Kamremmen, sitter den rätt???


Du löser problemet snabbas o enklast genom att göra allt grundligt, tycker motorutrymmet ser allmänt "härjat" ut...

Ska ta och kolla i helgen, tack för svar smile

@Noxxer Förra ägaren tyckte väl inte att han behövde en tomgångsmotor wink

Motorn är bytt till en 525 -88 eller -89 av en som visst har en orange E30 turbo i umeå tror jag det var.
Men dom har sparat 323ans orginalsystem så det är några givare och sånt som inte är ikopplat, har kabelhärvan som ska sitta på motorn från första början, känns som att den som böt motorn gjorde ett halvhjärtat försök..

BMW 520i "Gubben" (2002)
RD_87 Skrotsamlare
3 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Ni ska inte ge er fan på att den har tomgångsmotor, på samtida M30 sitter det en tillsatsluftslid dvs en simpel tomgångsmotor. På M30 sitter den jäveln "gömd" halvvägs under insuget.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
xLas
3 maj 2011 · 81 Inlägg

Måste säga att efter oljebytet så gick bilen 100 gånger bättre!
Nu missar den bara vilket man hör på tomgång, spottar och har sig men inget man märker på höga varv, ska ta och kolla upp rotorn, tändkablar och tändstift då nått stift kan ha blivit dåligt pga oljan så smile

BMW 520i "Gubben" (2002)
Forciie
3 maj 2011 · 61 Inlägg

Så du kan köra på tomgången nu?

xLas
4 maj 2011 · 81 Inlägg

Forciie skrev:
Så du kan köra på tomgången nu?

Jo men eftersom den fortfarande missar så hoppar det, inte lika jävligt som tidigare men helt klart bättre.
Det känns också att den drar bättre när man accelererar, den känns MYCKET starkare än tidigare.

BMW 520i "Gubben" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang