Dodgen startar inte. Startmotorn klickar väldigt snabbt

RD_87 Skrotsamlare
1 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Nu vet jag inte vad det är för modell men på gamla Dodge så har du ju startreläet som kan spöka. Startspärren som gör att du bara kan starta på Park-läget kan också ställa till problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
volvo142-73
1 maj 2011 · 385 Inlägg

Har du provat att slå lite lätt på startmotorn när den klickar? Fungerar de när du knackar på solonoiden är det denna som spökar

henke_99 Offroad Racing
1 maj 2011 · 3 122 Inlägg

Sånt snabbt "kulspruteklickade" som han beskrev orsakas normalt inte av trilskande solenoid eller relän, det är när det blir stort spänningsfall det gör så. Solenoiden slår till och startmotorn ska börja dra, strömmen räcker inte utan solenoiden slår ifrån igen av spänningsfallet, spänningen stiger igen när kretsen brutits och solenoiden slår till igen osv osv osv.

Edit: Detta fenomenet är vanligt på 24v system om batterierna blivit dåliga.

Senast redigerat av henke_99 (1 maj 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
RD_87 Skrotsamlare
2 maj 2011 · 4 031 Inlägg

henke_99 skrev:
Sånt snabbt "kulspruteklickade" som han beskrev orsakas normalt inte av trilskande solenoid eller relän, det är när det blir stort spänningsfall det gör så. Solenoiden slår till och startmotorn ska börja dra, strömmen räcker inte utan solenoiden slår ifrån igen av spänningsfallet, spänningen stiger igen när kretsen brutits och solenoiden slår till igen osv osv osv.

Edit: Detta fenomenet är vanligt på 24v system om batterierna blivit dåliga.

Japp, men min gör så, knas med startspärren. Jag måste starta min på "N" annars smattrar det bara, knappast det vanligaste felet men värt att titta på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
The_Dodge
4 maj 2011 · 26 Inlägg

Jag har köpt en ny solenoid till startmotorn. Behövde byta kolen och det ingick med solenoid kitet så jag tänkte det var lika bra.

Funkar inte det så har jag ju något att utgå ifrån i alla fall. Tack för alla svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang