Volvo 740 B230E går dåligt.

denton
20 april 2011 · 214 Inlägg

Tjena smile

Har en 745a med b230e (mekanisk insprutning) motorn och den går otroligt ojämnt.  När man startar motorn varvar den upp så mycket att man tror att den ska sprängas ( typ 4000 varv ) tongue tycker det varvet är lite högt för en kallstartsventil? När man gasar till, varvar den upp efter någon sekund. Hur lite man än gasar varvar den upp väldigt mycket, vet dock inte exakt hur mycket tongue

Detta är vad jag har gjort för att försöka lösa problemet:

*Ställt om kamremmen rätt, då den kuggat över nån kugg. Baktände i insuget innan detta så jag kontrollerade även fördelarlocket vilket visade sig vara helt nytt.

*Bytt insugspackning då den drog tjuvluft. Har i efterhand gått runt med startgasen och den verkar inte dra tjuvluft längre.

*Kompprov som visar jämt och bra över alla cylindrar.

*Kollat tändstiften och mätt med bladmått vilket också var bra. Dock inte kollat själva gnistan.

*Kollat att det kommer soppa.

Bilen går dock på alla cylindrar.

Så, någon som vet var jag ska fortsätta? smile

Wirree
20 april 2011 · 96 Inlägg

Du har ju den där stora gummibubblan med luftavskiljare och allt vad det heter inuti, alltså själva mekaniska insuget. Vanligt att avskiljaren börjar strula..

Jimmen Svärmorsdrömmen
20 april 2011 · 63 Inlägg

Kolla hur spridartätningarna ser ut

JimboSlusk
Volvo 744 GLE "754TIC" (2011)
Audi GT "Turbo" (1983)
Audi S6 (1996)
denton
20 april 2011 · 214 Inlägg

Wirree skrev:
Du har ju den där stora gummibubblan med luftavskiljare och allt vad det heter inuti, alltså själva mekaniska insuget. Vanligt att avskiljaren börjar strula..

okej tongue har inte jätte koll hur det där fungerar men i princip tongue vad ska jag kontrollera? smile

Drönirettab
20 april 2011 · 21 761 Inlägg

Kolla efter sprickor, även små sprickor kan göra att motorn går väldigt konstigt. K-Jet (dvs mekaniska insprutningen) är mycket känslig för luft/vakumläckage. smile

denton
20 april 2011 · 214 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kolla efter sprickor, även små sprickor kan göra att motorn går väldigt konstigt. K-Jet (dvs mekaniska insprutningen) är mycket känslig för luft/vakumläckage. smile

okej smile på själva gummibäljen då menar du? smile har nämligen kollat in den och kan inte så några sprickor direkt...

Drönirettab
20 april 2011 · 21 761 Inlägg

Japp, på gummibälgen. Det var den som Wirree menade. smile

Har bilen helt plötsligt börjat med det där eller har det kommit successivt?

denton
20 april 2011 · 214 Inlägg

nej alltså saken är den att jag fick den av en gubbe som har haft den stått orörd i 4 år tongue

Drönirettab
20 april 2011 · 21 761 Inlägg

Kanske luftmängdmätaren kärvar så att "vågen" fastnar. Luftmängdmätaren är alltså den som sitter under gummibälgen. Ta loss bälgen och kolla så att mätskivan kan röra sig utan att kärva, lyft försiktigt i skivan. smile

Mätskivan sitter på en hävarm, detta kallas av många för vågen.

Senast redigerat av Drönirettab (20 april 2011)

Dummle
21 april 2011 · 649 Inlägg

tjuvluft? ^^

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Nissan s14 "LSR Twin Turbo" (1996)
Mazda rx-7 FD3S "White Trash Beauty" (1996)
denton
21 april 2011 · 214 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kanske luftmängdmätaren kärvar så att "vågen" fastnar. Luftmängdmätaren är alltså den som sitter under gummibälgen. Ta loss bälgen och kolla så att mätskivan kan röra sig utan att kärva, lyft försiktigt i skivan. smile

Mätskivan sitter på en hävarm, detta kallas av många för vågen.

Har kollat det och den rör sig hur fint som helst smile blev dessutom förvånad över hur rent de va tongue

denton
4 maj 2011 · 214 Inlägg

Ingen mer som kan komma med något tips? får inte problemet löst sad

denton
5 maj 2011 · 214 Inlägg

inte en enda? yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang