Plasta dörrsidor ?

evilaudio
3 maj 2011 · 16 195 Inlägg

G-sson skrev:

evilaudio skrev:
http://www.seasea.se/Plast-Glasfiber/Glasfiber/Glasfiber_v%C3%A4vd/ROVINGV%C3%84V_450G_1000_9634

den plastar jag med när jag plastar från utsidan, då slipper man slipa som en idiot.


http://www.seasea.se/Plast-Glasfiber/Gl … 30_CA:12KG

den plastar jag med från insidan när man vill ha de HÅRT.    å insidan slipar man ju iaf inte.

Blev det rätt nu? Du säger att du använder den svagare huggna mattan när det ska bli "hårt"?

när jag plastar baslådor från insidan så kör jag me den huggna.. får att de ska blir tjockt å hårt.

å de har funkar för mig i typ 15 år.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
SportPilot Ubåtsingenjör
3 maj 2011 · 7 234 Inlägg

G-sson skrev:

CHEEVA skrev:
enligt mig själv är en aluroller hel kass ! pensel och händerna har alltid funkat för mig smile I och för sig mest båtar jag har plastat i men principen är ju den samma

Då måste jag fråga hur sjutton du plastar. Har jobbat med att bygga bl.a. glasfiberbåtar, plastade upp åtskilliga ton material då - och har fortfarande inte sett ett enda orullat laminat som blivit ens någorlunda vettigt.

plastar jag upp en båt så sprutar man både glasfiber plast och gelcoat...(endast provat 2 små båtat) men om jag lagar något brukar jag klara mig väldigt bra med en pensel samt händerna ! Ja det blir jämt och fint utan luftbubblor

seasea funkar ... det är byggplast egen butik  annars har i princip alla marinor allt man behöver. Även biltema har även om deras prylar inte är lika lätt jobbat

Senast redigerat av CHEEVA (3 maj 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 maj 2011 · 8 744 Inlägg

faktajuck skrev:

ChriZtoffer skrev:
Plastar du rätt så kommer du inte behöva spackla alltför mycket. Bygg upp formen med fleece, sen så lägger du glasfiber på baksidan av fleecen. Du kan köpa allt på Biltema, fats det finns tydligen mycket bättre plast och glasfiber men den har då fungerat för mig. Det enda dom egentligen inte har (så vitt jag vet) och som kan vara vettigt att ha vid lite större plastningsprojekt är en aluroller, alltså en roller med räfflor som används för att pressa ur luftbubblor i glasfibern.

jaha plastar man under fleece´n ? man tar bort den sen eller, trodde man bara smacka på massa jox åvanpå.

Du bygger upp formen med fleecen sen så lägger du glasfibret under den så slipper du en massa slip och spackeljobb, fleecen låter du såklart vara kvar, tror inte du får bort den sen utan en massa våld. wink Du kan såklart bygga på med glasfiber på utsidan istället men då får du en massa tråkigt efterarbete för att få det snyggt.

CHEEVA skrev:

ChriZtoffer skrev:
Plastar du rätt så kommer du inte behöva spackla alltför mycket. Bygg upp formen med fleece, sen så lägger du glasfiber på baksidan av fleecen. Du kan köpa allt på Biltema, fats det finns tydligen mycket bättre plast och glasfiber men den har då fungerat för mig. Det enda dom egentligen inte har (så vitt jag vet) och som kan vara vettigt att ha vid lite större plastningsprojekt är en aluroller, alltså en roller med räfflor som används för att pressa ur luftbubblor i glasfibern.

enligt mig själv är en aluroller hel kass ! pensel och händerna har alltid funkat för mig smile I och för sig mest båtar jag har plastat i men principen är ju den samma

Aluroller är ju kung när man är klar och ska få det slätt och snyggt utan luftbubblor! smile Används såklart inte för att få på plasten, då kör jag pensel eller vanlig roller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
faktajuck
4 maj 2011 · 70 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

faktajuck skrev:

ChriZtoffer skrev:
Plastar du rätt så kommer du inte behöva spackla alltför mycket. Bygg upp formen med fleece, sen så lägger du glasfiber på baksidan av fleecen. Du kan köpa allt på Biltema, fats det finns tydligen mycket bättre plast och glasfiber men den har då fungerat för mig. Det enda dom egentligen inte har (så vitt jag vet) och som kan vara vettigt att ha vid lite större plastningsprojekt är en aluroller, alltså en roller med räfflor som används för att pressa ur luftbubblor i glasfibern.

jaha plastar man under fleece´n ? man tar bort den sen eller, trodde man bara smacka på massa jox åvanpå.

Du bygger upp formen med fleecen sen så lägger du glasfibret under den så slipper du en massa slip och spackeljobb, fleecen låter du såklart vara kvar, tror inte du får bort den sen utan en massa våld. wink Du kan såklart bygga på med glasfiber på utsidan istället men då får du en massa tråkigt efterarbete för att få det snyggt.

CHEEVA skrev:

ChriZtoffer skrev:
Plastar du rätt så kommer du inte behöva spackla alltför mycket. Bygg upp formen med fleece, sen så lägger du glasfiber på baksidan av fleecen. Du kan köpa allt på Biltema, fats det finns tydligen mycket bättre plast och glasfiber men den har då fungerat för mig. Det enda dom egentligen inte har (så vitt jag vet) och som kan vara vettigt att ha vid lite större plastningsprojekt är en aluroller, alltså en roller med räfflor som används för att pressa ur luftbubblor i glasfibern.

enligt mig själv är en aluroller hel kass ! pensel och händerna har alltid funkat för mig smile I och för sig mest båtar jag har plastat i men principen är ju den samma

Aluroller är ju kung när man är klar och ska få det slätt och snyggt utan luftbubblor! smile Används såklart inte för att få på plasten, då kör jag pensel eller vanlig roller.

okej men då är jag med smile

Soderqvist
4 maj 2011 · 660 Inlägg

En annan idé som jag kör med är att när jag spänner upp tyget så använder jag mig av biltemas högtalartyg, inte högtalarmattan utan tyget man använder för att spänna över högtalare om du förstår hur jag menar tongue

Suger inte i sig mycket så det blir billigare plus att det blir lagom hårt smile Plasta en dörrsida förut med sånt tyg och en 6,5" MDF-baffel utdistansad 4 cm med glasspinnar, det blev så hårt så min flickvän på 60 kg kunde stå på den utan att den gick sönder, dock höll den inte för mina 90 kg tongue

Ett tips är att du kollar igenom lite olika projekttrådar, det finns mycket tipps där! Studerade ett 20-tal trådar innan jag gav mig på det själv och det gick bra för mig så det borde det göra för dig också smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
mkII Grandturismo missbrukare =)
6 maj 2011 · 331 Inlägg

en ide om du verkligen vill bli av med fleecen är att köra med varmluftspistol eller motsvarande på den. mina egna erfarenheter av det är att glasfibern aldrig tagit skada (för mig i alla fall) har gjort det för att bli av med Tejp då jag endast gjutit mha "tätt frigolit" och jag misstänker att fleecen brinner upp lättare än tejp.

bara en ide. smile

Dock har jag en intressant fråga (om någon vill svara) jag har endast använt pensel och händer (med handskar såklart) Men hur skall jag gå tillväga efteråt för att inte hela penseln skall bli ett stycke plast. är det aceton som gäller? har testat bensin, men jag tyckte väl si sådär.

Senast redigerat av mkII (6 maj 2011)

Soderqvist
6 maj 2011 · 660 Inlägg

mkII skrev:
Dock har jag en intressant fråga (om någon vill svara) jag har endast använt pensel och händer (med handskar såklart) Men hur skall jag gå tillväga efteråt för att inte hela penseln skall bli ett stycke plast. är det aceton som gäller? har testat bensin, men jag tyckte väl si sådär.

Ja det är aceton man gör rent med smile Finns på bra händiga 1L flaskor på biltema för inte allt för stor peng, den kör jag med!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
mkII Grandturismo missbrukare =)
6 maj 2011 · 331 Inlägg

har 20liter hemma så no need to buy smile men tack för svar!

en fråga bara, hur mår penseln av aceton?

G-sson
6 maj 2011 · 612 Inlägg

Beror ju på vad det är för pensel, men på jobbet brukade vi låta dom billiga penslarna med plasthandtag ligga kvar i en acetonhink efter tvättning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang