Avgassystem i aluminium?

Losgard
27 december 2007 · 1 688 Inlägg

LindeMan skrev:

Losgard skrev:
Hans planer vet jag inte om, men han har redan skrivit att det bara är en 1.4liters bensinare, INGET EFFEKTMONSTER, förmodligen en VW Golf 1.4 på 75 dödliga hk med tanke på hans namn här på garaget.

Skaffa en egen bil som har mera hk än vad jag nånsin kommer ha istället för att komma med meningar som "Jag vet massvis med..."

Citerat engolf
"Det är inte snack om en muskelbil, en 1,4 bensinare."



Läs, Tänk och skriv SEDAN....

Har redan en bil som kommar att kunna göra 8or runt din bara ja får arslet ur vagn å plockar ihop den då de bara är bränsle som fattas. så där är det lugnt, om du nu inte bygger sveriges värsta 16v turbo, men tror inte de.
sen har ja haft en heldel olika bilar tack vare rallyåkandet som knäcker de du har nu

740in står totalrenoverad i chassit, bromsar osv för konvertering, det var tänkt att bli en 16v turbo på 600 kusar ungefär, men planerna ligger på hyllan, växellådan är rasad just nu, så den kommer inte långt, inte ens till liften big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
m_straat
28 december 2007 · 34 Inlägg

Det var hundan ! då har man lärt sig något nytt då, tack för det

Det är alltid lika trevligt då man får den reaktionen smile


Det är väl därför det kallas just för gjutjärn?

Låg smältpunkt kan tänkas vara ett skäl. Men främst är det gjutegenskaperna. Lägre smältpunkt får man på köpet. Gjutjärnslegeringar ger schyssta mekaniska egenskaper i komplexa detaljer som skulle ha tagit mkt lång tid att göra i stål t ex ett grenrör.

Skälet till att man inte gjuter i stål är att det är mycket svårt att få en jämn kvalitet i hela gjutgodset (förenklat svar).

Det finns varianter på "gjutjärn". Om man tex lyckas få tag på ett gammal BMW E30 DTM block (det finns en kille i Tyskland som sitter på ett rejält lager...) så är det fortfarande "gjutjärn" men hårt så in i helv**e.

Är det sprött? Jag har hört talas om att man använt s.k. vitjärn i en del toppar och att dessa inte kan fräsas just på grund av att de är gjorda i vitjärn.

Vitjärn är en variant av gjutjärn som typiskt är mycket hård och spröd. Därför blir den svår att bearbeta, men det har vissa andra fördelar jämfört med vanligt gråjärn.

Rent järn smälter vid 1540 grader C, gjutjärn (järn + 6% kol) smälter vid 1200 grader C.

Jag vill gärna korrigera mig själv. Ett vanligt gjutjärn har MINDRE än 6% kol i sig (typiskt omkring 4%), skälet till att jag skrev just 6% är att den eutektiska punkten (lägsta smältpunkten) för gjutjärn ligger vid 5.8% kol.

Varför? För att det går...
Mazda MX-5 "Miata" (1991)
m_straat
28 december 2007 · 34 Inlägg

Rostfritt Går inte att bygga avgassystem helt själv av för att svetsarna måste "Betas", d.v.s att man måste återställa materialet efter svetsning för att det inte ska rosta. Däremot så kan företag med certifiering beta avgassystemen, och då få ihop en hållbar enhet.

Korrekt. Men inte 100%. Jag slog upp "betning" på wikipedia och där finns följande intressanta länk, http://www.euro-inox.org/pdf/map/Passiv … ing_SW.pdf

Betning tar bort det oxidskikt som bildas vid svetsningen genom att man löser upp det med en syra. Men det finns ju inget som säger att det inte går att ta bort oxidskiktet genom t.ex lätt slipning följt av polering. Tvärtom nämns det som hastigast i länken ovan, men man poängterar att man måste passivera ytskiktet efteråt med t.ex. salpetersyra. Dock så fungerar andra syror som t.ex. citronsyra.

Varför? För att det går...
Mazda MX-5 "Miata" (1991)
maco
28 december 2007 · 1 207 Inlägg

Losgard skrev:

LindeMan skrev:

Losgard skrev:
Hans planer vet jag inte om, men han har redan skrivit att det bara är en 1.4liters bensinare, INGET EFFEKTMONSTER, förmodligen en VW Golf 1.4 på 75 dödliga hk med tanke på hans namn här på garaget.

Skaffa en egen bil som har mera hk än vad jag nånsin kommer ha istället för att komma med meningar som "Jag vet massvis med..."

Citerat engolf
"Det är inte snack om en muskelbil, en 1,4 bensinare."



Läs, Tänk och skriv SEDAN....

Har redan en bil som kommar att kunna göra 8or runt din bara ja får arslet ur vagn å plockar ihop den då de bara är bränsle som fattas. så där är det lugnt, om du nu inte bygger sveriges värsta 16v turbo, men tror inte de.
sen har ja haft en heldel olika bilar tack vare rallyåkandet som knäcker de du har nu

740in står totalrenoverad i chassit, bromsar osv för konvertering, det var tänkt att bli en 16v turbo på 600 kusar ungefär, men planerna ligger på hyllan, växellådan är rasad just nu, så den kommer inte långt, inte ens till liften big_smile

Ursäkta, men om ni planerar på att fortsätta mäta era kukar så får ni mer än gärna göra det över pm istället så att tråden kan hållas någotsulunda ren.

Angående frågan så tror jag att tanken är rätt, men fel.. tongue Nämen som de flesta redan har påpekat så är aluminium ett känsligt material så fort man börjar tala om värme. Ett alternativ kanske vore att ha aluminium med något tunt lager med någon keram som isolerar gott och som även är lätt att applicera i ett rör.

m_straat
29 december 2007 · 34 Inlägg

Precis. Frågan var ju om det går att lätta bilen några kilo genom att bygga valda delar av avgassystemet i aluminium. Och såvitt jag förstår så kan man använda aluminium i de bakre delarna. Sen är det ju en annan fråga om det är värt jobbet...

Däremot kan ett byte till en mindre ljuddämpare spara åtskilliga kilon, i mitt fall sparade jag 7 kg på byte från original bakdämpare till en betydligt mindre fullflödesdämpare.

Utan att vara något som helst kunnig inom området avgassystem så undrar jag om det verkligen blir bra då man bygger själv. Varje svetsskarv borde leda till försämrat flöde.

Varför? För att det går...
Mazda MX-5 "Miata" (1991)
bumpe Lastbilsmekaniker
29 december 2007 · 3 878 Inlägg

m_straat skrev:
Utan att vara något som helst kunnig inom området avgassystem så undrar jag om det verkligen blir bra då man bygger själv. Varje svetsskarv borde leda till försämrat flöde.

Därför använder man klammor, tar mindre tid och med lite avgasklabb så blir det jättetätt...

Svetsar man inte kant i kant utan svetar på ett rör med "fals" där man trär det andra röret i det andra så slipper man ju risken med försämrat flöde...

m_straat
29 december 2007 · 34 Inlägg

Jaha. Du tänker så. smile

Varför? För att det går...
Mazda MX-5 "Miata" (1991)
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

Dagens trådlyft blir detta men jag kör på!

Borde man inte kunna använda aluminium-avgas på en diesel?
Avgastempen är ju avsevärt lägre än på en bensinare.

Bara en tanke.

Senast redigerat av Panzar_Audi (8 maj 2011)

Om man säger
RD_87 Skrotsamlare
8 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Dagens trådlyft blir detta men jag kör på!

Borde man inte kunna använda aluminium-avgas på en diesel?
Avgastempen är ju avsevärt lägre än på en bensinare.

Bara en tanke.

Det gäller väl samma sak där, när tempen sjunkit en bit efter turbon lär det ju funka. Bästa sättet att ta reda på det är väl att mäta avgastempen så man har nåt att gå efter?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

RD_87 skrev:

Panzar_Audi skrev:
Dagens trådlyft blir detta men jag kör på!

Borde man inte kunna använda aluminium-avgas på en diesel?
Avgastempen är ju avsevärt lägre än på en bensinare.

Bara en tanke.

Det gäller väl samma sak där, när tempen sjunkit en bit efter turbon lär det ju funka. Bästa sättet att ta reda på det är väl att mäta avgastempen så man har nåt att gå efter?

Jo visserligen, men där kanske det räcker med downpipe i stål, rostfritt, koppar, titan eller nått liknande material och sen aluminium?

Detta var som sagt bara en tanke som slog mig, hört talas om några som kört avgassystem i koppar, hur fasen blir det? köper man 3" kopparrör på nån vvs-handel och sen lite lite klämringskopplingar eller vadå? cool

Om man säger
evilaudio
8 maj 2011 · 16 195 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

RD_87 skrev:

Panzar_Audi skrev:
Dagens trådlyft blir detta men jag kör på!

Borde man inte kunna använda aluminium-avgas på en diesel?
Avgastempen är ju avsevärt lägre än på en bensinare.

Bara en tanke.

Det gäller väl samma sak där, när tempen sjunkit en bit efter turbon lär det ju funka. Bästa sättet att ta reda på det är väl att mäta avgastempen så man har nåt att gå efter?

Jo visserligen, men där kanske det räcker med downpipe i stål, rostfritt, koppar, titan eller nått liknande material och sen aluminium?

Detta var som sagt bara en tanke som slog mig, hört talas om några som kört avgassystem i koppar, hur fasen blir det? köper man 3" kopparrör på nån vvs-handel och sen lite lite klämringskopplingar eller vadå? cool

kan säga att 3"koppar rör e MYCKE dyrare än va 3" rostfritt e.

Senast redigerat av evilaudio (8 maj 2011)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

evilaudio skrev:

Panzar_Audi skrev:

RD_87 skrev:

Det gäller väl samma sak där, när tempen sjunkit en bit efter turbon lär det ju funka. Bästa sättet att ta reda på det är väl att mäta avgastempen så man har nåt att gå efter?

Jo visserligen, men där kanske det räcker med downpipe i stål, rostfritt, koppar, titan eller nått liknande material och sen aluminium?

Detta var som sagt bara en tanke som slog mig, hört talas om några som kört avgassystem i koppar, hur fasen blir det? köper man 3" kopparrör på nån vvs-handel och sen lite lite klämringskopplingar eller vadå? cool

kan säga att 3"koppar rör e MYCKE dyrare än va 3" rostfritt e.

Jo givetvis, inget jag planerat att göra, mest en rolig tanke bara.
Dem säger att med koppar får man ett väldigt speciellt ljud, hade varit kul och se en video på en bil där dom jämför, stål, rostfritt och koppar.

Om man säger
RD_87 Skrotsamlare
8 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Du gör typ catback av koppar, koppar mjuknar fort av värmen så du lär få problem med hållfastheten. Klämringskopplingar går bort då de är löjligt dyra när de blir större än 28mm, hårdlödning är det som gäller. Jag är nämligen rörmokare smile Röret handlar man på närmaste VVS-grossist, finns på 2,5 & 5m

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

RD_87 skrev:
Du gör typ catback av koppar, koppar mjuknar fort av värmen så du lär få problem med hållfastheten. Klämringskopplingar går bort då de är löjligt dyra när de blir större än 28mm, hårdlödning är det som gäller. Jag är nämligen rörmokare smile Röret handlar man på närmaste VVS-grossist, finns på 2,5 & 5m

Finns det folk som gör det "seriöst" eller vad man skall säga?

Jo det vet jag, jobbar inom restaurangbranschen och ibland så använder sådant också, sjuka priser ja tongue
Men visst hade det varit ganska så fräckt, klämringskopplingar på avgassystem, relativt smidigt också tongue

Om man säger
RD_87 Skrotsamlare
8 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Det är klart att man kan svänga ihop ett seriöst system av koppar, men det blir dyrt och inte helt skitlätt. Om man är ute efter ljudet så brukar det räcka att smälla dit koppar sista biten, inte helt ovanligt på gamla jänkare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

RD_87 skrev:
Det är klart att man kan svänga ihop ett seriöst system av koppar, men det blir dyrt och inte helt skitlätt. Om man är ute efter ljudet så brukar det räcka att smälla dit koppar sista biten, inte helt ovanligt på gamla jänkare.

Nej jag förstår det, koppar är ju guld värt numera, speciellt när man hör vad som händer på väggbyggena titt som tätt.

Åh fan, det lät rätt ballt.

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang