Hjälp med fälgval till min E30!

Lozinmust "Unloaded"
9 maj 2011 · 1 557 Inlägg

Hej, jag behöver er hjälp med fälgval till min bil. Bilen i fråga är en E30 325iX med M-Tech II-breddare och jag är riktigt sugen på ordentligt feta tyskstuk-fälgar eller liknande. Fälgarna som sitter nu ser helt ok ut, men jag vill ha lite mer bredd! Har tittat och dreglat på mycket men behöver hjälp med vad som skulle sitta som ett smäck!

Jag älskar vita fälgar, jag ogillar helsvarta(svarta med polerad fälgbana etc. kan fungera) fälgar. Så vitt är alltså ett fantastiskt stort plus! Helsvarta går bort direkt. Vill inte behöva kapa skärmar eller valsa mer än ytterst lite. Spacers funkar, och snart kommer coilovers på så att det blir lite mer utrymme i hjulhusen.

Hade tänkt mig 16"-17" fälgar med bredd på 9", helst inte smalare men gärna bredare, om det nu mot all förmodan går big_smile

Skulle t.ex. de här fungera;
http://www.nipotrading.se/shop/images/GTRW.jpg
Rota GTR.

Eller de här;
http://www.import-parts.de/osc/images/WorkVSXXa.jpg
Works VS-XX.

Eller ska man satsa på mer tyskstuk och bredare fälgbanor? Har en uppsättning av de här på E36:an, dock ej polerade;
http://blankmediagroup.com/Pictures/Mike/Olek/ForSale/Futura%20FS%201.JPG
OZ Futura Split 17"

Och hur fungerar det med olika bredd fram och bak på en 4WD? Spelar det någon roll/påverkar det körningen negativt? Kommer köras relativt hårt, dålig på att putsa wink Många frågor och funderingar, men tar gärna emot tips på alla typer av schyssta fälgar till E30, bredd går före storlek. Ber pre-emptivt om ursäkt ifall detta inte passar in i forumet eller hamnat fel eller är bloggmaterial etc. etc.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
RD_87 Skrotsamlare
9 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Satsa på lika dimension runt om, jag vet inte hur känsliga just BMW är men i allmänhet så är det så.
Utseendmässig gillade jag alternativ 2 bäst, svarta centrum vore snygg, men lite uttjatat. Jag skulle gärna ha TT2 på min bil men det har ju för fan alla andra sad

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
9 maj 2011 · 781 Inlägg

Helt klart skall det vara vita fälgar, så mitt val är nog solklart om man ska välja mellan dessa fälgar. ROTA GTR kommer verkligen sitta som en smäck!!!

Lozinmust "Unloaded"
9 maj 2011 · 1 557 Inlägg

Ja Torque-Thrust II sitter väl på de flesta jänkarna, men visst är de snygga för det smile Ok så helst samma dimension runt om, vad exakt är det som påverkas av olika fram vs. bak? Ja, får höra med någon Photoshop-expert om de kan tänka sig att smälla på dessa fälgar på bilen så man får se hur det skulle se ut på ett ungefär..

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Coretech
9 maj 2011 · 74 Inlägg

Works VS-XX har polaren på sin 123d och dom är JÄÄÄÄVLIGT snygga!
MEN tycker inte dom skulle passa på din! Isåfall ska du dit med M3 breddning och hela de paketet! smile
Fast kanske är planen? wink

Men vad är målet på bilen?
Kunna köra hårt eller glida? tongue

Tyskstuk funkar ju alltid! smile

Lozinmust "Unloaded"
9 maj 2011 · 1 557 Inlägg

Coretech skrev:
Works VS-XX har polaren på sin 123d och dom är JÄÄÄÄVLIGT snygga!
MEN tycker inte dom skulle passa på din! Isåfall ska du dit med M3 breddning och hela de paketet! smile
Fast kanske är planen? wink

Men vad är målet på bilen?
Kunna köra hårt eller glida? tongue

Tyskstuk funkar ju alltid! smile

Du får gissa en gång på vilket vis du tror att jag kommer bruka bilen. Gissar du fel så känner du mig verkligen inte wink Nej vad ska jag med M3-paket till när jag har iX-paketet(eller om det är M-Tech II, ej helt utrett än) på, det räcker gott och väl i feting-skala smile

Ja jo det är ju LITE skillnad på en E87 och en E30.

Spelar målet egentligen roll? Nu ställde jag ju en fråga gällande utseende, inte hur de kommer se ut skitiga efter en grusvägsrallykörning, eller hur? ;P

"When innovation meets passion!"
Coretech
9 maj 2011 · 74 Inlägg

Mechanimal skrev:

Coretech skrev:
Works VS-XX har polaren på sin 123d och dom är JÄÄÄÄVLIGT snygga!
MEN tycker inte dom skulle passa på din! Isåfall ska du dit med M3 breddning och hela de paketet! smile
Fast kanske är planen? wink

Men vad är målet på bilen?
Kunna köra hårt eller glida? tongue

Tyskstuk funkar ju alltid! smile

Du får gissa en gång på vilket vis du tror att jag kommer bruka bilen. Gissar du fel så känner du mig verkligen inte wink Nej vad ska jag med M3-paket till när jag har iX-paketet(eller om det är M-Tech II, ej helt utrett än) på, det räcker gott och väl i feting-skala smile

Ja jo det är ju LITE skillnad på en E87 och en E30.

Spelar målet egentligen roll? Nu ställde jag ju en fråga gällande utseende, inte hur de kommer se ut skitiga efter en grusvägsrallykörning, eller hur? ;P

haha nej men de är just de! tongue Works fälgarna känns inte som dom passar bra på en grusväg! Och eftersom ja känner dig rätt bra (vad gäller din bilkörning iallafall) så säger jag dom vita första fälgarna! wink

RD_87 Skrotsamlare
9 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Mechanimal skrev:
Ja Torque-Thrust II sitter väl på de flesta jänkarna, men visst är de snygga för det smile Ok så helst samma dimension runt om, vad exakt är det som påverkas av olika fram vs. bak? Ja, får höra med någon Photoshop-expert om de kan tänka sig att smälla på dessa fälgar på bilen så man får se hur det skulle se ut på ett ungefär..

Centerdiffen kan ta onödigt mycket stryk, på tex en Jeep är det "ajabaja" att ha olika dimension men på din vet jag faktiskt inte. Har man riktig otur kan man haverera fördelningslådan eller liknande, men som sagt det varierar. Men det som blir problemet är ju rullomkretsen, så om du kan få till det med olika profiler så funkar det ju ändå.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Neos34 Garaget vän, igen.
11 maj 2011 · 5 687 Inlägg

På begäran finns dina fälg chops finns i tråden Film & Foto/Gör om min bil...

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost
Coretech
12 maj 2011 · 74 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=426

Där är tråden så går de lite fortare! smile
Sjyst gjort av dig Neos34!

Lozinmust "Unloaded"
12 maj 2011 · 1 557 Inlägg

Neos34 skrev:
På begäran finns dina fälg chops finns i tråden Film & Foto/Gör om min bil...

Tackar så sjukt mycket! Gav mig en grymt bra uppfattning om hur det kommer se ut, tror inte på VS-XX, ev. någon av de andra två smile Återigen, tack!

"When innovation meets passion!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang