850 motorbyte

Kirllkil
10 maj 2011 · 79 Inlägg

Tja som ni kanske vet har jag en Volvo 850 SE -94 som jag pillar en del med.
Nu har jag tänkt börja bygga på den mer som projekt bil, inte för att det är den finaste eller bästa att ha som projekt bil. Men ser verkligen framemot att börja med nått sånt bara för att lära mig massor och för att det verkar väldigt spännande sen älskar man ju utmaningar wink. Nu till lite kortfattade frågor som jag vill ha svar på av människor faktiskt vet något om saken och är pålästa och inte bara flamear för att det är en konstig idé, så inga troll tack.
Nu till frågorna:

Hur registrerar jag bilen om jag byter motor till en 850 T5 motor, för jag vet själv att det självklart går eftersom man kan sätta i V8:or i 740:is

Är det möjligt att göra bilen bakhjulsdriven med mycket möda och besvär och kan man få den registrerad och i så fall hur?

Mvh

mitchi_86
10 maj 2011 · 197 Inlägg

bilen är väl för ny för att kunna regga om den?

BadBoys_Club
Opel kapitän "kaparn" (1962)
Volvo Valp L3315 "Radiovalpen" (1967)
BMW 740ia "individual" (1995)
Kirllkil
10 maj 2011 · 79 Inlägg

Det tror jag inte den är om man bygger om den så pass mycket att man kan sfro regga den men så vitt jag förstår av det måste man göra ganska dramatiska ändringar för att får kalla den amatörbyggt fordon? Det är sånt jag söker svar på.

Marlboroman
10 maj 2011 · 8 234 Inlägg

Kirllkil skrev:
Hur registrerar jag bilen om jag byter motor till en 850 T5 motor, för jag vet själv att det självklart går eftersom man kan sätta i V8:or i 740:is?

Eftersom det är en -94:a så är det väldigt mycket krångligare. Du lär ju se till att minst få den godkänd som ombyggt fordon, och det inte bara. Krasst sett så är det vettigaste du kan göra att sälja den bil du har och köpa en 850 Turbo istället. För tar man pengarna det kostar att bygga om för att få igenom den så får man en riktigt fin 850 med turbomotor i + att man slipper en massa jobb.

Men lite enkelt förklarat så lär du byta ut drivlina och bromsar till saker som inte satt i 850 från början.

Kirllkil skrev:
Är det möjligt att göra bilen bakhjulsdriven med mycket möda och besvär och kan man få den registrerad och i så fall hur?

Ja, det möjligt, men det är en jäkla massa jobb. Dem flesta köper en 2/7/900 och bygger om istället då det är avsevärt mycket mindre jobb. På 850in lär du ju i stort sett bygga om hela bottenplattan och bygga en ny ram fram.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
10 maj 2011 · 79 Inlägg

Spännande big_smile men jo jag har inte direkt slagit spiken i kistan än utan har även tänkt på att köpa en turbo och börja fila på också bara för att slippa massa onödigt krångel men skulle vara grymt kul att göra en 850 bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang