Audi S3 00, oljelackage vid slangklämorna till högra intercoolern.

mini4wd
2 maj 2011 · 14 Inlägg

Tjenare, var under bilen igår och gjorde rent en massa där av la jag märke till av att det var oljigt vid slangklämorna till högra intercoolern.

Nu undrar jag om det värkligen skall vara så?

Once you go four-wheel drive then you can never go back.
Magglot
2 maj 2011 · 197 Inlägg

Inte för att jag är någon expert men känns som ett hett tips är att dra åt dom?

Mvh Andreas

mini4wd
2 maj 2011 · 14 Inlägg

He he suckart dom e det de går inte att dra åt dem mer nu, utan frågan är mera eller mindre skall det värkligen vara oljigt överhuvudtaget där?

Men tack för tipset wink

Once you go four-wheel drive then you can never go back.
ajonasson
3 maj 2011 · 583 Inlägg

Verkar oljan komma innifrån intercoolern eller har det droppat/skvätt olja på slängen?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
LeafBox Lat Perfektionist
3 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Det är normalt att det blir så, och ska oftast finnas ett dräneringshål i IC:n för sånt smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
mini4wd
3 maj 2011 · 14 Inlägg

Okay kan vara så att dräneringshål i IC är igen satt

Once you go four-wheel drive then you can never go back.
kwansa Hmm, vet inte?
3 maj 2011 · 1 775 Inlägg

Men olja i intercoolern, så det droppar? Då skulle jag kolla turbon eller vevhusventlationen!?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
mini4wd
3 maj 2011 · 14 Inlägg

Kwansa, jag vet inte om det är olja i IC, tar det när jag monterat ner fronten och kommer åt IC. Det jag vet om är att vid plastslagarna skarvar läcker det lite olja ifrån som är anslutna till IC.

Senast redigerat av mini4wd (3 maj 2011)

Once you go four-wheel drive then you can never go back.
mini4wd
5 maj 2011 · 14 Inlägg

kwansa skrev:
Men olja i intercoolern, så det droppar? Då skulle jag kolla turbon eller vevhusventlationen!?

Så där nu har jag varit och skruvat loss slangen mellan IC och insuget och där fans det lite olja och vevhusventlationen skickar ingen olja såvit jag ser det.

Jag antar att jag få gå på turbon och titta där, brukar det vara någon pakning som man skall bytta till och från?

Once you go four-wheel drive then you can never go back.
mini4wd
11 maj 2011 · 14 Inlägg

Tjenare, om jag förståt allt rätt vid turbobilar med högre laddtryck kombinerat med höga varv på motorn blir trycket högt i vevhuset och oljan/oljedimma brukar vilja söka sig ut i vevhus ventilationen.

Olja/Oljedimma som kommer från vevhusventilationen kan den orsaka så att det placeras olja insugset, tryckrören eller i IC i och med att mitt öppnaluftfiltret suger in oljedimma från vevhusventilationen?

Har vevhusventilationen en backventil, om inte var hamnar olja då?

Jag tänkte göra rent IC, tryckslangarn och tryckrören från olja och montera en oljefälla för vevhusventilation, har ingen aning om hur man monterar en oljefälla men det löser sig nog.

Någon som  har några tips om vad för oljefälla som kan passa till min kärra?

Senast redigerat av mini4wd (11 maj 2011)

Once you go four-wheel drive then you can never go back.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang