Hjälp Ang Saab 9000 2,3t, startar inte trots gnista och soppa

lind_skog
4 maj 2011 · 73 Inlägg

För att göra en lång historia kort!
Bilen ägs av en kompis, som körde sönder topp packningen!
vi tog ner toppen,plana och bytte en glidskena till kamkedjan.
satte ihop och startade = ingen tomgång och gick lite sisådär.
Körde ut bilen och körde 300 meter så dör bilen, batteriet helt tomt.
bytte batterri och bilen vägrar gå.
tog ur stiften och dom var torra,kollade soppapumpen som inte klickade till och är helt tyst
bytte soppapump men bilen tänder inte ens till, såg då att kontakten till tändkasetten inte satt i, satte i den och testade då fräste det till och kom lite rök som luktade brax, röken kom från ca vid turbon och upp
tändkasetten seriekopplade vi stiften med kabel och jordade i kaross och det är fin gnista!

så varför går inte bilen, helt dör, tänder inte ens till över huvud taget..

andreasvafan
4 maj 2011 · 32 Inlägg

Prova att byta DI-Kasett?

Torger Tok i sina bästa dar
16 maj 2011 · 386 Inlägg

Eino har ju en rutten såndär står i sevalbo hemma hos morsan sin fråga han om delar från den, är lika motor i den du beskriver den går fint lite vässad men den kommer från nurmela så den e ju äcklig den e nog billig nu när han sålde sin saab! hojj

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
lind_skog
17 maj 2011 · 73 Inlägg

Torger skrev:
Eino har ju en rutten såndär står i sevalbo hemma hos morsan sin fråga han om delar från den, är lika motor i den du beskriver den går fint lite vässad men den kommer från nurmela så den e ju äcklig den e nog billig nu när han sålde sin saab! hojj

ja jag har varit ut och hämtat soppapump och testade med tändkasseten från den men den vill inte iaf hmm

lind_skog
17 maj 2011 · 73 Inlägg

Nu har vi testat lite saker på bilen!
Bytt soppa pump
Testar 2st andra DI-kasetter
testat en begangnad och en ny vevaxelgivare (den som sitter under grenröret, sitter ingen bakom remskivan)

Har även testat att jorda mellan batteri och motor, jordat stiften direkt i kaross...

kollat slangar, kablar och kontakter men bilen är tvärdöd..

Om startspärren/larmet skulle jävlas, vad bryter den då, har jag gnista och tryck i spridarna då?

så nu vore det kanon om någon har fler ideer!

Gizmojohan
17 maj 2011 · 3 295 Inlägg

är du säker på att den spridarna öppnar, du skrev förut att stiften var torra ? :S antar att du har testat larma på och larma av med larmet om du har nåt? orginal imobilizer bryter soppapumpen, det är därför den går igång ca 1 sek innan den dör igen..

lind_skog
17 maj 2011 · 73 Inlägg

vi bytte soppapump och stiften är blöta och fina nu!
vi har testat att larma av och på å så
den tänder inte alls

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang