Volvo 855 med konstigt motorfel

Niklas1983
16 april 2011 · 147 Inlägg

Håller på att hjälpa min granne med hans Volvo 855 T5 Automat

Motorn startar och det första som man märker är att den bara går på 4cyl eller mindre men vad vi tror så går den på 4cyl. Helt plötsligt så går den ner till 600 - 400rpm och stryper sig själv på tomgången och dör.
Vi startade upp bilen igen och då gick den helt plötsligt perfekt så vi tog en provtur och drog upp den i fart men på näst sista växeln så började den bara gå på 4cyl igen och skakade verkligen som ett asplöv. vi släppte på gasen och då kändes det vid låga varv som att ju mer vi gasade ju mer ville bilen strypa sig själv nästan som att det var ett motstånd som kvävde farten oh orken i bilen. vi ställde bilen igen och kollade fel koderna och den visade en massa fel koder men det var på sånt som vi visste om att vi pillat på för att se vad felet kunde vara. vi nollade felkoderna och vips funkade bilen igen tills en ny provtur blev av och denna gå ngen en väldigt lugn sådan men likt förbanat blev det samma resultat.

Och nu har vi verkligen gett upp hoppet och vet fan inte vad det är för fel på bil jävlen så nu vänder jag mig till er här på garaget ni har kunnat hjälpa mig förr.

Tack på förhand

Volvo 850 GLT 2,5 SE "Silenzia" (1995)
Volvo 740 GL "Shine" (1988)
ajonasson
17 april 2011 · 583 Inlägg

Hejsan

Ifall du nollar felkoderna.
Ut och kör tills bilen dör.
Läser av felkoderna och skriv ner dem i forumet.
Annars kan vi bara gissa villka felkoder du har tyvärr.

Vad händer ifall du nollar felkoderna sedan står och varvar på tomgången uppstår samma problem då?.

Vad får du några instrumenterings lampor som tänds?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Niklas1983
22 april 2011 · 147 Inlägg

När jag kört kommer först 3-2-1 , 5-4-1
Detta efter att jag nollat felkoderna

När jag står stilla och bara går på tommgång 1-1-1
Detta efter att jag nollat felkoderna

Hittade nu en lös kabel och har bytt alla vaccum slangarna och ställde ner laddtrycket till 1,2bar och bilen gick då skit bra igen smile
Men efter att jag kör bilen så kom ett nytt fel och det är att den nu bara går på 4cylindrar men alla övriga fel är borta sad

Volvo 850 GLT 2,5 SE "Silenzia" (1995)
Volvo 740 GL "Shine" (1988)
ajonasson
22 april 2011 · 583 Inlägg

Detta kan nog hjälpa dej

http://lmgtfy.com/?q=850+felkoder

Hint: Första länken är nog det du söker.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (23 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Henke-243
19 maj 2011 · 9 Inlägg

Kolla om tändkablarna är hela. Hade nästan exakt samma fel på min 855 2,5 S. Gick segt nästan självdog och skakade som faan på motorvägen. Visade sig att det var hål i tändkablarna så den tände inte på 1,5 cylindrar. Bytte tändkablar och sedan gick den som tåget.

Mazda 6 (2003)
Volvo V70 "V70n" (2003)
Niklas1983
19 maj 2011 · 147 Inlägg

Henke-243 skrev:
Kolla om tändkablarna är hela. Hade nästan exakt samma fel på min 855 2,5 S. Gick segt nästan självdog och skakade som faan på motorvägen. Visade sig att det var hål i tändkablarna så den tände inte på 1,5 cylindrar. Bytte tändkablar och sedan gick den som tåget.

Vi har bytt ut allt totalt nu och nu går bilen som en skållad råtta igen som den ska smile

Volvo 740 GL "Shine" (1988)
Volvo 850 GLT 2,5 SE "Silenzia" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang