Bmw E36 går illa efter att ha lagt i tvåan i hög hastighet

Kibil
19 maj 2011 · 552 Inlägg

Kan vara allting från att kamremen hoppat ett sisådär 2-3 kuggar (om det handlar om den gamla e36an med kamrem) till att vevstakarna böjt sig, tror knappast original grejor tål så mycket stryk... Ett kompressions prov är nog en bra investering.

Ingen idé att ens tänka på lmm eller lambda sond etc.

filllepillle
20 maj 2011 · 135 Inlägg

kan de inte va topplockspackningen då ?

BMW E39 540I "V8" (1999)
dawwe ...has left the building...
20 maj 2011 · 4 474 Inlägg

För att vara övertydlig (om det nu hjälper?): Normalt så har en E36 varvstopp kring 6500rpm, i hastighet betyder detta kring 90-95km/h i tvåan. Han har fått i 2:an i 120, dvs kring 9000rpm.Varför tror du att BMW satt ett varvstopp på ca 6500 om nu bilen klarar att varvas 10000rpm dagligen? Är det för att man tyckte att det lätt för mesigt om motorn på så höga varv? Eller kanske för att man vill hemlighålla att motorn är egentligen en ren racing-motor? Eller var det för att de gjorde fel när de programmerade motorstyrningen och råkade sätta varvstoppet till ca 6500 av misstag? Eller kan det kanske kanske vara som så att motorn INTE ÄR BYGGD FÖR ATT VARVAS I 9000RPM? Jag vet inte men jag tror det kan vara som så att de vill hålla något hemligt... Som det redan sagts: KOMP-PROV! Tveksamt att komp-provet kommer se OK ut. Visst kan dåligt komp bero på kass topp-packning, men det är inte det första jag skulle misstänka i detta fall. Annars kan det oxå vara som så att någon har svårt att ta till sig informationen som redan getts i tråden...?

Senast redigerat av dawwe (20 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PoulZen
20 maj 2011 · 772 Inlägg

dawwe skrev:
2:an i 120, kan väl vara typ 9000 varv eller mer gissar jag....Normalt klarar man att varva kring 8000 som mest med en standard M50, sedan är risken den att ventilerna börjar "flyta", dvs ventilfjädrarna orkar inte hålla ner mot kammen vilket kan leda till att kolvarna skakar hand med ventilerna, inte bra...Min gissning är att du har några krokiga ventiler, ett komp-prov ger dig svaret om så är fallet....

Runt 8000rpm fick jag det till när jag räknade lite på det. Men du har nog rätt i att ventilerna inte är som dom ska.
Komp prov brukar inte kosta så mycket om du går till en mindre verkstad. Kanske runt 500-600kr.
Måste du byta ventilfjädrar så beror kostnaden helt på om du tänk göra det själv eller lämna in bilen.
Verkstaden skulle jag gissa på att dom tar runt 3000-8000kr.
Gör du det själv så kan du nog klara dig under 1000kr.

wistfors Performance meck
20 maj 2011 · 342 Inlägg

ta ett kompprov först innan du gör något
hart du otur och du har en kamrem så ta en kik på den så den inte sitter 2 kugg fel då brukar dom inte vara vará så pigga. och sätt då remmen rätt! ventilerna går inte om den inte hoppar ett gäng kugg
och 8000rpm är inget att tala om det ska det palla annars är det skit iaf.

Mvh

dahlens SÄNK MER!
20 maj 2011 · 389 Inlägg

köp en kompressionsprovare på biltema för 200 kr. kanske inte är den "bästa" men den fungerar och man kan lätt se ifall någonting inte stämmer.

Volvo 240 GL "Max" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
20 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Som sagt, klassiska problem med övervarvning är ju krökta ventiler, förstörda ventilfjädrar osv. Biltemas kompressiontestare för 199:- talar lätt om vad det är för fel. Som andra sagt, en kamrem kan kugga över vid övervarv så även det är värt att titta på.
Nu har jag sagt en gång till vad alla andra sagt, så nu kan det väl inte vara nårgra oklarheter? smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Rquired Allmänt envis
20 maj 2011 · 12 512 Inlägg

RD_87 skrev:
Som sagt, klassiska problem med övervarvning är ju krökta ventiler, förstörda ventilfjädrar osv. Biltemas kompressiontestare för 199:- talar lätt om vad det är för fel. Som andra sagt, en kamrem kan kugga över vid övervarv så även det är värt att titta på.
Nu har jag sagt en gång till vad alla andra sagt, så nu kan det väl inte vara nårgra oklarheter? smile

Sett att några skrivit så, men 6cyl. E36 har alltså aldrig haft någon kamrem utan kamkedja. Först M50 med kedja, sedan M52 med kedja som jag antar är aktuell här eftersom TS har en BMW 323i. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RD_87 Skrotsamlare
20 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Rquired skrev:

RD_87 skrev:
Som sagt, klassiska problem med övervarvning är ju krökta ventiler, förstörda ventilfjädrar osv. Biltemas kompressiontestare för 199:- talar lätt om vad det är för fel. Som andra sagt, en kamrem kan kugga över vid övervarv så även det är värt att titta på.
Nu har jag sagt en gång till vad alla andra sagt, så nu kan det väl inte vara nårgra oklarheter? smile

Sett att några skrivit så, men 6cyl. E36 har alltså aldrig haft någon kamrem utan kamkedja. Först M50 med kedja, sedan M52 med kedja som jag antar är aktuell här eftersom TS har en BMW 323i. smile

Sorry, mindes inte vilka som hade rem, jag har bara haft BMW med M30. Kedjespännaren då? Borde ju kunna bli ett jävla ryck i den?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Rquired Allmänt envis
21 maj 2011 · 12 512 Inlägg

RD_87 skrev:

Rquired skrev:

RD_87 skrev:
Som sagt, klassiska problem med övervarvning är ju krökta ventiler, förstörda ventilfjädrar osv. Biltemas kompressiontestare för 199:- talar lätt om vad det är för fel. Som andra sagt, en kamrem kan kugga över vid övervarv så även det är värt att titta på.
Nu har jag sagt en gång till vad alla andra sagt, så nu kan det väl inte vara nårgra oklarheter? smile

Sett att några skrivit så, men 6cyl. E36 har alltså aldrig haft någon kamrem utan kamkedja. Först M50 med kedja, sedan M52 med kedja som jag antar är aktuell här eftersom TS har en BMW 323i. smile

Sorry, mindes inte vilka som hade rem, jag har bara haft BMW med M30. Kedjespännaren då? Borde ju kunna bli ett jävla ryck i den?

Det är väl inget att be om ursäkt för! wink

Det viktiga är att det blir rätt, och om jag inte minns fel sitter det rejäla kedjor på M52 men det är mycket möjligt att någonting ger sig vid en sådan belastning trots det. Övervarning är dock inte direkt ovanligt, har hänt andra BMW-ägare på Autopower som till exempel ägaren till denna 328i:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=2
Resultatet blev 11 krökta ventiler, och han uppgav att han fick i tvåan i "140-150km/h". Tyvärr känns det som att det inte är något enkelt fel här heller. smile

Senast redigerat av Rquired (21 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Batta
21 maj 2011 · 1 353 Inlägg

har en polare som gjort precis samma sak förut också, blev 10 krökta ventiler där också, så 99% säker på att du har några krökta ventiler!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang