Saab 9-3 aero 02 - framhjulen låser sig när jag backar / har tappat effekt

fr0lle
3 maj 2011 · 146 Inlägg

Hejsan, Dom senaste dagarna har jag gått och oroat mig över min bil, det började med att jag märkte en dag när jag satte mig i bilen att jag tappat effekt, då menar jag inte lite utan rätt så mycket.  När jag tryckte  på så börjar check engine lampan att blinka, stängde genast av bilen och startade den, samma sak igen. och igen och igen osv...

sen så böt jag tändstift , då gick den som ett skott igen, efter tio minuter lös check engine igen, och hade åter tappat effekt.

sen helt plötsligt har jag full effekt när jag trycker på och ibland går den som en påse skit och check engine börjar blinka när jag trycker på.

och idag så märkte jag att när jag backar, då låser sig framhjulen, dom låser sig inte helt, men det börjar hacka o fan i bilen. Något är fel. Men jag vet inte vad, då jag inte är speciellt duktig på bilar.

När jag köpte bilen så var det ett litet lekage i motron, det läcker motorolja, det var inga stora mängder alls, ngn droppe ibland, den förra ägaren har haft bilen inlämnad för det ett X antal gånger, dom har bytt alla pakningar och planat blocket och haft sig, har kvitto på detta så vet att det är gjort.

Vad tror ni det kan vara för fel?

Svara gärna på dom båda fel jag har, så är jag väldigt tacksam!

Mvh / Fr0lle

Alezi
16 maj 2011 · 61 Inlägg

Ja du simon XD

Aero T16
16 maj 2011 · 1 327 Inlägg

Låter som att du har många fel.

Är det bytt till nyaste vevhusventilationen?

Alezi
16 maj 2011 · 61 Inlägg

Hör med schollin här på garaget han är grym.

Journeyman2
16 maj 2011 · 373 Inlägg

Fel kör inte bilen om check lampan lyser *bums*till en märkes verkstad som har en''Tech 2''att läsa av..

El vänta tillbax där dom fixade motorn.Motorn är ej duglig så då har du ngn motorgaranti;)?

Lycka till!

''Hugin-Hachiko''
monno Elektriker
17 maj 2011 · 718 Inlägg

Kolla vakuum slangar. Läcker det så lyser lampan å bilen kan gå som en påse nötter smile Följ i princiop alla slangar du hitter å kläm å kolla att allt ser bra ut å att dom sitter där dem ska.

Sen undrar jag, hur vet du att framhjulen låser sig? Då borde ju rimligtvis bilen dö? Om dom inte låser sig på bara en sida? Men äre nån som stått utanför å sett eller?
Annars låter det ju snarare som att när den hackar å har sig, så äre för att bilen "går som en påse nötter" och hackar därför helt enkelt.

Att framhjulen ska låsa sig låter ju ja.. otroligt. Om det nu är så skulle jag då ta lös framhjulen å kolla upp bromsarna omedelbums, inte ens köra till verkstad.
Hur kul blire liksom om du är ute å kör åsso låser dom sig när du kör frammåt?...

Som att kasta vatten i sjön.
Kasil
28 maj 2011 · 20 Inlägg

Till att börja med , hur såg tändstiften ut efter att de började busa efter du bytt dom? För jag menar att du tappar kraft kan vara mycket , fel med elen?`fel med bränslet? ser tändstiften förjävliga ut så är det troligen bränslesystemet , om dom fortfarande är fina så är det elfel , startar den som den skall? men hur känns det när du tappar kraft? kan vara att du får förlite bränsle

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang