Vaz lada 1500 kokar efter några hundra meter och kommer luftbubblor ikylaren

dice92
28 maj 2011 · 45 Inlägg

Hej! Hade loss termostat huset och alla kylslangar för att komma åt startmotorn underifrån då den inte funka. Men nu när jag fått igång allt så kokar bilen efter ett par hundra meter... Har bytt alla slangklammrar runt kylarslangarna. Men hur testar man om termostaten öppnar vid 80 grader som den ska? Jag vet att man brukar koka termostaten. Men vet inte hur man får ut den ur termostat huset det ser ut att vara pressat ihop? Den kokar på bara några hundra meter... Jag tror det kan vara vattenpumpen? Finns det något sätt att testa om pumpen funkar? ! Så som jag förstår går det en kort slang från motorn till termostathuset sen vidare upp i motorn sen vidare till övre delen av kylaren sen ut genom undre delen av kylaren och in i termostathuset igen! Kan det stämma? Men iaf slangen som går från termostat huset till motorn och sen från motorn till övre delen av kylaren. Dom e båda varma men slangen från undre delen av kylaren till termostathuset är kall. Någon som har en lösning på vad det kan vara?

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
LeafBox Lat Perfektionist
28 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Har du luftat systemet?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
dice92
28 maj 2011 · 45 Inlägg

Är helt ny att skruva bil har inte direkt några större erfarenheter. Köpte en lada för att ingen annan har det och antog att det vore lättskruvat:P Till min fråga hur luftar man systemet? Tack för svar

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
LeafBox Lat Perfektionist
28 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Finns olika sätt på olika bilar.

Men det vanligaste är väll att man försöker placera bilen i så mkt uppåtlut som möjligt. Skruvar av locket för expansionskärlet. sen står man där tills motorn blir varm. Ja, det kommer bubbla över.

Men på vissa bilar kan man ha en speciell skruv för det på en kylarslang eller kanske i kylaren tom. Men principen är den samma

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
dice92
28 maj 2011 · 45 Inlägg

Okej Men vilket är lättast sätt för att kolla om topplockspakningen e kass då? någon sa att man kunde testa kompet med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nsprovare/ kan det stämma? Men det låter alltså rimligt att det kan vara luft i systemet eftersom jag skruvit bort alla slangar och så? Det bubblar liksom i kylaren (där man fyller på vatten) Hela tiden undertiden motorn är igång tillslut får man stänga av motorn för att temp mätaren börjar bege sig mot hundra!

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
LeafBox Lat Perfektionist
28 maj 2011 · 6 359 Inlägg

med tanke på att du precis haft lös kylarslangarna, så skulle jag sätta pengar på luft i systemet. För den funkade ju bra innan, eller hur?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
dice92
28 maj 2011 · 45 Inlägg

Ja den funka utmärkt innan:) men vadå räcker det med att typ hissa upp den med en domkraft eller? och kasta pallbockar under framvagnen? Sen skulle jag starta motorn va? Hur länge ska den stå igång? Tack fölr alla svar

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
dice92
28 maj 2011 · 45 Inlägg

dice92 skrev:
Ja den funka utmärkt innan:) men vadå räcker det med att typ hissa upp den med en domkraft eller? och kasta pallbockar under framvagnen? Sen skulle jag starta motorn va? Hur länge ska den stå igång? Tack fölr alla svar

Nu verkar det funka igen utan att jag luftat... Men det kanske luftat sig själv lite när det ståt under natten. Men han ligger i typ 85-90 i temp. Men det är orginal temp mätare som sitter i så inte det bästa att lita på men den kokar inte iaf:P Och det är inte tryck i kylaren!

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Smilee
28 maj 2011 · 90 Inlägg

den ska ligga på 85-90 grader i temp! smile

dice92
29 maj 2011 · 45 Inlägg

Smilee skrev:
den ska ligga på 85-90 grader i temp! smile

Okej härligt då e det som det ska:D

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
dice92
29 maj 2011 · 45 Inlägg

Någon som vet någon bra hemsida med lada delar? Typ som skärmbreddare kaross delar och reservdelar och så?

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang