Baslådebygge!

Lukaz
13 augusti 2009 · 36 Inlägg

tjena smile  har beställt två st 10" gas nu och nu undrar ja vad jag behöver för att det ska låta tillexempel om jag behöver högtalarterminal eller vad krävs ?

jag vet iaf att jag behöver spånskiva, dämpmatta, basreflexrör, och givetvis basarna. vad mer behövs ?
mvh lukas

Volvo 744 "Turbo" (1990)
_DamnIt R1 driver!
13 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Gas basarna trivs väl bäst i slutna lådor om du vill spela rent? Eller misstar jag mig helt?
Annars tror jag du träffat det mesta smile

TT-Avant
13 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

ett slutsteg och kablar för att koppla in detta.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Hannu_ en armad bandit
13 augusti 2009 · 63 Inlägg

Ja de stämmer att gas basarna ska ha sluten låda för att spela rent.
Hade 2st gas 12" förut och jag fick dom inte att spela bra i en portad låda.
Dom spelade helt klart bättre i en sluten smile

Frippe_L Gladen Audio
13 augusti 2009 · 2 388 Inlägg

Terminal e ju inte tvunget, jag kör numera med kabeln ut genom lådan sen smältlimma hålet sen tvinna ihop kabeln från steget ihop med röda "Torex"-klämmor, eller Toppklämmor som dem heter på biltema.
http://www.biltema.se/products/product. … mId=89835.

Sen nåt steg som ger bra effekt i 2ohm så e du snart hemma med bygget.
Sluten låda säger jag med till gas alpha basarna, om det nu är dem du har.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Lukaz
15 augusti 2009 · 36 Inlägg

tackar för svaren och ja de är alpha smile  men ytterliggare en fråga!  vad är en sluten låda?   förlåt för att jag frågar så mkt men ljud är inte min grej men vill lära mig tongue

Senast redigerat av Lukaz (15 augusti 2009)

Volvo 744 "Turbo" (1990)
Drönirettab
15 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Sluten låda är en helt vanlig låda utan basreflexrör, det är alltså bara baselementet som sitter i en tät låda. Dina basar passar bättre i sluten låda om det ska spela med bra kontroll, om de sitter i en basreflexlåda så spelar de högt men inte lika "fint" och kontrollerat. smile

Vad är du ute efter, ett relativt bra ljud eller att det ska spela en massa basdunk jättehögt?

Xtremesm
15 augusti 2009 · 106 Inlägg

Jag tänkte att istället slänga upp en ny tråda kan jag fråga här.
Vad har man den till och behöver man en baffel på alla lådpr?

Volvo 740GL "Olssonz H40" (1991)
RD_87 Skrotsamlare
25 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jag lånar den här tråden, jag köpte för ett par år sedan 2st gas alpha 10'' nya för att jag fick dem så förbannat billigt, 200:- st. Jag pulade i dem i en låda jag hade stående för att det var bråttom att åka och funderade inte ens på volymer eller något. Jag har nu konstaterat att lådan är både för liten och portad så det är dubbelfel i den här läget, nån som har ett bra riktvärde på volymen?
Jag ska göra en sluten låda som ska sitta i en sedankaross utan brandvägg mellan bagageutrymme & kupé.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
spungeBob
25 maj 2011 · 179 Inlägg

30 Liter per bas, i sluten lådahar jag läst någonstans på det här forumet om jag inte är helt ute och cyklar.

monki89
25 maj 2011 · 102 Inlägg

Xtremesm skrev:
Jag tänkte att istället slänga upp en ny tråda kan jag fråga här.
Vad har man den till och behöver man en baffel på alla lådpr?

Baffel är den sida utav lådan som högtalaren sitter i, svårare än så är det inte ;D

big-jepp
25 maj 2011 · 3 187 Inlägg

monki89 skrev:

Xtremesm skrev:
Jag tänkte att istället slänga upp en ny tråda kan jag fråga här.
Vad har man den till och behöver man en baffel på alla lådpr?

Baffel är den sida utav lådan som högtalaren sitter i, svårare än så är det inte ;D

varför svara på en 2 år gammal fråga?

Honda civic "civicen" (1993)
monki89
25 maj 2011 · 102 Inlägg

big-jepp skrev:

monki89 skrev:

Xtremesm skrev:
Jag tänkte att istället slänga upp en ny tråda kan jag fråga här.
Vad har man den till och behöver man en baffel på alla lådpr?

Baffel är den sida utav lådan som högtalaren sitter i, svårare än så är det inte ;D

varför svara på en 2 år gammal fråga?

Bättre sent än aldrig? wink

Missade att tråden var så gammal roll

RD_87 Skrotsamlare
29 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Nån som har koll på dämpning av lådor? Jag vet ju att lådan ska vara så jävla stum som bara möjligt och med en volym kring 30L per bas men behöver man dämpa den eller är det bara onödigt? Jag tänkte att det ska bli bra när jag ändå måste göra jobbet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Drönirettab
29 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Det är ofta en smaksak. Vissa tycker att basen blir aningen "seg" när dämpmaterial sitter i lådan, en del tycker inte att det märks. smile

Dämpmaterialet gör dock att basen "tror" att lådan är litegrann större och på så sätt går aningen djupare, dock inte någon stor skillnad.

RD_87 Skrotsamlare
29 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är ofta en smaksak. Vissa tycker att basen blir aningen "seg" när dämpmaterial sitter i lådan, en del tycker inte att det märks. smile

Dämpmaterialet gör dock att basen "tror" att lådan är litegrann större och på så sätt går aningen djupare, dock inte någon stor skillnad.

Då skippar vi det, hellre snärt än djupbas i mitt fall. smile

Senast redigerat av RD_87 (29 maj 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang